2014-10-19, 23:50
Medlem
Strinders avatar
Lös även upp i Tyresö, har regnat så säkert åska, men var ungefär samma tidpunkt!
Citera
Medlem
molotowtoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollebertil
Bor själv i Stockholms skärgård och satt och gameade när jag hör en fet smäll och himmelen lyser upp. Tror då att det är en blixt när det börjar komma en till efter 10 sekunder, stänger då av ljudet och får höra en smäll med lite mindre ljus. Tar då fram kameran och det är ganska lugnt, kommer sedan upp en till "ljus" och en smäll, dock väldigt mycket mindre än dom första, detta är en 3/10 om dom två första är 8/10.

Video: (kolla från 00:35, ta rätt högt ljud) https://www.youtube.com/watch?v=d8PY-oOvctE&list=UUX2mXy0gg6s78PvKDj4UcEw

Hörde även med farsan och han gick tydligen ut, han sa att det garanterat inte var någon blixt.
Som redan sagts så är det med största sannolikhet en signalpistol dom avfyrar för att enklare kunna se något nu när det är mörkt ute. Lyser lite starkare precis när dom avfyrar och sen brinner det väldigt sakta väl uppe i luften. Inga bomber såhär långt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Det är ingen som säger att den sjunkit i Svenska skärgården. UTANFÖR!

Vad är det i så fall man sett inne i Stockholms skärgård och vad är kopplingen till en ev. sjunken kärnvapenbestyckad ubåt utanför? Det finns ingen logisk förklaring till vad en sådan ubåt skulle göra i Östersjön.
Citera
Medlem
Ska bli intressant och se vad som händer under natten. Om NS Concord börjar röra sig eller om "Professorn" närmar sig Sverige yttligare eller rör sig hemmåt.

Tyvärr så måste jag sova, hoppas jag inte missar något intressant.
Citera
2014-10-19, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Vad ser du på den bildrutan som FM postat i så hög upplösning det går? Krusningar på vattnet och en sidofena på en knölvalsunge. Det är vad jag ser. Blåvalar och kaskelotter går inte in i Östersjön vad jag vet. Däremot har man hittat en knölval utanför Luleå en gång i tiden. Jag lägger till ett par länkar förutm de andra jag postat.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tio-meter-l%C3%A5ng-kn%C3%B6lval-n%C3%A4ra-gotland-2893906

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tio-meter-lang-knolval-nara-gotland_3811272.svd

Det kan vara så jävligt att marinen, av misstag, jagat in en knölval i skärgården i och med sina övningar den senaste tiden. Vad gör man nu när detta faktum kommer fram? Kommer man försöka rädda den eller bomba den?

Fartyget Triton, precis samma namn som på den ryska miniubåten. Lägg pusslet! Är det media som gjort bort sig?
Men hallå, vilken sorts knölval har periskop? och hur förklarar du oljetankern Concord,,, att de fått multivajsing på rodret? Eller att de bara är nyfikna och hänger runt för att se vad Svenskarna gör... Vakna och va lite seriös nu...
Citera
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Detta hände för ungefär 30 minuter sedan, var garanterad ingen blixt/åska. Kom först två stycken riktigt, riktigt stora varav det kom små efteråt. Den jag fick på videon är 30% av vad dom två första var, ljudet var även väldigt mycket högre.
Låter ju inte alls olikt https://www.youtube.com/watch?v=2mrn0x1CXb0

Synd bara att ljudet kom samtidigt och avslöjade er.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Detta hände för ungefär 30 minuter sedan, var garanterad ingen blixt/åska. Kom först två stycken riktigt, riktigt stora varav det kom små efteråt. Den jag fick på videon är 30% av vad dom två första var, ljudet var även väldigt mycket högre.

Rätt svårt att se på filmen vad som sker med det finns lyspistol,skjuter upp ett skott som lyser i kanske 5s om jag minns rätt ( länge sen).
Sen finns det närlys: skjuter upp ett ljus som hänger i fallskärm och lyser omkring en halv minut.

Det finns/fanns fler varianter tror jag. Marinen hade nog egna sorter.
Citera
Medlem
Citat:

Såg detonationsmässigt ut! Defenitivt inte ljus, som någon skrev.
Citera
2014-10-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej, det är väl ganska uppenbart att det inte rör sig om någon åska?
I och med att ljudet kommer ganska omgående så betyder det att avstånd är <~340m.
Vid det avståndet så lyser en blixt från himlen upp bra mycket mer än sådär. Dessutom är det natt och mörkt ute.

Så nej - ingen blixt inte.

En vild spekulation är ju blixtljus, alternativt eldgivning av grövre kaliber.
Citera
Medlem
Någon som vet ifall försvarsmakten sökt igenom de öar som ligger runt Kanholmsfjärden?
Citera
Medlem
Ingen som vet vart HMS Visby to vägen när hon brände ut mot mer öppet hav?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molotowtoy
Som redan sagts så är det med största sannolikhet en signalpistol dom avfyrar för att enklare kunna se något nu när det är mörkt ute. Lyser lite starkare precis när dom avfyrar och sen brinner det väldigt sakta väl uppe i luften. Inga bomber såhär långt.
Kan det absolut vara!
Dock tyckte jag det var skumt att det pågick så länge, var två väldigt stora, sen kom det små säkert 10-15 minuter tills det avtog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in