2014-10-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiqq
Bilden är ju bevisligen från en video

Du har ikke så høye krav til bevis antar jeg. Bildet er helt klart et stillbilde og ikke fra en video.

Oppløsningen matcher eksakt en størrelse som var vanlig hos veldig mange kameraer for 2-4 år siden - bare gjør et søk på 3648x2736 på Google så ser du selv.

Vanlig HD-oppløsning på videokamera eller fotoapparat med filmfunksjon er 1920x1080. Skulle det være et dyrt og helt nytt kamera med 4K-modus så er oppløsningen 3840x2160. Begge disse er i 16:9.

Bildet er i 4:3 - et helt vanlig format for fotografier på kompaktkameraer. Ingen kameraer filmer som standard i 3648x2736, det er et helt 'udda' format til filmbruk selv om man av en eller annen grunn skulle filme i 4:3.
Citera
2014-10-19, 23:10
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Jag tror inte det finns ett samband men ställer mig samtidigt frågande till att man skulle lyckas krocka med en lysboj.

En lysboj ser ut såhär: https://c2.staticflickr.com/8/7210/6929458841_720ab8311d_z.jpg

Jag, som amatörkapten på en fritidsbåt modell medium skulle inte ens kunna krocka med en sådan, känns orimligt att en välutbildad militär som dessutom har flera personer som utkik på en båt skulle lyckas med det.

Men som sagt, finns nog inget samband överhuvudtaget, hur konstigt det än verkar.

Eftersom artikeln beskriver att de körde på något som var under vattnet så måste det vara faktiskt ryska ubåten, därav ger det en anledning varför den ryska ubåten skulle vara skadad. Jag har svårt att tro att lysbojen är så bred under vattnet att ett fartyg kan krocka med den delen innan de ens upptäcker att det är en lysboj som är framför dem.

Det skulle också betyda, som jag skrev i ett tidigare inlägg, att deras kommunikationsboj och annat (motor? den som omvandlar till syre? etc) kan ha skadats vid kollisionen och därav måste de upp till ytan för att kunna ha kontakt med sitt moderskepp/hembas och kanske få in syre i ubåten. Spekulationerna är ju som sagt oändliga.
Citera
Medlem
Ibiza80s avatar
Vad är det senaste om fartyget Professor Logachev? Har någon sett till det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Hnlms zeeland och Hnlms evertsen skuggade Concord och Professorn vid utloppet från finska viken vid middagstid. Alla 4 transpondrarna slogs av nästan på samma ställe. Slump eller någon som har en bra förklaring?
Här är två inlägg från för en stund sedan med positioner.
https://www.flashback.org/sp50796892
https://www.flashback.org/sp50796985

Om det verkligen stämmer att både Concord och Professorn lagt sig så nära Almagrundet så är det en lika stor kioskvältare som dagens publicerade bild, men här diskuterar man hellre rysk grammatik, buzzrar från 70-talet och vattenscootrar.
Citera
2014-10-19, 23:11
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuk-erik
Ja du! Det vet jag egentligen inte, uutan bara spekulerar. Jag menar nog lite att allt är en räddningsaktion och inte en katt och råtta lek.

Men jag är säkert naiv och kanske tror ryssen om gott!

För att fortsätta spåna
Har Sverige fått in en träff som gjort att det sjönk?
Kan eskorten vara till för att övervaka att det inte ryssen hittar på jävelstyg på vägen?
De får hämta sin skit på botten och sen pratar man inte mer om det?
Nej på samtliga av dina frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Men de vill ändå att bilden publiceras så att hela Sverige får spekulera fritt? Verkar ju jävligt vettigt
FM har inget ansvar att underrätta allmänheten om underrättelseoperationer, vi ska vara glada att vi får något alls. Och FM skiter högaktningsfullt i vad folk spekulerar i. Deras fokus är att genomföra operationen.

Har man ens den minsta förståelse för underrättelseverksamhet så försåtr man nog varför FM inte väljer att lämna ut allt material.
Citera
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1263018,Dmitrij-Donskoj-tonie-u-wybrzezy-Szwecji-Media-na-pokladzie-rosyjskiego-okretu-znajduje-sie- ponad-sto-osob

Dmitrij Donskoj rysk ubåt befaras sjunkit utanför sthlm m 100 man enligt denna polska länk?

Kommer ens en ubåt i Typoon klassen in i östersjön? finner lite att det är fel ubåt att ligga i en skärgård med.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobzInadE
Den + de två holländska covetterna, samt oljetankern NS CONCORDA försvann från radarn för c.a 6 timmar sedan :/
Det beräknades väl att den skulle vara vid Concordia 03 i natt...
Är det någon som ser de inblandade fartygen?
Citera
Medlem
KerhoffizHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Vad är det senaste om fartyget Professor Logachev? Har någon sett till det?

senaste jag hittar iaf : Position Recorded on:
2014-10-19 14:45:41 (UTC)
Citera
2014-10-19, 23:12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Om bilden på valen/ubåten nu har tagits från en film. Varför publiceras inte ett filmklipp istället? Då får man ju se med egna ögon hur föremålet beter sig och det kommer bli lättare att identifiera det.

Försvarsmakten (FM) har antagligen originalet, eller åtminstone en kopia på originalet, på bilden eller filmen. Dessutom förmodar jag att FM har personal som kan analysera en bild eller en film och även dra vissa slutsatser av denna bild/film.

Är det en film är det nog enklare att fastslå var det är som syns på filmen, eller åtminstone utesluta vad det kan vara eller inte vara som rör sig i vattnet.

Det kan givetvis finnas skäl till att de inte offentliggör en ev. film.

FM behöver nog inte allmänhetens hjälp med att identifiera objektet på bilden/filmen...
Citera
2014-10-19, 23:12
Medlem
Alltså man börjar fan tro att folk är helt dumma i huvudet.

Dmitrij Donskoj är alltså en typhoon. Vet ni själva hur stora dom jävla ubåtarna är?

Sätt nu detta i att varje ubåt har ett minimum djup den behöver för att dyka. Jag kan garantera er att inget av de djupen finns i stora bält, eller i öresund. Så har dom inte fraktat ubåten via luften så är den in på botten av Östersjön, ta av er foliehatten.
Citera
2014-10-19, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 81er
Här är två inlägg från för en stund sedan med positioner.
https://www.flashback.org/sp50796892
https://www.flashback.org/sp50796985

Om det verkligen stämmer att både Concord och Professorn lagt sig så nära Almagrundet så är det en lika stor kioskvältare som dagens publicerade bild, men här diskuterar man hellre rysk grammatik, buzzrar från 70-talet och vattenscootrar.

Jo dom såg jag när dom dök upp men jag är lite nyfis på vart de båda holländska fregatterna tog vägen.
Citera
2014-10-19, 23:13
Medlem
Vart befinner sig NS Concord just nu och varför syns den ej på marinetraffic?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in