2014-10-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Japp. она утонула = hon dränks inte hon är dränkt om jag får till det rätt.

Hon sjönk, blir det t.o.m
Citera
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicotinell
kan det inte vara lufttankarna man tömmer nör man går under ytan?
Det låter troligare.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
tyvärr har man missat redan från start den absolut viktigaste pjäsen i pådraget, nämligen att täta till området ordentligt från första början, redan efter antal timmar då jakten börjat borde man kallat in 2 visbykorvetter extra från karlskrona och ytterliggare 10 ytfartyg. Blockera hela skärgården på millimetern och därefter söka av utifrån och inskärs - samtidigt man borde beordrat amfbat att säkra och bepostatsamtliga öar med nattspan inom sökområdet tills hela operationen är slut. Hade man lagt 110% krut från början hade det varit svensk militär som garanterat observerat det - som civila vittnen uppger. Som det ser ut nu så kan miniubåten ta sig ut redan ikväll eller inatt - om det är en ubåt.

Jag tror att en femåring skull slå dig i schack med lätthet. Direkt korkat att samla landets alla resurser till ett ställe och lämna resten av kusten öppen för intrång. Har du hört talas om begreppet skenmanöver?

Man kan ha koll på rörelser under vattnet utan att fysiskt ha ett ytfartyg mellan varje ö.
Citera
Medlem
M-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLudd
Jag har extremt svårt att tro att en typhoon skulle klara av att navigera in i Östersjön obemärkt. Den ska ta sig genom väldigt trånga passager som är högt trafikerade med diverse andra fartyg.
Tror jag med.

Men det kan också vara anledningen till att den sjunker. Krockat med något..?
Citera
2014-10-19, 22:32
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Kan det inte vara så att Dmitri Donskoi sjönk på internationellt vatten utanför Sveriges kust? Och ombord hade man en mindre ubåt som några i besättnigen lyckades fly i innan den sjönk. Besättningen som klarade sig ligger nu någonstans och trycker i Stockholms skärgård för att katastrofen inte ska komma ut i media, medan man väntar på att läget ska ha lugnat ner sig.

Kanske därför man i panik skickat iväg ett okrypterat nödrop till Kaliningrad? Bara spekulationer från min sida. Har inga kunskaper i ämnet, men spännande är det.
Citera
2014-10-19, 22:32
Avslutad
För helvete.

Inget mer om buzzern eller Dmitri Donskoy.
Citera
2014-10-19, 22:33
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M-9
Tror jag med.

Men det kan också vara anledningen till att den sjunker. Krockat med något..?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-i-krock-med-okant-foremal/

Det skulle ju vara så jävla komiskt.
Citera
Medlem
Mikessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror att en femåring skull slå dig i schack med lätthet. Direkt korkat att samla landets alla resurser till ett ställe och lämna resten av kusten öppen för intrång. Har du hört talas om begreppet skenmanöver?

Man kan ha koll på rörelser under vattnet utan att fysiskt ha ett ytfartyg mellan varje ö.

Det är de jag menar också. Hur stor är radien egentligen på en avancerad radar som söker under vatten? Hur stor yta kan sökas av?
Citera
Medlem
Repins avatar
Citat:
lämna källa,

утонуть är perfektivformen av тонуть, att drunkna. Утонула således feminin imperfekt perfektiv. Alltså hon har drunknat.
Med reservation för att jag min ryska inte direkt är flytande (pun intended)
Citera
2014-10-19, 22:34
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
lämna källa,

Källan är jag själv. Men det är många år sedan jag läste ryska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Japp. она утонула = hon dränks inte hon är dränkt om jag får till det rätt.

Citat:
lämna källa,

Det är google translate som är "källan", fattade du verkligen inte det?

btw, она утонула = hon har sjunkit

Detta med Dmitrij Donskoj är en intressant och skrämmande möjlighet, men vi vet ju ingenting och kommer antagligen inte få reda på något mer förrän imorgon.. i sängs med er.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikesson
Det är de jag menar också. Hur stor är radien egentligen på en avancerad radar som söker under vatten? Hur stor yta kan sökas av?

Oavsett vad öppna källor säger så kan du inte lita på uppgiften. Den verkliga förmågan är hemlig av förklarliga skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in