2014-10-19, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Finns det websida som streamar buzzern, eller lyssnar ni på radio?
Länk till streamsida om det finns tack.

//Brute
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
om det inte funkar.. eller servern är nere.. så refresha sidan bara.
Citera
2014-10-19, 20:25
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
Vi spelade in det klart och tydligt, vi lyssnar från denna sida; http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/, på frekvens 4625.

senaste halvtimmen har det kommit och gått ett svagt ljud av morse, men sedan kom det hur tydligt som helst. Lägger ljudfil här snart. Man bör kunna tolka det om man kan morse.

Spännande! tack för länken. Om de nu skulle sända meddelande så är väl risken att de inte använder morse utan annan kodning.
Citera
2014-10-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
men det är väl inte den ubåten man jagar?, Är det bekräftat att det är denna ubåten man jagat idag eller är det bara västeråstidningen som publicerar allmänna bilder från jakten,hon fotade från hotellet, här är karta:

https://www.google.com/maps/place/Yasuragi+Hasseludden/@59.351596,18.2410281,14z/data=!4m2!3m1!1s0x465f8235ae8ec4e3:0x318fdc3be1cba b58
Nej. Inte den ubåten man jagar. Det är troligtvis den Holländska ubåt som deltog i en övning med Sverige.
Citera
2014-10-19, 20:27
Medlem
Det blir skummare och skummare detta.

Försvaret är på full ryssjakt i mellersta skärgården under fredagen. Om ubåten varit i ytläge borde den även kunna motta radiomeddelanden om vad som händer och att den rimligtvis borde sätta kurs rät vinkel från Sverige. Istället fortsätter den glad i hågen rätt ner i sökområdet och passar även på att visa sig två gånger till i fullt dagsljus bara några hundra meter från bostadshus.

Om anledningen till att den går upp till ytan beror på tekniska fel borde det väl snarare göra den ännu mer angelägen om att försvinna från området så fort som möjligt?

Det känns som att det finns två rimliga förklaringar;

1.Vi har inte någon som helst förmåga att kunna spåra upp den med dessa förutsättningar och att ryssen vet det. Försvaret vet det själva och försöker därför förbereda allmänheten på presskonferensen att de inte kommer kunna visa upp någon ledsen grodman. Vi har inte resurserna att kunna låsa in den och kan inte heller överraska den med sonar från helikopter. Ryssen retas/testar oss helt enkelt.

2. Vi har ingen aning vad detta egentligen handlar om. Händelsen är bara en bricka i ett större spel som endast ett begränsat antal har kännedom om och förstår .
Senast redigerad av snorresnabel 2014-10-19 kl. 20:29.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Jag tyckte det lät som SOS, det var min första tanke och det var 3 korta, 3 långa, 3 korta. Ibland lät det dock som 4 korta.

Dock är jag inte helt säker, så länkar den här så får folk tycka till om det.
Men lägg upp den någon gång då
Citera
Medlem
Är det någon som tagit sig en närmare titt på den "högupplösta" versionen av bilden från PK?
Jag är ingen expert inom ämnet, men bilden verkar rensad från den mesta EXIF-info (inte så konstigt kanske).
Vad jag däremot uppfattar som konstigt är bruset. Av alla bilder jag redigerat i mina dar har jag aldrig stött på detta brus, oavsett om det varit bilder från systemare eller gamla mobiler. I bruset upprepar sig även mönstret av vicsek-fraktalen, det är alltså inte slumpmässigt på det vis som blir av störningar i digitala signaler.
Sen tycker jag personligen att exponeringen är lite märklig då krusningarna är på gränsen till överexponerade, men resten av bilden är balanserat exponerad. Med tanke på det mulna vädret borde skillnaden inte vara så påtaglig eller?

Jag är som sagt ingen expert när det gäller bildredigering eller fotografi, så om någon mer kunnig vill ta en titt vore det intressant att höra dennes åsikt! Sen vet man inte vad som hänt med bilden genom eventuella mailklienter etc. med allt vad komprimering innebär..
Citera
2014-10-19, 20:28
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Jag tyckte det lät som SOS, det var min första tanke och det var 3 korta, 3 långa, 3 korta. Ibland lät det dock som 4 korta.

Varför skulle en rysk minubåt skicka SOS innifrån en Svensk skärgård snarare än att gå upp till ytan? Vem signalerar det till i så fall? Måste vara något annat som sänds av någon.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:

Men för tusan, släpp det där med buzzern. Ingen har lyckats förstå vad fan det handlar om under snart 35 års tid, ej heller lär du kunna "knäcka" något.

Är det så intressant att diskutera någonting som ingen har en aning om vad det är så gör det för fan i den tråden som är dedikerad till just buzzern Nummerstationen UVB-76 ("the Buzzer") har börjat sända igen.

Ska det vara så jävla svårt!? Det har ingenting med denna topic att göra!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Spännande! tack för länken. Om de nu skulle sända meddelande så är väl risken att de inte använder morse utan annan kodning.

Exakt vad vet jag inte, men tydlig kommunikation var det, ska försöka få upp en ljudfil.

Kanske inte är något alls, men intressant var det att lyssna på!
Citera
2014-10-19, 20:29
Medlem
Citat:
Vi spelade in det klart och tydligt, vi lyssnar från denna sida; http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/, på frekvens 4625.

senaste halvtimmen har det kommit och gått ett svagt ljud av morse, men sedan kom det hur tydligt som helst. Lägger ljudfil här snart. Man bör kunna tolka det om man kan morse.

Du tror att ryssarnas hemliga kommunikation sker med okodad morse?

Är det år 1864 eller 1865 jag är osäker...
Citera
2014-10-19, 20:29
Medlem
Ni som tror Spetznas kör okrypterad morse är ju mer än lovligt dumma!
Citera
2014-10-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optimize
Är det någon som tagit sig en närmare titt på den "högupplösta" versionen av bilden från PK?

Vad jag däremot uppfattar som konstigt är bruset. Av alla bilder jag redigerat i mina dar har jag aldrig stött på detta brus, oavsett om det varit bilder från systemare eller gamla mobiler.

Det er akkurat den type bildestøy man får hvis man konverterer et fotografi til GIF (som jo bare består av 256 farger).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in