2014-10-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det måste vara första gången Sentio's mätning omnämns i svensk media.

Den mätningen nämndes i nån annan mindre svensk tidning tidigare. Dagens media eller nåt liknande namn tror jag det var.
Medlem
För övrigt, när det nu talas om karriärer och liknande så var det intressant att höra David Baas inkallad som expert på SD i Studio Ett i fredags. David Baas tänkte sig att bli den svenska journalistikens Zlatan genom att vara den som skickade partiet ur riksdagen. När det fick motsatt effekt så misstänker han att efterfrågan på hans tjänster kommer att sjunka.

Nu hoppas han på en ny karriär där hans speciella form av kompetens kan komma till sin rätt, nämligen som expert på SD. Han var extremt objektiv och balanserad. Han fick med att Mattias Karlsson var intelligent och att ledningen har toppstyrt partiet utan att för den sakens skull göra för mycket av det. Det lät som ett parti vilket som helst.

Därför är det bra att SD portar Baas. Det kommer bli svårt att försörja sig som expert på SD om man aldrig får tala med någon SD:are. Hans objektivitet i Studio Ett ska nog ses som en vädjan till SD att lyfta sanktionerna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Har sammanställt en tabell nu och tittat på de OI som prickade närmast valresultatet respektive parti. Har det inte kommit ut någon OU efter valet så har jag tagit det som gjordes innan valet. Är det flera OI som var lika bra för ett parti så har jag tagit ett medelvärde av dessa.

Parti (%)
M 24,6
C 6,1
FP 5,5
KD 4,6

S 29,3
V 5,7
MP 7,7

SD 16,7

FI 3,0

Totalsumman blir 103,2 % och innebär att det i genomsnitt är en extra osäkerhet på ca 0.4 procentenheter respektive parti.

Edit: Stryker vi FI blir totalsumman 100,2 %

Mycket bra jobbat. När det gäller SD så är det ju bara det norska institutet som som lämnat en nöjaktig prognos. Kanske är heder en bristvara hos de svenska kollegerna?
2014-10-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Den enda vallokalsundersökning som hade incitament att gissa fel (Metro/YouGov som publicerades 4 tim innan lokalerna stängde) uppskattade SD till 10,2. TV4 och VALU som saknade möjlighet att påverka gissade 8,3 och 10,5.

Man kan undra om den psykologiska spärren helt enkelt handlar om att man inte förmår tänka som en SD:are och därför inte kan förstå hur det kan vara rimligt att anta att partiet alltid kommer att överträffa prognoserna, hur uppviktade de än är. För när möjlighet att påverka kan uteslutas så återstår bara ren förnekelse mot bättre vetande.

Jag är inte en homosexuell iranier. Men jag skulle nog kunna klara av att processa skämsfaktorer för ett iranskt gay-parti, given data.

Vi talar om en fundamental oproffsighet i en svensk yrkeskår. Vilket nästan är mer kränkande än alternativet: Deras uppgift är inte att pricka SD, det är inget de får betalt för att prestera eller bestraffas av marknaden för om de misslyckas med kapitalt.

Den internaliserade/uttalat beordrade arbetsbeskrivningen är att ge SD i underkant. Det gynnar ju ondskan själv att hjälpa till att skapa bilden av framgång som sedan blir framgång.

Vi ska inte dra alla över en kam - jag är beredd att tro dig gällande ett UM som faktiskt kan komma med riktigt pålitliga siffror - men opinionsundersökarna verkar kunna delas in i två kategorier: ängsliga får som rör sig i flock och ilskna, agendadrivande vallhundar (Sjöström och Wolodarski) som medvetet driver flocken fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag kan inte riktigt släppa det här. Känns som att det är the smoking gun. Jag kan inte se något rimligt skäl till att inte räkna ut den ungefärliga siffran för SD på det sätt som jag visat. Naturligtvis kan det finnas andra statistiska verktyg i verktygslådan, men den ungefärliga siffran för SD ska ligga på 12,5 i VALU.

Samtidigt ser jag inte heller poängen med att ljuga när valresultatet ändå kommer någon timma senare. På något sätt är det så obehagligt att ta in bilden av ett SD på 12,5 procent att de helt enkelt vägrar att tro det. Man undrar om de andra mätinstituten resonerar likadant när de gör sina undersökningar: "Nej så jävla illa kan det inte vara. Vi får sänka med några procent."

Jag tror ett det finns en gruppsocial dynamik: Hur ska det gå till att i elfte timman ändra metodik? Skulle Sjöström samla sina adepter och säga:

"Ni vet allt jag har instruerat och lärt er om hur överraskande lite SD måste korrigeras från rådata? Jag ljög - vi kommer framstå som fullständiga assholes om vi inte ändrar arbetssätt i VALU!"

Det viktiga för Novus är att de sannolikt inte förlorat kunder - verkligen inte TV4 - på grund av Sjöströms pinsamma profil.

Tvärtom skulle jag personligen som betalande lobbyist gärna anlita Novus för min attitydundersökning kring behovet av lagstiftning för sittkissande.
2014-10-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det måste vara första gången Sentio's mätning omnämns i svensk media.
Tro det eller ej, men...

http://www.expressen.se/nyheter/sd-framat-i-norsk-webbmatning/
http://www.expressen.se/nyheter/mp-kraftigt-framat--sd-backar/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/alliansen-i-ledning/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-rekordsiffror-for-sd-igen_3817561.svd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/opinionsundersokningar/article12409470.ab

Det tycks inte ha gjort något att Sentio hade höga SD-siffror. Senast 2012 var det okej för Expressen. Det som skar sig var antagligen att när SD samma år ville börja köpa mätningar och inget svenskt institut ville befatta sig med dem, så blev det Sentio som fick jobbet. När det 2013 blev känt att Sentio säljer tjänster till SD, plus att man märkte att Avpixlat och det gänget alltid har första tjing på deras mätningar, så blev Sentio spetälsk.
2014-10-19, 17:13
Medlem
Citat:
För övrigt, när det nu talas om karriärer och liknande så var det intressant att höra David Baas inkallad som expert på SD i Studio Ett i fredags. David Baas tänkte sig att bli den svenska journalistikens Zlatan genom att vara den som skickade partiet ur riksdagen. När det fick motsatt effekt så misstänker han att efterfrågan på hans tjänster kommer att sjunka.

Nu hoppas han på en ny karriär där hans speciella form av kompetens kan komma till sin rätt, nämligen som expert på SD. Han var extremt objektiv och balanserad. Han fick med att Mattias Karlsson var intelligent och att ledningen har toppstyrt partiet utan att för den sakens skull göra för mycket av det. Det lät som ett parti vilket som helst.

Därför är det bra att SD portar Baas. Det kommer bli svårt att försörja sig som expert på SD om man aldrig får tala med någon SD:are. Hans objektivitet i Studio Ett ska nog ses som en vädjan till SD att lyfta sanktionerna.

I vissa sammanhang ÄR storleken viktigast. Men även vem som är on top. Och det behöver ju inte alltid vara journalisten.

Inte heller behöver Mattias Karlsson som ledare vara en nackdel, bara för att han verkar vara hjärnan bakom mycket av det jag ser som feltänk och onödig tillkrångling av det enkla, hela nationalism- begreppet.

Tvärtom, kanske. Det han gjort är det lättare för honom att göra ogjort - och han är den ende i toppen som faktiskt talat om etniska svenskar och med all sannolikhet inte delar Jimmies "förvirring" i frågan.
2014-10-19, 17:32
Medlem
Citat:
Jag kan inte riktigt släppa det här. Känns som att det är the smoking gun. Jag kan inte se något rimligt skäl till att inte räkna ut den ungefärliga siffran för SD på det sätt som jag visat. Naturligtvis kan det finnas andra statistiska verktyg i verktygslådan, men den ungefärliga siffran för SD ska ligga på 12,5 i VALU.

Samtidigt ser jag inte heller poängen med att ljuga när valresultatet ändå kommer någon timma senare. På något sätt är det så obehagligt att ta in bilden av ett SD på 12,5 procent att de helt enkelt vägrar att tro det. Man undrar om de andra mätinstituten resonerar likadant när de gör sina undersökningar: "Nej så jävla illa kan det inte vara. Vi får sänka med några procent."
Som jag sa, förnekelse. För att finna det rimligt att SD är större än man tror, behöver man också finna det rimligt att efterfrågan på deras politik är skriande. Om man överhuvudtaget inte kan ta in att den efterfrågan borde vara skriande, för att man själv inte kan se varför invandring skulle vara ett problem, så framstår det som långsökt att det skulle finnas ett mörkertal. Man saknar helt enkelt markkontakten som krävs.

Det är som när Microsoft designar om Windows och folk blir tokiga över att inget sitter där det brukar. De sitter i sin bunker där alla bara älskar det nya gränssnittet. Sen skickar de ut en publik beta och får en massa gnällig feedback. Omöjligt, tänker de. Startmenyn? Vem vill ha den? Äh, det måste vara nån gapig minoritet av nördar. Vi kör på.

Jämförelsen går naturligtvis även att applicera på moderaternas nya invandringspolitik. M som i Microsoft. De kan inte heller förstå varför någon vill tillbaka till den gamla ordningen. "Vi har ju jobbat så mycket med den nya och alla här på högkvarteret är stormförtjusta. Måste vara en pedagogisk miss i marknadsföringen. Vi får bli bättre på marknadsföring, inte ändra politiken. Vi ska bilda opinion, inte följa den."
2014-10-19, 17:59
Medlem
Citat:

Samtidigt är det svårt att se det som annat än medveten lögn.
2014-10-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Samtidigt är det svårt att se det som annat än medveten lögn.
Fast om man ska anklaga någon och bygga ett case måste man liksom påvisa ett uppsåt och ett motiv också. Det duger inte att bara, som är så vanligt i konspirationsteorier, peka på att något saknar förklaring och sedan ta det som intäkt för att något lurt har skett. "Den där grejen var grön förut och nu är den gul. AHA! Suspekt!" Nja, men det ska ha en mening också. Problemet här är ju att anklagelsen består i att man försöker påverka opinionen, men en vallokalsundersökning som är färsk i en timme kan inte ändra vare sig valutgången eller opinionen eftersom facit kommer efter en timme.

Underskattningar i VALU är inte en smoking gun som avslöjar avsikter om påverkan. Möjligen avslöjar det att vissa är väldigt, väldigt, väldigt tröga med att ta in hur landet ligger.
2014-10-19, 19:51
Medlem
trailblasers avatar
Ikväll är det fullt med SD-reportage och intervjuer i Agenda, 21.15. Missa ej. De diskuterar bland annat hur SD fortsätter växa när de isoleras. Detta blir också Mattias Karlssons första framträdande som vickande partiledare. Viktigt!
2014-10-19, 19:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tro det eller ej, men...
Ju dessa minns jag.
Det jag menade var den senaste mätningen, som jag inte sett omnämnas i svensk media. Ursäkta om jag uttryckte mig lite otydligt.
2014-10-19, 19:57
Medlem
SD backar en halv procent enligt Sifos senaste opinionsundersökningen. Samtidigt har V +1,4 och MP +3,1%. Sverige är på väg åt rätt håll nu känns det som.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in