Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Den enda vallokalsundersökning som hade incitament att gissa fel (Metro/YouGov som publicerades 4 tim innan lokalerna stängde) uppskattade SD till 10,2. TV4 och VALU som saknade möjlighet att påverka gissade 8,3 och 10,5.
Man kan undra om den psykologiska spärren helt enkelt handlar om att man inte förmår tänka som en SD:are och därför inte kan förstå hur det kan vara rimligt att anta att partiet alltid kommer att överträffa prognoserna, hur uppviktade de än är. För när möjlighet att påverka kan uteslutas så återstår bara ren förnekelse mot bättre vetande.
Jag är inte en homosexuell iranier. Men jag skulle nog kunna klara av att processa skämsfaktorer för ett iranskt gay-parti, given data.
Vi talar om en fundamental oproffsighet i en svensk yrkeskår. Vilket nästan är mer kränkande än alternativet: Deras uppgift är inte att pricka SD, det är inget de får betalt för att prestera eller bestraffas av marknaden för om de misslyckas med kapitalt.
Den internaliserade/uttalat beordrade arbetsbeskrivningen är att ge
SD i underkant. Det gynnar ju ondskan själv att hjälpa till att skapa bilden av framgång som sedan blir framgång.
Vi ska inte dra alla över en kam - jag är beredd att tro dig gällande ett UM som faktiskt kan komma med riktigt pålitliga siffror - men opinionsundersökarna verkar kunna delas in i två kategorier: ängsliga får som rör sig i flock och ilskna, agendadrivande vallhundar (Sjöström och Wolodarski) som medvetet driver flocken fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Jag kan inte riktigt släppa det här. Känns som att det är the smoking gun. Jag kan inte se något rimligt skäl till att inte räkna ut den ungefärliga siffran för SD på det sätt som jag visat. Naturligtvis kan det finnas andra statistiska verktyg i verktygslådan, men den ungefärliga siffran för SD ska ligga på 12,5 i VALU.
Samtidigt ser jag inte heller poängen med att ljuga när valresultatet ändå kommer någon timma senare. På något sätt är det så obehagligt att ta in bilden av ett SD på 12,5 procent att de helt enkelt vägrar att tro det. Man undrar om de andra mätinstituten resonerar likadant när de gör sina undersökningar: "Nej så jävla illa kan det inte vara. Vi får sänka med några procent."
Jag tror ett det finns en gruppsocial dynamik: Hur ska det gå till att i elfte timman ändra metodik? Skulle Sjöström samla sina adepter och säga:
"Ni vet allt jag har instruerat och lärt er om hur överraskande lite SD måste korrigeras från rådata? Jag ljög - vi kommer framstå som fullständiga assholes om vi inte ändrar arbetssätt i VALU!"
Det viktiga för Novus är att de sannolikt inte förlorat kunder - verkligen inte TV4 - på grund av Sjöströms pinsamma profil.
Tvärtom skulle jag personligen som betalande lobbyist gärna anlita Novus för min attitydundersökning kring behovet av lagstiftning för sittkissande.