2014-10-19, 16:07
Medlem
elmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Lucchese
Hmm, jag bor ganska nära sjukhuset i Gävle och brukar se när ambulanshelikoptern landar. För ca 20 min hörde jag ljudet av en helikopter, när jag tittade ut såg jag till min förvåning att det varken var en ambulanshelikopter eller polishelikopter. Den var mörkfärgad, och flög väldigt "aggressivt", gjorde ett par tvärvändningar, snurrade runt lite och försvann. Har aldrig sett detta förr. Behöver inte ha med saken att göra, men lustigt sammanträffande i sånna fall.

Såg den i närliggande bebyggelse till gävle, var en liten helikopter och dessutom var det ingen helikopter från försvaret heller vad jag kunde se, man brukar kunna urskilja dom ganska lätt. Gröna med lite orange ibak
Citera
2014-10-19, 16:09
Medlem
terrants avatar
Det är intressant att de Nederländska fartygen som håller sig i närheten av Logachev har inte uppdaterats på lång tid samt att ett av de NL-fartygen försvunnit från marinetraffic.

Tror att dom stänger av sina transpondrar nu, går in i "läge" liksom.

Hoist the colours! Shits about to go down!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
FRÅGOR!

1. Om den ryska specialbåten går in på svenska vatten är det väl inte svårare än att vi bordar den omgående?

2. Har Försvarsmakten begärt support av nederländska militären eller varför följer de efter Logachev?

Det hade ju varit trevligt med ett Nato-medlemskap, eller vad tycker ni?
Forskningsfartyg är statsfartyg och det är väldigt begränsat hur de får uppträda inom andra länders farvatten. Inte bara att köra in på svenskt vatten och hänga där så att säga.

Försvarsmakten har visst samarbete med Nederländska flottan. Bland annat är ett av fartygen i Rotterdam-klassen anpassat för att kunna ta svenska Stridsbåt 90. Fartygen i fråga har ju även varit på besök/övning i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorresnabel
Det stod att mannen siktas på Sandön, kan det vara fotat såhär?

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=14ujq76&s=8#.VEPEmvmSyzU

Det skulle förklara tidigare rapportering i tråden om dykare runt sandhamn.

Orginalbilden

http://d2.dn-static.se/UploadedImages/2014/10/19/a8a1dab9-07e8-45b7-850c-e1c25004e4fb/original.jpg

Stämmer ganska bra. Fotografen står ca 10-20 meter längre norrut och fiskaren står på norrsidan av kobben.
Senast redigerad av intheheat 2014-10-19 kl. 16:11. Anledning: Rättning
Citera
2014-10-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Professor Logachev ligger mittimellan ett holländskt fartyg till synes i kurs mot Stockholm. Det är svårt att urskilja, men om forskningsbåten ska svänga av nedåt borde den göra det nu. Tycker mig se tendenser till att den inte ska svänga.

Några sjömil bakom är ett annat holländskt fartyg. Den tredje ser jag inte.
De holländska fartygen har inte uppdaterat sina positioner på mellan 1:40 och 3 timmar. Medans Logachev uppdaterades för 3 minuter sedan. Så vart de egentligen befinner sig vet vi inte.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av elmen
Såg den i närliggande bebyggelse till gävle, var en liten helikopter och dessutom var det ingen helikopter från försvaret heller vad jag kunde se, man brukar kunna urskilja dom ganska lätt. Gröna med lite orange ibak
http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/helikopter-10/
Citera
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Om vi nu säger att Professor Logachev är påväg mot Sverige, hur långt tid beräknas det ta för den att komma in på svenskt vatten?
14 timmar rapporterar DN.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Professor Logachev ligger bakom ett holländskt krigsskepp till synes i kurs mot Stockholm. Det är svårt att urskilja, men om forskningsbåten ska svänga av nedåt borde den göra det nu. Tycker mig se tendenser till att den fortsätter framåt.

Några sjömil bakom är ett annat holländskt krigsskepp. Den tredje ser jag inte.

Om du drar igång density map till vänster på marinetraffic så ser du att båten fortfarende följer farleden. Så man kan inte dra slutsatsen att dom är på väg mot stockholm än.
Citera
2014-10-19, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
De holländska fartygen har inte uppdaterat sina positioner på mellan 1:40 och 3 timmar. Medans Logachev uppdaterades för 3 minuter sedan. Så vart de egentligen befinner sig vet vi inte.
Lady Hester är det väl tal på? Den uppdaterades för 4 minuter sedan och Zeeland för 12 min sedan. Du måste klicka på fartyget igen för att se den senaste uppdateringen tror jag.
Citera
2014-10-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
http://www.forsvarsmakten.se/contentassets/8b1a9b7b35124d8291c214f348be2b37/mainimage.jpg sånt?

Nej nej, mindre...
Citera
2014-10-19, 16:14
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
FRÅGOR!

1. Om den ryska specialbåten går in på svenska vatten är det väl inte svårare än att vi bordar den omgående?

2. Har Försvarsmakten begärt support av nederländska militären eller varför följer de efter Logachev?

Det hade ju varit trevligt med ett Nato-medlemskap, eller vad tycker ni?

Den kommer självfallet inte gå in på svenskt vatten.
Citera
2014-10-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmen

Okej, jag såg den inte så bra. Lite lustigt ändå. Aldrig sett någon förr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in