2014-10-19, 15:32
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Sannolikheten att det skulle vara en lyckokrock är extremt liten. Det kanske inte var en slump att FM rörde sig just där just då.

Fast i detta fall har ju inte FM varit tillbaks i området i någon stor omfattning förrän någon såg ett periskop eller annat märkligt i torsdags, jag tror mer på lyckokrock eftersom dom påstås övat nattnavigering. Och i normalfallet är det säkert nästan riskfritt att ligga på ytan med sin farkost i beckmörker. Vore intressant om FM dykt på platsen för att se om det finns några delar efter annat än sin båt.
Citera
2014-10-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Platsen är knappast allmän känd. Den så kallade ryggsäcken var andningsaggregat och personen en spetznas.

Spetznas?

skeptiskt till det.
Citera
2014-10-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag vill påpeka och markera att detta är inte bra, vi som är gamla nog för att ha gått i M/59 och ak4 och samtidigt minns u137 börjar nog få lite kalla kårar när man sammanställer informationen vi möts av senaste dygnet. Att en miniubåt ligger skadad på svenskt terrritorialvatten och sänder nödkrypto hem är inte något att skämta om, detta kan snabbt eskalera.

Egentligen skulle jag vilja be all ni satans dyngdryga BF4/call of duty wannabies att sluta skriva era infantila inlägg och istället började läsa mer än vad ni skriver och börja förstå allvaret i denna historia.

jag säger bara... det finns intressanta inlägg sådär var 20/30'e inlägg som kan ge er lite förståelse...

Håller med dig, visserligen inte så pass gammal så att jag minns U137 men man behöver inte vara så jävla smart för att inte inse allvaret. Precis som jag läste i en länk från "expert" så är det också oroande med den nya generation av politiker vi har. Finns mycket att säga men känns som att folk mer ser detta som spännande än oroande.
Citera
2014-10-19, 15:34
Medlem
Citat:
Platsen är knappast allmän känd. Den så kallade ryggsäcken var andningsaggregat och personen en spetznas.
Skitsnack.

Spetznas opererar i team, inte själva. Och det kan mycket väl ha varit någon som sett kollitionen eller som det skrivits tidigare, en fiskare.
Citera
2014-10-19, 15:35
Medlem
terrants avatar
Börjar tänka på när Kursk sjönk och att det funnits amerikanska ubåtar i närheten av den ryska flottövningen.

Det är väl inte otroligt att ryssarna skickat ut ubåtar nu när Sverige och NL haft övning i Östersjön för att titta lite.

Har vi någon ubåts-expert som vet vilka ev problem/olyckor en utbåt kan stöta på under ett spaningsuppdrag?
Citera
2014-10-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Håller med dig, visserligen inte så pass gammal så att jag minns U137 men man behöver inte vara så jävla smart för att inte inse allvaret. Precis som jag läste i en länk från "expert" så är det också oroande med den nya generation av politiker vi har. Finns mycket att säga men känns som att folk mer ser detta som spännande än oroande.

Tro mig, detta är nog dock vad svensken behöver. Vi kan inte hålla oss utanför förevigt.

Visst, det är spännande, men folk förstår nog också allvaret.
Citera
2014-10-19, 15:36
Medlem
papercuts avatar
Citat:
Läs media också Von Braun säger att Ns Concorde troligen är relästationen. Det är jävligt spänande nu när vi kan delt i jakten på den skadade Triton NN, eller en senare variant av den, trolig har den inte lyckats ta sig ur skärgården.

Jo, läste om det. Men tydligen har de haft både okrypterad kommunikation (på känd rysk nödkanal) och krypterad kommunikation. Min gissning är att nödkanalen är av ett slag som inte kräver relästationer (känns inte så optimalt att vara beroende av relästation vid sådan trafik, möjligen om relästationen är en satellit). Om de då försökt skicka ut detta till Kaliningrad så bör det vara lågfrekvent, för annars kommer signalerna inte fram. Om relä via satellit, så är det nog högfrekvent med antenn ovanför vattenytan.
Concorde är säkert relästation för den krypterade trafiken. Då skickar ubåten säkert mer högfrekventa riktade signaler för att inte märkas.

Oavsett, jag upprepar min första fråga... är det någon som vet frekvensen på denna "kända" ryska nödkanal?
Citera
2014-10-19, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Skitsnack.

Spetznas opererar i team, inte själva. Och det kan mycket väl ha varit någon som sett kollitionen eller som det skrivits tidigare, en fiskare.

Vilka fiskare klär sig helsvart med svart ryggsäck just denna tiden i det området? Bor det ens någon på den ön? Isådanafall, varför står man och landfiskar på en obebodd ö? Hur kom man dit?
Citera
2014-10-19, 15:38
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Fan har allsång med skansen med det hela att göra? Varför skulle det inte vara troligt? Klart ryssland inte vill skämma ut sig med en failad ubåt, behöver inte ha något med oss att göra.

Det är inte omöjligt att det finns en ubåt där men den har inte kommit dit av nåt jävla misstag i så fall. Det är allt jag säger.
Citera
Medlem
J0kerns avatar
Hittar Zeeland på marinetraffic.com, den har ju rygg på ryssbåten -Men fregatten Evertsen och Amsterdam verkar inte synas till just nu? AIS avstängda?
Citera
Medlem
Bilden som Expressen har på en okänd person nära vattnet kan väl knappast vara en rysk dykare? Vem är så korkad att ställa sig så öppet. Måste vara en skenmanöver. Förflyttning sker rimligen nattetid.
Citera
2014-10-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Skitsnack.

Förmodligen inte spetsnaz. Men det kan lik väl vara en "svensk" som kollar ryska intressen. Förslagsvis som fågelskådare, fiskare eller motsvarande. Kanske en av dem som har stugor i skärgården eller som kanske mött upp soldaterna ifrån undervattensfarkosten och kört dem i trygghet. En s.k "vilande" som nu fått mycket jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in