2014-10-19, 14:34
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
Från expressen : Max Sohl Stjernberg: Ett ryskt specialfartyg är på väg mot området. Fartyget Professor Logachev är specialbyggt för sökinsatser under vatten och åker med full fart i riktning den svenska kusten, rapporterar Dagbladet.
söndag 19 oktober, 2014 14:21

Här är fartyget i fråga: http://www.marinetraffic.com/se/ais/home/centerx:23.35262/centery:59.63271/zoom:8/mmsi:273456410
Citera
Medlem
Citat:
Från expressen : Max Sohl Stjernberg: Ett ryskt specialfartyg är på väg mot området. Fartyget Professor Logachev är specialbyggt för sökinsatser under vatten och åker med full fart i riktning den svenska kusten, rapporterar Dagbladet.

Det skrevs om det fartyget här i natt. Dock står Las palmas som destination och det finns inget när man tittar på marine traffic som tyder på att det har full fart mot Sveriges kust. Det följer ju bara samma farled som alla andra båtar som ska söderut.... suck.
Citera
Medlem
junks avatar
Intressant att FM kört på något okänt för två veckorsedan i området, dock är det väl lite märkligt om dom inte kunnat ta sig därifrån tidigare med hjälp utifrån?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-i-krock-med-okant-foremal/

Fyra soldater från Amfibieregementet hamnade nyligen i vattnet efter en kollision med okänt föremål under vattnet. Olycksplatsen var i Kanholmsfjärden där man misstänker att en rysk undervattensfarkost är i nöd.
Citera
2014-10-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Nu tror jag inte heller att detta är ett skarpt läge utan någon form av övning från ryssens sida för att testa vår beredskap och hur stor koll vi har på fartyg i och utanför skärgården tex NS Concord.
Det som talar emot att det är ett skarpt läge är nödmeddelandet som skickades ut, I ett skarpt läge hade man aldrig sänt ett nödmeddelande i klartext och speciellt inte till Kaliningrad.
Ett skarpt nödmeddelande hade troligtvis sänts till en mottagare i stockholm i form av civil kommunikation som sedan i sin tur skickat det vidare via tex civil dator till en civil mottagare i Ryssland som i sin tur skickat det till sin slutdestination.

Jag håller fullständigt med dig.
Sen den här snubben på Expreessens Live tv som har haft nåt samröre med Säpo.
Han vill så gärna det ska vara en skadad Rysk Ubåt sen lägger han till Ryssen har hållt på så här i 50år haha hur vet han det? Det finns mycket som pekar på att det var Nato ubåtar på 80 talet.
Jag får bara funderingar hur kompetent personal har vi inom Säpo och försvaret?
Citera
2014-10-19, 14:36
Medlem
Citat:

Jag förstår ingenting. varför ska rysslands specialfartyg komma hit när ryssland nekar att dom är inblandade i det som sker?
Citera
2014-10-19, 14:36
Medlem
Benny76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vannflaske
http://www.dagbladet.no/2014/10/19/nyheter/utenriks/ubat/sverige/sikkerhetspolitikk/35813199/

Bra, Jag noterade detta tidigt, Nu är det snart dags för PROFESSOR LOGACHEV att vika av söderut eller om den forsätter mot väst.
(FB) Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård.
Citera
2014-10-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Jag förstår ingenting. varför ska rysslands specialfartyg komma hit när ryssland nekar att dom är inblandade i det som sker?
Det ska till Spanien så inte alls konstigt det åker den vägen det gör.
http://www.marinetraffic.com/se/ais/home/zoom:10/mmsi:273456410/centerx:23.32765/centery:59.62943
Kolla hur många båtar som åker rakt mot Sverige där.
Citera
2014-10-19, 14:38
Bannlyst
Det hade varit intressant att se hur det är i olika ryska hamn..Jag håller på att kontakta mina vänner just nu, tyvärr svarar knappt något, det enda jag är säker på är att Kilo ubåtarna är i närheten av Försvarsmakten, för att det är inte i någon hamn överhuvudtaget just nu.

Återkommer senare!
Citera
2014-10-19, 14:39
Medlem
papercuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Snarare precis tvärt om. Att skicka vlf med mycket kraft kräver stora antenner. Dom använder säkert väldigt höga frekvenser, och är det kodat komprimeras det ihop till ett "burst". Sen kommer kanske svaret på vlf.

Samtidigt så kommer man inte så långa sträckor med VHF och ännu mer kortvågiga varianter... då måste man väl ha relästation. Kan tyckas konstigt att nödanropskanal ska vara beroende av relästation...
Citera
2014-10-19, 14:39
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Var har Ryssland nekat att de är inblandade?
Citera
2014-10-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Hängt med dåligt hittills, men någon som har en uppfattning om vad målet är? Vad vill dom? Är det test av deras utrustning osv. Eller är det risk för vapen konflikter?

Jag skulle tro att uppdraget var att föra ut en eller några få ur Sverige obemärkt men vilket misslyckades. Vem som ligger bakom vet jag inte.
Citera
2014-10-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Var har Ryssland nekat att de är inblandade?

Enligt Interfax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in