2014-10-19, 14:23
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greveling
Vilka lirare. Någon som vet vad det är för miniubåt dykarna färdes med på bild 81? Identisk med bild 16?

Den mänskliga torpeden "Sirena"...

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%B4%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8B%D 0%B9_%D0%B1%D1%83%D0%BA%D1%81%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0 %B2%D1%89%D0%B8%D0%BA_%D1%82%D0%B8%D0%BF%D0%B0_%C2 %AB%D0%A1%D0%B8%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B0%C2%BB

Inget man tar sig från Kaliningrad med. Ej heller ut till Concorden...

Vad skulle syftet vara för ryssarna att skicka in en bemannad ubåt bland kobbar och skär? Nästan allt är avvecklat inklusive Musköbasen. Det enda syftet som jag kan se är att orsaka en reaktion som man sedan kan studera. Varför inte skicka lite suspekta meddelanden från en fritidsbåt som inte kan missförstås? Vill man ta sig en titt på något intressant hade det väl varit enklare att skicka in en grupp med välbyggda "pojk-scouter" på "kajaksemester"?

Concorde ligger väl bara och lyssnar på pladdret. Men de har nog upptäckt att de istället kan följa kvällsblaskornas direktsändningar.
Citera
Medlem
"Ett ryskt specialfartyg är på väg mot området. Fartyget Professor Logachev är specialbyggt för sökinsatser under vatten och åker med full fart i riktning den svenska kusten" rapporterar dagbladet, Är det på väg mot svenska kusten ? någon som vet?
Citera
Medlem
Vi kommer inte få mer information från FRA om dom kommer motta flera såna här Nöd Anropssignaler.
Den där båten NS Concordia kanske ligger kvar får signalspana mot Sverige.

Låt säga Ryssen kanske jävlas med FRA efter detta och sänder flera NödAnrop från olika adresser då kommer inte FRA fatta nånting vad som försiggår då kan dom lura FRA hur dom vill och sända flera NödAnrop från olika ställen medans dom landstiger på en helt anna plats.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef
NS Concord är tillbaka på AIS igen på ungefär samma position som igår när hon försvann..
Nu på kurs 225, fart 10,4 knop
finns det någon rimlig förklaring till att den har varit stationerad inom i princip samma område under någon veckas tid? Väntar den på tillstånd att gå i land på dess slutstation? Eller vad är det som försiggår? Är det nu ett fraktfartyg så försöker man väl komma från punkt A till punkt B på så kort tid som möjligt.
Citera
2014-10-19, 14:24
Medlem
Citat:
Russisk spesialfartøy nærmer seg Stockholm

http://www.dagbladet.no/2014/10/19/nyheter/utenriks/ubat/sverige/sikkerhetspolitikk/35813199/
Citera
2014-10-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan besvara eller ge spekulativa svar på.

1. Är det osannolikt att ryssen äger sommarstugor runt om i skärgården att användas som eventuella baser dit skeppsbrutna ubåtsmännen skulle kunna ta sin tillflykt om deras ubåt är icke-manövrerarbar?

2. Den där miniubåten Triton-NN verkar ju vara öppen, dvs att vatten hela tiden finns i ubåten, detta innebär alltså att ubåtsmännen sitter med cyklop och syretankar? Hur länge kan man sitta så där uppkopplad under vattnet egentligen i en öppen ubåt och vilka djup kan en sådan röra sig på?

3. Om ryssen inte har några baser/nödplatser, innebär det att skeppsbrutna ubåtsmän går iland på fastlandet eller en större bebodd ö och försöker kontakta sitt hemland? De har väl inga civila kläder, svenska id-handlingar eller svenska betalningsmedel? Vad kan de göra då? Råna någon familj? Hur långt är ubåtsmännen villiga att gå för att inte låta sig tillfångatas? Skjuta civila, poliser?

4. Finns det någon risk att regeringen fegar ur och beordrar Försvarsmakten att låta ubåten/besättningen försvinna? Dvs inte officiellt utan helt enkelt att försvaret bombar på fel ställe eller lämnar en öppning för ryssen.

Kanske dumma frågor, jag är totalt oinsatt i sådant här.

Jag är lika dum som du.

1. Putin har en sjötomt på Åland iallafall. Varför skulle inte folk med koppling till rysk säkerhetstjänst kunna hyra ngn ö eller industriområde med brygga i Sverige? Det märks inte om det är ngn med svenskt efternamn och medborgarskap.
2. Inte skickar man folk i öppna undervattensfarkoster hela vägen?
3. Varför skulle de inte kunna ha det?
4. Det tror jag.
Citera
2014-10-19, 14:25
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Vad skulle syftet vara för ryssarna att skicka in en bemannad ubåt bland kobbar och skär? Nästan allt är avvecklat inklusive Musköbasen. Det enda syftet som jag kan se är att orsaka en reaktion som man sedan kan studera. Varför inte skicka lite suspekta meddelanden från en fritidsbåt som inte kan missförstås? Vill man ta sig en titt på något intressant hade det väl varit enklare att skicka in en grupp med välbyggda "pojk-scouter" på "kajaksemester"?

Concorde ligger väl bara och lyssnar på pladdret. Men de har nog upptäckt att de istället kan följa kvällsblaskornas direktsändningar.
Byta ut gamla spaningssystem som man en gång i tiden upprättade i skärgården?
Citera
2014-10-19, 14:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Dykare skickas visst ner vid inloppet vid Sandhamn nu.
Intresssant. Det första jag hört om att man sätter in dykare.
Citera
2014-10-19, 14:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Kan någon förklara varför det är svårt att hitta den här ubåten, om den nu fortfarande är kvar i Skärgården? Antar att våra båtar kör med sonar och liknande, då borde väl allt möjligt skit som inte bör vara här upptäckas ganska omgående?

Man tar sig ut mitt på Kanholmsfjärden tittar sig runt på detta stora öppna, djupa vattnet och tänker efter hur ska man kunna hitta nålen i denna myrstack?
Något som lägger sig stilla på botten och håller tyst.

När de letar efter gamla vrak håller de på i veckor för att hitta misstänkta bottenstrukturer som de sedan undersöker närmar. Ofta har man ett begränsat område där det i gamla dokument finns en utpekad plats.

Att planlös söka av flera kvadratmil efter ett föremål som passar på att förflyta sig så fort det verkar lugnt ovanför, det är något svårare.
Citera
2014-10-19, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gimbal
Mitt tips, som är en ren gissning, är att Rockbåten Silja Serenade kört över skiten och skulle följaktligen då bli "The Rock on Spetsnaz" som då skulle vara en uppföljare till "Whisky on the Rock's"...elr

Nepp - det är försvaret själva:

Citat:
Under natten mot torsdagen för två veckor sedan krockade en av Amfibieregementets gruppbåtar med ett okänt föremål. Händelsen inträffade under en navigationsövning i området kring det militära skyddsområdet Korsö.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-i-krock-med-okant-foremal/
Citera
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Kan någon förklara varför det är svårt att hitta den här ubåten, om den nu fortfarande är kvar i Skärgården? Antar att våra båtar kör med sonar och liknande, då borde väl allt möjligt skit som inte bör vara här upptäckas ganska omgående?

I en twitterfierad värld så kan det tyckas som att all information är tillgänglig alltid, i alla lägen för alla. Så är det ju naturligtvis inte, det går inte att scanna av skärgården helt hundraprocentigt och att ha totalkoll på varje kvadratmillimeter av havsbotten. Man kan heller inte övervaka hela skärgården exakt samtidigt vilket gör att en eventuell inkräktare med is i magen kan försöka nästla sig ut.
Citera
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Den hittas inte för allt var en Rysk övning, lura FRA med nödanrops sändningen.
Ryssen var säkert här men har försvunnit lika fort.

Tänk vad kul sitta på andra sidan nu när dom grundlurat det svenska försvaret.

En bra övning måste jag säga ifall dom nu nån gång skille vilja landstiga då lurar man svenska försvaret till en viss specifik plats sen har vi knappt några mer resurser så landstiger man på en helt annan plats.

Nu tror jag inte heller att detta är ett skarpt läge utan någon form av övning från ryssens sida för att testa vår beredskap och hur stor koll vi har på fartyg i och utanför skärgården tex NS Concord.
Det som talar emot att det är ett skarpt läge är nödmeddelandet som skickades ut, I ett skarpt läge hade man aldrig sänt ett nödmeddelande i klartext och speciellt inte till Kaliningrad.
Ett skarpt nödmeddelande hade troligtvis sänts till en mottagare i stockholm i form av civil kommunikation som sedan i sin tur skickat det vidare via tex civil dator till en civil mottagare i Ryssland som i sin tur skickat det till sin slutdestination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in