2014-10-19, 03:15
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gogle
Om det nu råkar va en Nato miniubåt o hur gör vi då??

Otroligt om Nato skulle skicka en nödsignal till kallingrad eller vad säger du?
Citera
2014-10-19, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Låter ju osannolikt.Vi får väl se om det dyker upp nått som är nått av värde
Citera
2014-10-19, 03:25
Medlem
Citat:

Ja, verkligen otroligt.

NATO Chief Jens Stoltenberg And His Top-Secret KGB Past

http://en.ria.ru/analysis/20141011/193962457/KGB-Past-Still-Haunts-NATO-Chief-Jens-Stoltenberg-Former.html
Citera
2014-10-19, 03:27
Medlem
Sverige är en perfekt plats för ryssland att operera ifrån. Och samtidigt som allt detta med ubåtar och flygplanskränkningar så har USA fullt hus i mellanöstern, tillfällighet? eller är det en noga utvald tidpunkt att checka in oss lite? Dessutom så har vi precis haft val och det verkar ju vara rena rama hönsgården i regeringen.
Citera
2014-10-19, 03:30
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goffarn
Nope
Ryska ambassadören hälsade till reportern från Expressen TV (var det va?) att han njöt av en god middag i ledighet och att han inte visste någonting om det hela.

Har hetsgoogletranslatat (typ "Stockholms skärgård") och googlat efter ryska nyheter om det här med än har inget kommit upp.

Alltså det sades att en rysk nyhet hade kommit (nån som hittat?) ut om att det var en stor övning utanför Stockholm men ingenting nämndes i den artikeln om att Sverige trodde det var tal om Rysk inblandning.

Men jag kanske har missat, nån annan som har ngt?

Men va fan, de kan ju inte prata med ryska ambassaden när Försvarsmakten inte har hittat någon rysk militärfarkost eller militärpersonal än. Dumma jävla reportrar!
Citera
2014-10-19, 03:35
Medlem
Där gjorde man lumpen och satt och loggade dom där båtjävlarna. Ligger mycket annat intressant i den där neutronbomb säkra stållådan på fjädrar. På min tid satt både vakthavande för Marinen, UVAK, Sjöbevakningscentralen, UNDSÄK, Marinensradio osv. där. Man skymtar dörren in i dokumentären om Muskö. Allt det där är väl mer eller mindre känt. Men det finns information som vi råkade få ta del av genom slarv och ibland var vi lite väl intresserade och doppade näsan i blöt.

By the way, Marinen vet exakt hur en misstänkt miniubåt tar sig in och ut och hur motorljuden låter. Det är verkligen en no brainer.

Citat:
Ursprungligen postat av goffarn
För de som vill ha lite nattlektyr: http://www.officersforbundet.se/portal/pls/portal/docs/1/904020.PDF
Artikel i det senaste numret av Officersförbundets tidning, sida 18-21"U-båtskoll i berget på Muskö" och sedan följer en rysslandsartikel.
Citera
2014-10-19, 03:35
Medlem
HRTs avatar
Då tankfartyget lämnat, har vi nog inget kvar och hitta.
Sen är jag tyvärr av den åsikten att Sverige varken vågar eller vill spränga en Rysk ubåt!
Inte ens på 80 talet klarade vi det, först när en ubåt gick på grund fick vi ta de konflikten och bekymren det medförde. Känns mer som man skramlar med vapnen för att visa musklerna och mer blir det inte,,
Citera
2014-10-19, 03:38
Medlem
NeutronStars avatar
Men sluta mata spamtrollet Aikia!

Jag åkte båt kring Kanan idag och det var en jäkla aktivitet på marinens båtar, mycket KA-båtar i rörelse också. Någon annan här som rört sig i området idag?
Citera
2014-10-19, 03:39
Medlem
Citat:
Då tankfartyget lämnat, har vi nog inget kvar och hitta.
Sen är jag tyvärr av den åsikten att Sverige varken vågar eller vill spränga en Rysk ubåt!
Inte ens på 80 talet klarade vi det, först när en ubåt gick på grund fick vi ta de konflikten och bekymren det medförde. Känns mer som man skramlar med vapnen för att visa musklerna och mer blir det inte,,
Flera av dessa incidier mot Svensk terrotorium va gjorda av Nato under 80 o 90 talet
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/08/ubat2.html
Citera
2014-10-19, 03:45
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Intressant. Är tanken då att hundarna ska söka av landmassa (människor) eller ska dom sniffa efter lik/bomber under vattnet (vilket flera hundar har kapacitet till)?

De ska nog söka efter grodmän, en ubåt luktar liksom inget speciellt. Kanske hade varit något med attacktumlare eller uttrar likt attackdelfinerna som vi "stal" från Krim.
Citera
2014-10-19, 03:48
Medlem
Fredagen den 17:e.. sitter och läser om hur någon främmande makt övar i vårt rike..wtf ? 2 timmar senare ser jag ett mystiskt ljus ... 2 blink sen uppehåll i ca: 20 sekunder å sen 2 snabba stroboblink..tänker direkt att det är ett millitärt plan..Denna flygsekvens följdes om och om igen...Sen världens smällar.. bang! bang.! vad ändå inni helvete händer tänkte jag då..Så jag sprang ut från huset..stod å lystnade i 5 minuter..Sen small det igen artilleri från grannbyn..Kan säga att man inte var trygg i tillvaron..veckans negativa känga!!! Ge fan i att ha övning samtidigt som ryssen har sina ubåtsträningar..Kan meddela att FM har skjutit nonstop sen fredagen och att det låter som åska..
Citera
2014-10-19, 03:49
Medlem
Om dom nu föga troligt hittar en ubåt finns det inte en möjlighet att dom spränger den, det skulle vara katastrof för Sverige, nu när vi inte har något försvar av rätt kaliber och avvecklat allting i princip. Står inte pall en vecka ens. (även om ryssarna gjort det om det varit omvända roller)

Hur länge kan en ubåt stanna under vatten ? och det känns ju lite obehagligt att den upptäcktes av en privatperson(?) om denna person inte varit ute och sett u-båten av en slump, hade den härjat fritt nu och samlat info och liknande.. Lite nojjig blir man ju trots allt av filmen ''Sverige under attack''.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in