2014-10-19, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Har det kommit något uttalande från ryskt håll sedan den här situationen uppkom?
Expressen hade varit i kontakt med någon på ambassaden men den gubben dom pratade med låg hemma och njöt av helgen. Dom var nyss utanför ryska ambassaden också och det mest intressanta som hade hänt där var att en tjänsteman hade gått ut för 15 minuter sedan, och jag citerar: "i regnet".
Citera
2014-10-19, 02:05
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Tänker mest på Film musiken i den filmen som alla Sovjet nostalgiker i väst tror är en Sovjetisk march, bara det att den är skriven av en Grek, Och de som sjunger har allt annat än en ren rysk dialekt i sången

Du tänker på sovjets nationalsång?

Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Förstår inte hur många Nato vurmare här tror att denna händelse skulle styra in Sverige i Nato, nu med alla vänster vindar och mp vid makten Är inte så insatt i SD men de är väl inte för ett Nato medlemskap ?

SD är emot nato ja, de tror på ett självständigt land.
Att bli beordrad att gå i krig av på andras begäran vore att ge upp självbestämmandet på samma sätt som EU eller EMU.
Sen att man har samarbete och gemensamma övningar är det väll ingen som har nått emot, världen bygger på samarbete.

Att sverige är på väg in mot nato kommer förmodligen från faktum att vi är ensam kvar att anfalla här uppe.
Går man på balterna så får det långt värre konsekvenser för mindre payback, dessutom är ju sveriges försvar rätt obefintligt som det är idag, hade räckt med att fylla en färja med elitsoldater för att ta över huvudstaden och därmed också styret av landet.

Sen är hela teorin befängt, varför skulle ryssarna göra nått sånt? galenskapens tid är över.
Nä, är förmodligen ryska försvaret som provar gränserna och roar sig med ny teknologi.. de vet att alla är rädd för stora björnen just nu så varför inte ha lite kul med det.
Senast redigerad av frdk 2014-10-19 kl. 02:07.
Citera
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Ett charterplan som flyger på Norrköping och Örebro. Ankom Norrköping vid midnatt. Ska väl flyga charterpassagerare från Örebro imorrn.

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/oy-jtu/
My bad.
Jag önskar jag kunde ha mitt inlägg oskrivet.
Citera
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secrets20
Och var FAN är stadsministern??
Vad tycker du han ska göra? Ta på sig groddräkten och hoppa i plurret?

Tycker det är bra att man ligger lågt utåt. Kan nästan arantera att han inte direkt har kunnat smita iväg på en weekend i Barcelona utan har nog suttit i ganska många möten de senaste 52 timmarna.
Citera
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Har det kommit något uttalande från ryskt håll sedan den här situationen uppkom?

Självklart inte. Om det nu är så att ryssarna är i farten kommer de undvika officiell inblandning så långt det går.
Citera
2014-10-19, 02:06
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBister
Vet faktiskt inte, men jag är bra säker på att dom dricker alldeles för mycket vodka så varför inte sitta och fyllechatta på ett närtforum som bara vräker ut fantastiska mängder underrättelseinformation.

Här är en anna grej jag hittade på nätet, från 2004. De där sonarbojarna, ligger inte de i närheten av den här "enda" marinbasen Juholt tänkte att vi skulle ha kvar om tion år? Frågan är seriöst menad. Vodkaskämtet däremot inte fullt så seriöst. Även om det är kotrrekt.

Ska försöka svara seriöst, nej jag luskar inte om ert försvar åt Ryssland via nätet på chatt forum, faktum är att jag inte alls luskar för nån säkerhetstjänst.

Har försökt förklara för många internet pojkar här inne att tro mig, Säkerhetstjänster som den Ryska inte behöver förlita sig på media för att exp veta att Svenska FM/Nato/m.fl har full koll på Ryska Militära/Civila fartyg på ytan, och de skepp som ni har läst här eller i media att respektive säkerhetstjänster hade sten koll på ganska omgående då denna "kris" starta, De behöver heller inte förlita sig på alla FB detektiver här inne som kollar hur ryska fartyg rör sig med i bland rätt dåliga sök sidor som hjälp. Vågar påstå att Svensk säkerhet tjänst inte heller behöver söka här. Bara för att Aftonbladet söker info här så snälla blanda inte ihop det.
Senast redigerad av SithXM 2014-10-19 kl. 02:13.
Citera
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aikia
Alla som tror att det ärn rysk ubåt/miniubåt är idioter. Ni verkar tro blint på allt media skriver idioter på flashback. Ni bör lära er lite om hur media fungerar. Allt är ett påhitt för att militären vill ha mer pengar DVS HÖGRE LÖNER

Just den desinformation som Ryssland nu försöker sprida i det påbörjade informationskriget. Ryktas också om att svenska bloggar har börjat hackas för att sprida denna desinformation.
Citera
Medlem
Raxxorzs avatar
Citat:
Det lär knappast vara tillräckliga grunder för att stoppa den, men framför allt är den ju ute på internationella vatten.
Känns som att lite för många pusselbitar faller på plats här och nu för att myndigheterna ska låta fartyget/fartygen bara få sticka. Det är ju rätt uppenbart att de har något med det här att göra.

EDIT;
Klart som fan att det sitter psyops här. Ni som påstår motsatsen, är ni verkligen så pass naiva?
Senast redigerad av Raxxorz 2014-10-19 kl. 02:10.
Citera
2014-10-19, 02:07
Medlem
Citat:

Nope
Ryska ambassadören hälsade till reportern från Expressen TV (var det va?) att han njöt av en god middag i ledighet och att han inte visste någonting om det hela.

Har hetsgoogletranslatat (typ "Stockholms skärgård") och googlat efter ryska nyheter om det här med än har inget kommit upp.

Alltså det sades att en rysk nyhet hade kommit (nån som hittat?) ut om att det var en stor övning utanför Stockholm men ingenting nämndes i den artikeln om att Sverige trodde det var tal om Rysk inblandning.

Men jag kanske har missat, nån annan som har ngt?
Citera
2014-10-19, 02:11
Medlem
SithXMs avatar
Du tänker på sovjets nationalsång? nej nej denna https://www.youtube.com/watch?v=AWPBr4L1eyE

Citat:
Ursprungligen postat av frdk
SD är emot nato ja, de tror på ett självständigt land.
Att bli beordrad att gå i krig av på andras begäran vore att ge upp självbestämmandet på samma sätt som EU eller EMU.
Sen att man har samarbete och gemensamma övningar är det väll ingen som har nått emot, världen bygger på samarbete.

Att sverige är på väg in mot nato kommer förmodligen från faktum att vi är ensam kvar att anfalla här uppe.
Går man på balterna så får det långt värre konsekvenser för mindre payback, dessutom är ju sveriges försvar rätt obefintligt som det är idag, hade räckt med att fylla en färja med elitsoldater för att ta över huvudstaden och därmed också styret av landet.

Sen är hela teorin befängt, varför skulle ryssarna göra nått sånt? galenskapens tid är över.
Nä, är förmodligen ryska försvaret som provar gränserna och roar sig med ny teknologi.. de vet att alla är rädd för stora björnen just nu så varför inte ha lite kul med det.

Låter sunt av SD.

Självklart finns det ingen seriös som tror att Ryssland skulle Starta krig med Sverige.
Citera
2014-10-19, 02:12
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katys
Nej, då skulle de erbjuda Sverige hjälp med att fånga den fientliga U-båten.

Tror han menade trolla som i att de gör narr av...
Var inte så länge sen de övade anfall, det här är säkert en övning med, den som kommer längst upp i sveriges skita får en extra månads permis. Inget sanktionerat uppifrån.. utan förmodligen nått en mellanbefäl hittat på.
Sen gick det lite illa och nu har de fått order uppifrån att sluta larva och ta hem rekryterna.
Citera
2014-10-19, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klickklackbang
Det här är så spännande så jag vet inte var jag ska göra av mig själv!
Kan någon göra en sammanfattning på vad man tror hittills? Vill Ryssland ta över Sverige?

Ursprungligen bekräftades intrånget av en nödsignaler från Stockholms skärgård. Den första var på ryska och sändes på en speciell frekvens reserverad för nödsignaler. Den andra kommunikationen vi har hört om, var krypterad, med skickades även den mot öster. Något senare rapporterade en "trovärdig observatör" att han sett något i vattnet i en farled utanför Stockholm. Denna observation är inte bekräftad i media med t. ex. foto så det är svårt att säga vad som egentligen fanns i vattnet. I den här tråden har tre ryskägda fartyg rapporterats med tracking information. Det första, en otroligt stor rysk atomdriven tanker verkar ha legat mer eller mindre still i tio dagar mitt i östersjön. När vi började prata om den här, eller i media i allmänhet, stängde de uppenbarligen av sin positionsgivare och försvann. När vi började diskutera nästa skepp stängde även de av sin transponder och "försvann". Det förekommer även ett tredje skepp i diskussionen som ännu är synigt. Vissa deltagare här säger att allt detta är naturligt. Mina grannar säger dock att tankfartyg är så dyra att ens äga, att de hellre repareras under gång än får stå stilla en dag. Allt utöver detta som sagts hittills är huvudsakligen spekulationer. Väldigt mycket pekar dock på att sökinsatsen är omfattande och att den utökas allt eftersom både på land, vatten och i luften.

Citat:
Ursprungligen postat av klickklackbang
... den senaste tidens kampanj om "Skulle du klara dig 3 dagar vid en katastrof". Kan det vara så att någon försöker förbereda oss för att det ska bli krig?

Jag har också noterat denna plötsliga kampanj. Något är det. Grejen är alltid, att vi har bara information om någonting alls - när någon är villig att betala för det. Information är aldrig gratis. Den har ett syfte och den skrivs av någon som vill något med den. I det här fallet kanske precis vad affisherna säger, att vi måste rycka upp oss. Världen är inte lika säker längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in