Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
Ni som är mer insatta, vad för verktyg har militären att faktiskt lokalisera den?
Att guppa runt med ekolod lär ju inte hjälpa mycket.. insåg vi redan på 80 talet. Ha en stealth båt är bra visa upp men ser inget den kan hjälpa med förutom att be om mer anslag.
Jag är nyfiken på vad de kan tillgå.. Vattenpenetrerande radar? undervattenssensorer? minfält runt kanterna som säkrar området tills den är genomundersökt.
Det här måste ha varit ren rutinövning för försvaret, är väll de enda dom sysslat med sen kalla kriget så man tycker de borde ha lärt sig lite med tiden och skaffat sig bättre odds att lyckas.
Det finns andra i tråden som nog skulle kunna svara mycket bättre och specifikt på din fråga, men jag gör ett försök till ett mer allmänt svar då du riktade dig till mig.
Ekolod och passiva givare (mikrofoner, helt enkelt) är det som står till buds. Saken är förstås den att ekolod/sonar skapar en mängd data och det är alltså frågan om tekniknivå hur mycket information man kan få ut, så dagens system är bättre än gårdagens, inte minst tack vare just datorernas och elektronikens utveckling då det behövs mycket signalbearbetning. Utöver ekolod och passiv lyssning kan magnetfält avläsas. Detta kan också ske passivt såväl som aktivt och kan också generera en hel del data. Kruxet är att man på förhand måste ha en bra profilering av botten för att hitta avvikelser och botten måste uppdateras då och då eftersom helt naturliga processer kan förändra hur den ser ut.
Utan bakgrundsinformationen är det mycket svårare.
Men, man drar nog i en hel del trådar just nu och undersöker även saker på land då besättningen hypotetiskt kan ha flytt fältet. Till sin hjälp där har man
personal som främsta verktyg, men även underrättelseinformation, signalspaning och t.ex. utrustning för mörkerseende.
Då radiovågor dämpas mycket, mycket kraftigt i vatten går radar o.dyl inte att använda, men magnetisk information (B-fältet) kan penetrera vatten i synnerhet då det handlar om väldigt låga frekvenser. Radar använder i allmänhet mycket höga frekvenser (upplösningen blir bättre ju högre frekvensen är, enkelt uttryckt). De "sensorer" som det talas om rent allmänt är alltså mikrofoner och magnetometrar, må vara att dessa är hyggligt avancerade och är kopplad till duktiga signalprocessorer som kan ta fram riktning och mer "visuell" information.
Således, principerna är de samma som förr, men idag använder man
fler sensorer kopplade till signalprocessorer vilket ger mycket bättre information. Principerna är lika gamla som andra världskriget, minst, men precis som radarn har utvecklats sedan dess har även sonar o.dyl gjort det.
Hur man rent
operativt går till väga vet jag mycket lite om. Någon annan kan säkert svara mycket bättre, men jag gissar att man helt enkelt delar upp arbetet mellan olika fartyg och vissa fartyg kanske kan peka ut intressanta platser till andra fartyg med mer finkorniga system att titta närmare på.