2014-10-19, 01:46
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Är det bekräftat att svensk polis är ute och söker med sina hundar i skärgården?
Det är bekräftat att svensk polis bistår Försvarsmakten i den här insatsen. B.la med hundpatrull.
Citera
2014-10-19, 01:47
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nä nu får ni sluta med de här idiotgrejorn. Verkligen. Vi klagar mycket på Aftonbladet här, att de är korkade och kommer med en massa dumma påståenden. Då borde vi försöka vara bättre. Att ryska fartyg ligger i Östersjön och driver omkring är bara sensationellt och intressant om det är speciellt för det här speciella tillfället. Det är det inte. Det ligger fartyg och dräller överallt. Shippingmarknaden har kollapsat, det finns fler båtar än laster när det gäller olja. Så det är mycket väntetid. Att det är många ryska båtar i just Östersjön beror på att de ryska exportörerna som lukoil, Gunvor, etc, har kontrakt med ryska redare. Då hamnar dom ofta därinne i väntan på jobb. ND concord är en aframax, så mest troligt väntar hon på att hämta fueloil eller crudeoil. Alternativt hanterar hon rena produkter som tio exempel bensin, och då kanske hon har last ombord nu, som dom inte vet var den skall. Ofta säljs en bensinlast många många gånger innan den lossas. Alternativt kanske man inte släpper in båtar till Värtahamnen just nu, det kanske är fullt, och hon väntar på kajplats? Då kryssar man ofta runt i väntan på bättre tider. Det finns massor av möjliga förklaringar till de ryska båtarnas närvaro, alla bättre än att de skulle ha något med ubåtar att göra. Varför? Jo:

Olje och gas tankers är oerhört strängt kontrollerade, internationellt. Alla oljebolagen har representanter som besöker båtar a mycket regelbundet. Det har även hamnmyndigheterna. Dessutom är besättningsmännen en bland ing av skandinaver, filipinsre, polacker, ryssar, ukrainare, you name it. Få arbetsplatser är så internationella som en oljetanker. För att inte tala om kontoren varifrån de styrs. Sovcomflot och novoship har kontor in både USA och London. Jag har flera kompisar som jobbar för dom, och jag har själv varit konsult för dom ett flertal gånger. Amerikanare, ryssar, britter, skottar, svenskar, danskar..... Det är helt orimligt att tänka sig att de skulle vara inblandade i något. Och alla är inblandade i vad båtar a håller på med.

Så var bättre än Aftonbladet nu. Släpp det där.

Har du några exempel på fler båtar som ligger och driver nästan en vecka med avslagen transponder (Eller vad det nu heter.) i Östersjön?
Citera
2014-10-19, 01:48
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Någon som tänker på filmen "Röd Oktober" med den skotska fittan Connery i huvudrollen? Vad kommer att hända nu? En manöver lik "Crazy Ivan"? Kommer letten Ramius att lämna över u-båten till USA/Nato? Fan vad ni är korkade, de flesta av er. Tom Clancy har tagit med er på en åktur. Suck...

Tänker mest på Film musiken i den filmen som alla Sovjet nostalgiker i väst tror är en Sovjetisk march, bara det att den är skriven av en Grek, Och de som sjunger har allt annat än en ren rysk dialekt i sången

Förstår inte hur många Nato vurmare här tror att denna händelse skulle styra in Sverige i Nato, nu med alla vänster vindar och mp vid makten Är inte så insatt i SD men de är väl inte för ett Nato medlemskap ?
Citera
2014-10-19, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jaha, tror ni att ett danskt civilflyg är i blandat också.....nu får ni väl ända ta det lite lugnt...
Alla länder vill ta över Sverige
Citera
2014-10-19, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Vad antyder du ? att Ryssland har en säkerhetstjänst likt ett banan land ?

Vet faktiskt inte, men jag är bra säker på att dom dricker alldeles för mycket vodka så varför inte sitta och fyllechatta på ett närtforum som bara vräker ut fantastiska mängder underrättelseinformation.

Här är en anna grej jag hittade på nätet, från 2004. De där sonarbojarna, ligger inte de i närheten av den här "enda" marinbasen Juholt tänkte att vi skulle ha kvar om tion år? Frågan är seriöst menad. Vodkaskämtet däremot inte fullt så seriöst. Även om det är kotrrekt.

Citat:
Runmarö 24 april 2004 Anne Forslund
En marinbas i framtiden?
Det kommer bara att finnas en marinbas i landet i framtiden, tror socialdemokraten Håkan Juholt som är Försvarsberedningens ordförande.

Försvaret har hårda besparingskrav och det har funnits förslag på en huvudbas och en mindre sidobas i det arbetet, men nu lutar det mer åt att det bara blir en marinbas.

- Jag tror att det kommer att bli en större bas, och att det blir antingen Karlskrona eller Stockholm säger Håkan Juholt. (SR/BlEkingE)
Citera
2014-10-19, 01:50
Medlem
Hörde precis ett jäkla dånande i luften, JAS?
Någon annan i Västervik området som också hörde??
Citera
2014-10-19, 01:51
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Varför håller du inte käften om du inte har en aning om vad du snackar om. Hela situationen är ointressant om ryssarna vill åka med sin ubåt i havet så låt dom göra det jag kunde inte bry mig mindre.

Ryssland ska hålla sig borta från svenskt vatten, det är rent landsförrädiskt att tänka som du gör.
Citera
Medlem
GandhiSkywalkerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Varför håller du inte käften om du inte har en aning om vad du snackar om. Hela situationen är ointressant om ryssarna vill åka med sin ubåt i havet så låt dom göra det jag kunde inte bry mig mindre.

Jag ber dig att sluta vara otrevlig. Jag hörde det på expressens livestream tidigare idag.

Vad ska de annars betrakta som? Turister?
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Har du några exempel på fler båtar som ligger och driver nästan en vecka med avslagen transponder (Eller vad det nu heter.) i Östersjön?

När jag jobbade med den delen av industrin för fem-sex år sedan, då kraschen började, kunde det ligga 25-30 bötar utanför Skagen och vänta. När det gäller Östersjön så tror jag (minns knte 100 procent) att vintersäsongen börjar i dagarna. Då får bara isklSsade båtar jobba i vissa delar av Östersjön, och de här båtarna vi pratar om nu är isklassade. Så dom ligger säkert och väntar på att få bättre betalt för sina resor.

Jag har knte tillgång till SIS längre, så jag kan kolla positionerna på båtarna, men min gissning är att det ligger massor runtomkring.
Citera
2014-10-19, 01:52
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenklant
Sitt ned i båten, vanlig procedur i väntan på ledig landningsbana.

Källa: Pilotvänner
Har också pilotvänner, visst är det som du säger.

Vad som dock är förbannat suspekt är att detta SASplan flyger mellan Norrköping - Örebro mitt i natten. Ingen reguljär trafik finns mellan dessa två flygplatser. SAS flyger öht inte på ngn av dessa två flygplatser!

Den som kan lite om svensk försvarsledning vet också att området kring Örebro är av yttersta intresse.
Citera
2014-10-19, 01:52
Medlem
Kan inte SVD sluta sprida ut uppgifter som inte försvarsmakten släppt ut ..NI HAR LÅG IQ helt klart
ärthjärnor
Citera
2014-10-19, 01:53
Medlem
Raxxorzs avatar
Borde man inte stoppa tex. Concord? Det är ju minst sagt märkligt beteende den företar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in