2014-10-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3IRA8I
Hej på er,

Är ute på jakt efter en ny TV. Finns ju en uppsjö av TV apparater där ute!

Vad du ska använda TV:n till: Koppla till datorn och se på film, se på vanliga TV kanaler.
Vad du kommer titta på mest: Filmer och serier.
Tittaravstånd: Ca 3 meter.
Funktionskrav och övriga preferenser: Vet ej, något som man måste ha?
Vilka modeller du tittat på: Har tittat på Panasonic TX-55AS650E, Samsung UE55H7005 och Samsung UE55HU6905.

Vad tycker ni? Alla råd uppskattas stort

Ingen som har ett svar?
Citera
2014-10-16, 04:45
Medlem
Jag har UE55H7005 men att bara använda den till att ladda ner film och kolla på tv är overkill.
Den lämpar sig bäst för HD-innehåll. Ditt tittaravstånd är för kort så det blir lite pixlat/oskarpt på vanliga tv-kanaler. Själv har jag slutat med vanlig tv förutom hd-kanalerna då jag stör mig på hur dålig bilden blir. Skulle rekommendera gå ner till 46 tum då kanske.

Vill du däremot kolla på hd-innehåll + 3d är den kanon. Har inte testat de två andra.
Citera
2014-10-16, 07:56
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3IRA8I
Ingen som har ett svar?
Du fick ju ett svar, men motviljan mot att svara kan bero på att du inte postade i köprådstråden.
Nu är din tråd lagt till denna, så kanske får du fler svar.
/Mod
Citera
2014-10-16, 13:10
Medlem
beastlyys avatar
Hej! Kände mig extremt generös. Jag bor hemma hos föräldrarna och betalar inte ett öre hemma. Därför tänkte jag efter vår TV gått sönder att jag kan köpa en ny. Letat i några dagar.

Hittade detta på prisjakt. http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-UE46H6204AKXXE,90952,510407,1487305.html?langId=-16

Står 200 hz på mediamark med det är sånna fejk HZ. Riktiga hz är 100 eller? Det är ju bra. Majoritetn av billiga TV apparater har ju 50 hz, farsan kollar mycket fotboll och hockey så det kan vara bra att det flytter på. Sedan Smart TV så han enkelt kan se på viaplay, på premier league. Vad jag förstått är det bara Samsung, LG och Panasonic som har viaplay appen.

Sedan är ju TVn, 1080, 46" är ändå helt okej, den vi hade innan var 42" så lite större blir det. 4 HDMI kommer vi aldrig använda men bättre med för många än för få.

För 5490:- Känns detta prisvärt. Vad tror flashback? Snabba svar uppskattas tänkte åka iväg antingen idag eller imorgon till Mediamarket och hämta den.
Citera
2014-10-18, 23:46
Medlem
Ondquists avatar
Jag är på gång att köpa en billig extra-TV och har sett att Philips har en 32" med DVB-T2 som säljs för strax under 2.000 kr lite här och var.

Emellertid säljs den under två olika modellnummer, 32PHT4309/12 resp. 32PHT4319/12, även inom samma företagskonstellationer (exempel: Siba vs. NetOnNet).

På Philips egna sidor finns de med som separata modeller, men jag kan inte hitta den minsta skillnad i specifikationerna:

http://www.philips.se/etc/philips/b2c/compareproducts.html?locale=sv_SE&ctn=32PHT4309/12,32PHT4319/12

Någon som har makten att bringa lite klarhet i det hela? Alltså om det borde finnas någon skillnad mellan apparaterna?

Annars köper jag i den butik som är närmast och struntar i om jag kommer hem med 4309 eller 4319, förutsatt att jag lyckas sluta grubbla över det hela.
Citera
2014-10-19, 01:09
Medlem
Hej. Någon som har eller har sett en LG 60PB560V? Priset och storleken lockar. Läst att svärtan har mer att önska. Går det att stänga av "bildförbättringarna" som oftast brukar göra mer skada än nytta.

Tänkte komma undan billigt denna gång. Eller ska man lägga det dubbla och köpa något mer modernt? Är inte speciellt intresserad av 3d, finns ingen inbyggd mediacenter som kan ta allt jag vill. Bygger hellre än egen.
Citera
2014-10-19, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMojoRising
Hej. Någon som har eller har sett en LG 60PB560V? Priset och storleken lockar. Läst att svärtan har mer att önska. Går det att stänga av "bildförbättringarna" som oftast brukar göra mer skada än nytta.

Tänkte komma undan billigt denna gång. Eller ska man lägga det dubbla och köpa något mer modernt? Är inte speciellt intresserad av 3d, finns ingen inbyggd mediacenter som kan ta allt jag vill. Bygger hellre än egen.
Jag äger denna TV. Fick den i förrgår. Bild: http://postimg.org/image/t1gcqygxt/

Svärta dålig, men inte så dålig att man tycker det är grått (utom i scener där det är HELT mörkt, då kan man enkelt urskilja TV:n från väggen runtom. Har trevliga upplevelser av Mad Men och liknande, allt är plötsligt skarpt. CGI-filmer är otroligt läckra och bra skuggdetaljer.

Köp den om du vill ha mest TV per krona. Köp något annat om du vill ha en wow-känsla.

Använd ej läget vivid/livfull som är på när du får TVn. Ändra till Cinema och gå därifrån till att kalibrera själv. Man kan också öppna TVn och skruva på vissa saker för att förbättra svärta, men då ryker garantin tror jag.
Senast redigerad av Audiopedophile 2014-10-19 kl. 01:26.
Citera
2014-10-19, 23:55
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist

Någon som har makten att bringa lite klarhet i det hela? Alltså om det borde finnas någon skillnad mellan apparaterna?

Annars köper jag i den butik som är närmast och struntar i om jag kommer hem med 4309 eller 4319, förutsatt att jag lyckas sluta grubbla över det hela.
Det råkade bli 32PHT4319/12. Det är säkert bättre på något sätt att ha det högre produktnumret 4319 än 4309. ;)

Funkar bra så långt jag har hunnit testa med DVB-T2 för SVT1 och SVT2 i HD samt att ansluta hårddisk för inspelning.

Däremot verkar fjärrkontrollen ha en mysko signalkodning. Allt funkar när jag testar med originalfjärrisen från min "stora" Philips i gillestugan och omvänt, men universalkontroller som funkar utmärkt på den äldre TV:n funkar inte alls på den nya. Ändå brukar ju Philips-koder vara bland de snällaste och dessutom de facto-standard som utgångspunkt på universalfjärrkontroller innan man börjar söka efter specifika fabrikat och koder.

Tvåtusing känns som ett helt OK pris för denna TV att ha i ett sidoutrymme.
Citera
2014-10-23, 00:28
Medlem
Finns det något sätt att få absolut verklig svärta? Så att man inte kan urskilja bilden från resten av väggen i mörkret.

Tänkte köpa en projektor men det verkar vara sämre svärta än plasmor, kan man göra duken svart på nåt vis?
Citera
2014-10-23, 22:32
Medlem
TrialEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiCapLock
Finns det något sätt att få absolut verklig svärta? Så att man inte kan urskilja bilden från resten av väggen i mörkret.

Tänkte köpa en projektor men det verkar vara sämre svärta än plasmor, kan man göra duken svart på nåt vis?
Ska du ha en hemmabioprojektor så är det mycket viktigt (läs obligatoriskt) att kunna mörklägga rummet. Bra hemmabioprojektorer har allt som oftast väldigt låg ljusstyrka, inte sällan kring 2000 ansi. Den låga ljusstyrkan bidrar till en betydligt bättre bild, men bara om rummet i fråga är mörkt.

En bra projektor kommer ge dig mest bild för pengarna. Ex denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2364310

Om det är TV du vill ha så är det antigen någon av Panasonics plasmor eller en OLED TV som gäller.

Jag skulle dock i slutändan, om du har möjlighet, rekommendera en projektor! Det är fett!
Senast redigerad av TrialEnd 2014-10-23 kl. 22:34.
Citera
2014-10-24, 17:39
Medlem
DevilGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Jag har UE55H7005 men att bara använda den till att ladda ner film och kolla på tv är overkill.
Den lämpar sig bäst för HD-innehåll. Ditt tittaravstånd är för kort så det blir lite pixlat/oskarpt på vanliga tv-kanaler. Själv har jag slutat med vanlig tv förutom hd-kanalerna då jag stör mig på hur dålig bilden blir. Skulle rekommendera gå ner till 46 tum då kanske.

Vill du däremot kolla på hd-innehåll + 3d är den kanon. Har inte testat de två andra.
Hur är den att använda med pirat-nerladdat 3D-material? Måste man köra det via mediaspelare/HTPC/dator eller kan man bara skicka in det på USB/extern HDD och mata den med direkt? Om du inte testat, kan du vara vänlig att göra det?
Citera
2014-10-26, 14:42
Medlem
Jag har idag en plasma-tv som jag bland annat köpte för att få bättre flyt i fotbollssändningar. Avskyr grötiga och släpeffekter som vissa LCD hade för ett par år sedan. Tänkte nu byta upp mig i storlek (55) och samtidig byta över till LED. Någon som har några inputs vad gäller sportsändningar och tv-apparater?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in