2014-10-18, 22:48
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Ja, i 2 knop.. En normal tanker gör väl 15knop typ?
2 knop är gammal info tyvärr. Oklart vilken hastighet den rör sig i nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Ja, i 2 knop.. En normal tanker gör väl 15knop typ?
Dom kan köra mycket snabbare. Informationen har inte uppdaterats på över en timma, vilket är konstigt.
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greger-The-Neger
NS Concord rör sig hemmåt!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19719297.ab

Var har AB fått de uppgifterna ifrån?
Marintraffic har ju inga nya uppgifter
Citera
2014-10-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
Sist vi hade det sk minkangreppet, släppte man spärren med ubåtsnätet, samt att min-nätet med akustiskt aktiverade minor fick en fördröjning på 1-2 minuter. Eldtillstånd i all ära, men tyvärr såg man till att det inte blev en direktträff.

Då hade vi ändå ett försvar. Jag tror inte att man är direkt kaxigare nu, efter att diverse politiker har varit framme med lien i ett par år...

Att det inte var minkar är glasklart. Om man sköt och inte träffade, så skulle man inte...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
Jag tänkte mer på handelsfartyg och liknande, dom rör sig ju över gränser hej vilt, men som sagt, jag säger bara vad jag tror

Handelsfartyg rör sig inte över våra gränser hej vilt. De måste rapportera sitt inträde på Svenskt vatten till VTS (Sjöfartsverkets vessel traffic service) samt de får inte färdas hur som helst utanför farleder vilket VTS håller koll på. Sen behöver flertalet fartyg (överstigande 70m i längd) lots så det går inte att komma och gå riktigt som man vill i våra farvatten. De finns fartyg som ibland försöker gå in utan lots eller gena via leder som de inte får färdas i men då är kustbevakningen snabbt på plats och tillrättavisar dem.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
NS Concord ligger blickstill på Marinetraffic fast den går på 2,2kn, Radar avslagen på den sist angivna position eller?
Citera
2014-10-18, 22:50
Medlem
Pennsatuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greger-The-Neger
NS Concord rör sig hemmåt!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19719297.ab
"Kort efter att Svenska Dagbladets uppgifter blev kända styrde NS Concord snabbt i väg från sin position."

Ja, jävlar vad snabbt. Hela 2 knop Älskar Aftonbladet ibland.
Citera
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Dom gör troligtvis samma misstag jag och andra har gjort: nämligen att dom bara kollar på kartan och inte på hur gammal infon är.

Men det verkar ju onekligen som att den är på rull hemåt
Citera
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Väldigt intressant hur denna båt rör sig

Enligt vesselfinder (http://www.vesselfinder.com/?mmsi=636012382) så var den söder om Hangö i Finland den 4 oktober med samma slutdestination. Ska man tro VF så ser det ut som om tankern åkte i samma riktning, där den är nu. Skulle det stämma så har den legat därute i nästan två veckor. Mystiskt.
Citera
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wibeeees
Ns Conrod gör en tveksam och långsam reträtt.. Konstigt att dom åker så långsamt.

Kanske har ryssarna förstått att det är ganska misstänksamt att dom ligger helt stilla så nu försöker dom avleda misstankarna men ändå hålla sig i området.

Väldigt långsökt vore att miniubåten har återvänt till moderfartyget och att den är på väg hem men det tror jag inte dom lyckats med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Handelsdartyg rör sig inte över våra gränser hej vilt. De måste rapportera sitt inträde på Svenskt vatten till VTS (Sjöfartsverkets vessel traffic service) samt de får inte färdas hur som helst utanför farleder vilket VTS håller koll på. Sen behöver flertalet fartyg (överstigande 70m i längd) lots så det går inte att komma och gå riktigt som man vill i våra farvatten. De finns fartyg som ibland försöker gå in utan lots eller gena via leder som de inte får färdas i men då är kustbevakningen snabbt på plats och tillrättavisar dem.

Ja, alltså skulle ubåten kunna ta en av dom lederna ut ?
Citera
2014-10-18, 22:51
Medlem
Greger-The-Negers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
AB får man alltid ta med en lastbil salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in