2014-10-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
De enda artiklar jag sett handlar om att vi har samövat tidigare i veckan samt att folk sett den tidigare i veckan.
Ingen har väl undrat om det är den holländska ubåten vi jagar.
Men du kanske kan länka till någon artikel som frågar om det är den holländska vi jagar,

Nä fan det orkar jag inte. Gör det själv

Läs mellan raderna, den enda KÄNDA utländska ubåten på svenskt vatten den senaste veckan var en holländsk ubåt, det jag undrade från början är, som så många andra indirekt undrat över - Var är den nu?
Citera
2014-10-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Ja om den är atombestyckad

Har du läst ett skit om händelsen 81 i Karlskrona?
Du tror på fullt allvar att Ryssland förbereder ett kärnvapenkrig mot Sverige?
Citera
2014-10-18, 21:19
Medlem
Madagascars avatar
Militär aktivitet just nu i Nämndörfjärden - strax söder om Kanholmsfjärden.

Johan Eslander: JUST NU: Expressens reporter på plats i skärgården Mimmi Nilsson rapporterar att det nu pågår militär aktivitet vid "franska stenarna" i nämndöfjärden. Ett militärfartyg, en stridsbåt 90 samt en helikopter finns vid platsen.
lördag 18 oktober, 2014 20:49

http://www.expressen.se/nyheter/ubatsjakten-i-skargarden/
Citera
2014-10-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Du tror på fullt allvar att Ryssland förbereder ett kärnvapenkrig mot Sverige?

Nej var påstod jag det?

Om du läst mina senaste inlägg har jag bestämt endast hävdat att det rör sig om NATO som snokar och vill förändra opinionen i Sverige
Citera
2014-10-18, 21:20
Medlem
omahafittans avatar
Skadad rysk ubåt söks i skärgården
Citera
2014-10-18, 21:22
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omahafittan

Nu händer det grejer
Citera
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doorman
Det här ger ju 80-talsvibbar!
Själv låg jag på Jagare i mitten av sjuttiotalet och var med om flera skarpa lägen.
Tyvärr fick vi aldrig upp nån ubåt då och vad jag vet har det aldrig hänt senare...

Nu verkar det ju som försvaret fått en ny chans att tvinga upp en oinbjuden farkost.
Hoppas de lyckas bättre nu!

Har hört rykten om en stor ren luftbubbla efter sjunkbombsfällning under en UBJ på 80-talet. Som inte går att förklara naturligt. Men det kan vara bara rykten.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Helvete! Det här låter seriöst:

Citat:
Ett nödsamtal på ryska föregick ubåtslarmet i Stockholms skärgård. När ubåtsspaningarna inletts startade dessutom radiotrafik mellan en sändare i skärgården och en sändare i den ryska enklaven Kaliningrad. Detta tyder på att det kan finnas en skadad rysk ubåt på svenskt vatten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-avslojar-skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden_4023427.svd
Citera
2014-10-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Varför har vi inte fasta sonar installationer på botten på de ställen i skärgården en ubåt måste passera för att ta sig in? Så att man kartlägger alla ekon och allt ljud. Precis som ryssen gör när han mäter ljudsignaturen på de utländska militära fartyg som anlöper Stockholm. Holländska nu senast.

Sen om man får motorljud i dessa sonarer men inget fartyg finns på vattnet så borde det väl vara klart?

Hur många inlopp finns det till den intressanta delen av Stockholms skärgård ni som kan våra kuster?
Ineresta finns det bara en eller två. Beroende på hur stor ubåt som ska in. Varför skulle vi inte ha fasta sonarer på dessa punkter? Är ingen info som skulle komma ut på flashback ändå. Minpluton på Amf1 har lite högre hemlighetsmakeri runt sig än övriga plutoner exempelvis amfskytte och kustjägarna. Men de har bra koll på stället där ubåten är instängd då de övar årligen sina bataljons och kompaniövingar runt det området.
Citera
2014-10-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Nä fan det orkar jag inte. Gör det själv

Läs mellan raderna, den enda KÄNDA utländska ubåten på svenskt vatten den senaste veckan var en holländsk ubåt, det jag undrade från början är, som så många andra indirekt undrat över - Var är den nu?
Visst, många på FB undrar.
Men det innebär inte att Holland bör gå ut och tala om var den är nu eller att dementera att det är denna som orsakat kaoset.
Citera
2014-10-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omahafittan

rysk ubåt som sänt nödsignal tydligen. Låter inte så farligt.
Citera
2014-10-18, 21:25
Bannlyst
Ryssarna visade sin fula nuna för att dom vill ju att Sverige ska gå med i NATO så att ryssarna nekelt kan ta över Sverige när det är gjort. Och att ryssarna vinner över NATO i krig är ju självklart. Ryssarna har väl en hel del ryssar här i Sverige som skulle kunna ta över utan att skicka egen militär, precis som i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in