2014-10-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Dom har inte sagt om det är ubåt eller ej. Dom har sagt att det är undervattensaktivitet och inget annat.

Och den aktiviteten är kvar 2 dagar senare? Knappast.
Citera
2014-10-18, 20:52
Medlem
Allavetdinipadresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Enligt uppgifter i media idag avtog avsökningen under dagen. Samtidigt förstärker försvaret insatsen med flera enheter med "bra sensorer".

För att spekulera lite vildsint så har man kanske redan "stängt in" en ubåt, vet var den befinner sig och förstärker just nu för att den inte ska slinka ut igen. Vad är egentligen protokollet om man vet var en främmande ubåt finns? Försöker man sänka den? Tvinga upp den? Det beskrevs ju på åttitalet att man försökte tvinga upp ubåtar med sjunkbomber. Det var ju inte särskilt effektivt. Man kanske t om släpper ut den som någon redan föreslagit i tråden.

Tror på din teori. Man stänger in ubåten, kontaktar ryska ambassaden och startar förhandlingen. Det slutar med att man tvingar till sig värdefull info och en diplomatisk ursäkt från högsta ort i USSR i utbyte mot att man låter ubåten slinka förbi. Informationen är hårdvaluta hos vår granne som är NATO-chef och av sådan dignitet att man inte undanhåller informationen vårt brödrafolk..
Citera
2014-10-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Och du menar att en ubåtsjävel är ett hot mot landet?

Ja om den är atombestyckad

Har du läst ett skit om händelsen 81 i Karlskrona?
Citera
2014-10-18, 20:58
Medlem
Nemesis457s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Först så skulle jag vilja säga.. vem fan bryr sig? Varför borde man bry sig även om Ryssland har 50 ubåtar i Stockholms skärgård? Kan någon ge mig en anledning till varför jag borde bry mig?
Jag bryr mig endast om det Ryssland angriper Sverige på ett sånt sätt att det berör mig, typ: invadering, annektering, och bombning av min by.
Så jag tycker det är tragiskt att så många bryr sig överhuvudtaget och att media blir helt till sig.

Håller med, ett jävla slöseri med pengar.

Men för i helv...
Du har inte för ett ögonblick funderat på FÖRBEREDANDE insatser av främmande makt? Att testa vårt försvar, att placera ut utrustning, sensorer etc?
Citera
2014-10-18, 21:03
Medlem
SpeedyX25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Haha vad i helvete är detta..

Detta är ett inlägg av regeringen som ett svar på försagen från Flyget och flottan att få mera medel. Vi är tillräckligt starka redan
Citera
2014-10-18, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Har du följt media eller? Flera som länkat till tidningsartiklar här och undrat ifall det rör sig om den holländska U-båten, en kvinna som tagit bild på en U-båt tyckte inte det såg ut som den holländska U-båten trots att de såg identiska ut

Tyckte till och med jag såg en artikel på finsk media som visar bild på den holländska ubåten.
De enda artiklar jag sett handlar om att vi har samövat tidigare i veckan samt att folk sett den tidigare i veckan.
Ingen har väl undrat om det är den holländska ubåten vi jagar.
Men du kanske kan länka till någon artikel som frågar om det är den holländska vi jagar,
Citera
2014-10-18, 21:07
Medlem
Varför har vi inte fasta sonar installationer på botten på de ställen i skärgården en ubåt måste passera för att ta sig in? Så att man kartlägger alla ekon och allt ljud. Precis som ryssen gör när han mäter ljudsignaturen på de utländska militära fartyg som anlöper Stockholm. Holländska nu senast.

Sen om man får motorljud i dessa sonarer men inget fartyg finns på vattnet så borde det väl vara klart?

Hur många inlopp finns det till den intressanta delen av Stockholms skärgård ni som kan våra kuster?
Citera
2014-10-18, 21:08
Avslutad
Andra gången gillt?

Under 80-talet försökte USA få med Sverige i Nato genom att utnyttja svenskarnas ryssofobi. De som har läst ubåtsrapporterna, den sista, vet att det troligen var amerikanska u-båtar som härjade i svenska vatten under 80-talet.

Nu försöker man igen, eftersom man vet hur rädd svensken är för ryssen. Denna rädsla är inte helt ogrundad eftersom Ryssland är ett stort grannland men ryssofobin i Sverige är riktigt överdriven. Kan ha att göra med att man i Sverige inte varit i krig på 200 år.

Minns några månader sedan hur USA:s ambassadör pressade svenska politiker att välja sida. Nu är pressen oerhörd på det svenska folket eftersom man vet att en majoritet är emot Natomedlemskap. Lyckas man vända opinionen vilket innebär ett medlemskap i Nato finns det stora pengar att tjäna för försvarsindustrin samtidigt som Nato tränger in allt närmare Ryssland.

De som följt vad som hänt senaste decennierna vet att det är Nato som expanderar österut och försöker isolera Ryssland genom att etablera baser runt om landet och det är inte Ryssland som agerar aggressivt. Nato har nu baser i centralasien, östeuropa och snart skandinavien, på så sätt har man nästan helt omringat Ryssland.

Den som tror att Ryssland som har sådana bekymmer med Ukraina skulle ha något att tjäna på att provocera Sverige måste vara mer än bara naiv.

Vem vet, kanske USA lyckas denna gång. Svenskar verkar ju inte vara det smartaste folket i alla fall om man läser kommentarerna här inne. Man har svalt allt med hull och hår. Intressant att se hur samspelt svensk "oberoende" media är...
Citera
2014-10-18, 21:09
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Och den aktiviteten är kvar 2 dagar senare? Knappast.

Varför inte?

Det kan ju röra sig om att man sett ryssarna lägga ut spaningsutrustning/vapen och nu vill lokalisera denna utrustning?
Citera
2014-10-18, 21:09
Medlem
Det här ger ju 80-talsvibbar!
Själv låg jag på Jagare i mitten av sjuttiotalet och var med om flera skarpa lägen.
Tyvärr fick vi aldrig upp nån ubåt då och vad jag vet har det aldrig hänt senare...

Nu verkar det ju som försvaret fått en ny chans att tvinga upp en oinbjuden farkost.
Hoppas de lyckas bättre nu!
Citera
2014-10-18, 21:10
Medlem
Allavetdinipadresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allavetdinipadress
Tror på din teori. Man stänger in ubåten, kontaktar ryska ambassaden och startar förhandlingen. Det slutar med att man tvingar till sig värdefull info och en diplomatisk ursäkt från högsta ort i USSR i utbyte mot att man låter ubåten slinka förbi. Informationen är hårdvaluta hos vår granne som är NATO-chef och av sådan dignitet att man inte undanhåller informationen vårt brödrafolk..

Dessutom är Stoltenberg Norrman OCH socialdemokrat, aldrig har det varit enklare för en svensk socialdemokratisk regering att utbyta information med Nato..

Med tanke på att man ökar insatserna tyder på att man faktiskt har bildbevis.

Jag har svårt att se varför NATO skulle spionera på en svensk övning, de har nog tillgång till information om den svenska försvarsmakten redan eftersom vi redan genomför viss övningar.
Citera
2014-10-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
Det "viskas" om att detta är vad försvaret letar efter: http://www.teledynegavia.com/index.php/product/auvs/gavia-defence-auv

Ryska flottan köpte in ett antal sådana och några av dessa sjösattes i Östersjön (i våras?). De används bland annat för att kartlägga havsbotten och annan underrättelseverksamhet. Batteridrivna med begränsad räckvidd, varför en eventuell inkräktare även måste vara på plats med ett annat fartyg.

Skulle kunna vara något, om de nu har sådana. Men att hitta en annan båt militär som civil så här års i stockholmsskärgård borde vara ganska enkelt? Operera en sådan från land kan ju vara en annan teori? Men jag har ej läst något om att de söker med manskap på land?

Är en sådan där trådstyrd? Om inte så borde radiovågorna sniffats upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in