2014-10-18, 20:43
Medlem
Anon2s avatar
Först så skulle jag vilja säga.. vem fan bryr sig? Varför borde man bry sig även om Ryssland har 50 ubåtar i Stockholms skärgård? Kan någon ge mig en anledning till varför jag borde bry mig?
Jag bryr mig endast om det Ryssland angriper Sverige på ett sånt sätt att det berör mig, typ: invadering, annektering, och bombning av min by.
Så jag tycker det är tragiskt att så många bryr sig överhuvudtaget och att media blir helt till sig.

Och sen en annan grej.. varför utökar de sökinsatsen nu när eventuella ubåtar troligtvis hade dragit redan innan media kom ut med nyheten?
Nu har de garanterat dragit, de är säkert ljusår från Stockholms skärgård vid det här laget.
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Just nu lägger Försvaret all kraft på att jaga okänt under ytan. Detta okända kan knappast göra någon skada. Massor av miljoner skattepengar går till spillo. Pengar som hade kunnat gå in i välfärden!
Håller med, ett jävla slöseri med pengar.
Senast redigerad av Anon2 2014-10-18 kl. 20:46.
Citera
2014-10-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Jag undrar vad alla NATO-vurmare kommer säga när det visar sig vara NATO som bedriver undervattensverksamhet i svenskt vatten

Vad jag tycker är konstigt är, varför ingen meddelar var spökbåten (den holländska U-båten) befinner sig nu? Om NATO och Sverige har så "täta" förbindelser borde väl någon från NATO åtminstone dementera uppgifterna om att det rör sig om den holländska U-båten? Och att den isåfall är i hamn eller på internationellt vatten? Eller får man inte avslöja såna uppgifter?

Tycker då det är konstigt då den varit och övat här. Att inte kunna ge ut sådana uppgifter.
Är det någon som frågat var den holländska ubåten befinner dig?
Utanför FB alltså?
En stat lär ju inte gå ju ut och dementera ett FB-rykte.
Citera
2014-10-18, 20:45
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockyRocky
Varför då?
Radioaktiv strålning?
Citera
2014-10-18, 20:45
Medlem
det är ingen ubåt har dom ju gått ut och sagt.

vad är det som orsakar sådan hets då. Kärnvapenspets?
Citera
2014-10-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2012/06/forsta-sjomalsroboten-avfyrad-fran-korvett-visby/

Det där är en sjömålsrobot. Inte luftvärnsrobot
Citera
2014-10-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
det är ingen ubåt har dom ju gått ut och sagt.

vad är det som orsakar sådan hets då. Kärnvapenspets?

Dom har inte sagt om det är ubåt eller ej. Dom har sagt att det är undervattensaktivitet och inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Först så skulle jag vilja säga.. vem fan bryr sig? Varför borde man bry sig även om Ryssland har 50 ubåtar i Stockholms skärgård? Kan någon ge mig en anledning till varför jag borde bry mig?
Jag bryr mig endast om det Ryssland angriper Sverige på ett sånt sätt att det berör mig, typ: invadering, annektering, och bombning av min by.
Så jag tycker det är tragiskt att så många bryr sig överhuvudtaget och att media blir helt till sig.

Och sen en annan grej.. varför utökar de sökinsatsen nu när eventuella ubåtar troligtvis hade dragit redan innan media kom ut med nyheten?
Nu har de garanterat dragit, de är säkert ljusår från Stockholms skärgård vid det här laget.

Förstår att du är född på sent 90-tal men tänk till lite. Vi har svenska gränser att skydda samt att vi har militära objekt samt egendom att skydda.
Citera
2014-10-18, 20:48
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2012/06/forsta-sjomalsroboten-avfyrad-fran-korvett-visby/

Sjö: det där blöta som man badar i på sommaren och båtar flyter på.
Luft: Det där man andas och flygplanen flyger i.

fagin frågade:
Varför står det i Expressen att Visby har luftvärnsrobotar?

Visby har inga luftvärnsrobotar, men ett relativt kompetent luftförsvar för närområdet i form av en bra allmålskanon.
Citera
2014-10-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Är det någon som frågat var den holländska ubåten befinner dig?
Utanför FB alltså?
En stat lär ju inte gå ju ut och dementera ett FB-rykte.

Har du följt media eller? Flera som länkat till tidningsartiklar här och undrat ifall det rör sig om den holländska U-båten, en kvinna som tagit bild på en U-båt tyckte inte det såg ut som den holländska U-båten trots att de såg identiska ut

Tyckte till och med jag såg en artikel på finsk media som visar bild på den holländska ubåten.
Citera
Medlem
Det "viskas" om att detta är vad försvaret letar efter: http://www.teledynegavia.com/index.php/product/auvs/gavia-defence-auv

Ryska flottan köpte in ett antal sådana och några av dessa sjösattes i Östersjön (i våras?). De används bland annat för att kartlägga havsbotten och annan underrättelseverksamhet. Batteridrivna med begränsad räckvidd, varför en eventuell inkräktare även måste vara på plats med ett annat fartyg.
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeha12
Shit vilken hets som pågår mot Ryssland.
Kan inte ens föreställa mig hur det är att vara Ryss i detta land.

Jag har några ryska vänner och de verkar inte bry sig nämnvärt.
De trodde även att det absolut kunde vara rysk inblandning.
Vilket förvisso inte säger något alls.
Citera
2014-10-18, 20:51
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Förstår att du är född på sent 90-tal men tänk till lite. Vi har svenska gränser att skydda samt att vi har militära objekt samt egendom att skydda.
Och du menar att en ubåtsjävel är ett hot mot landet?
Citera
2014-10-18, 20:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Varför står det i Expressen att Visby har luftvärnsrobotar? Har dom det nu eller är det bara vilseledning av allmänheten?

Därför att Expressen och Aftonbladet har inkompetenta journalister som inte har en aning om militär utrustning. Läs hellre SvD:s bevakning av händelsen, de har flera skribenter som vet vad de pratar om. Såg också att Aftonbladet skrev att U-137 hade kärnvapen ombord, vilket är helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in