2014-10-18, 19:17
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosaboll
Men när de rödgröna öppnar gränserna helt och inför allmän värnplikt igen så har vi iaf massor av kanonmat.

Hur som helst, har Sverige några helikopetrar men förmåga att bedriva ubåtsjakt?

Nej, inga rena ubåtsjaktshelikoptrar som kan släppa sjunkbomber eller torpeder samt lyssna med sänkbar sonar.

Däremot har vi lilla Hkp 15 som enligt försvarsmaktens hemsida kan släppa hydrofonbojar och därmed borde ha viss förmåga att lyssna efter ubåtar, men kanske kan detta göras bättre från våra skepp.

Hkp 15 kan också landa och tanka på Visby-korvetterna.
Citera
2014-10-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Sverige må vara ett ruttet land i många avseenden men kolla hur vi ligger geografiskt. Ur strategisk synvinkel är Sverige ett unikt land, vi ligger mellan Öst/Väst. Skulle ryssarna inta Sverige hade man haft ett stort skydd mot NATO, man hade haft en språngbräda till kontinenten (Tyskland, EUs starkaste land) via Skåne, man hade också haft i stort sett total kontroll över Östersjön. Man hade även haft de baltiska länderna instängda från övriga NATO..ja ur geografisk synvinkel är Sverige ett perfekt land för vilket land som helst att ta..

Det är väl snudd på utopiskt att snacka om att ryssarna skulle ta över Sverige. Jag tror att nackdelarna överväger fördelarna med en eventuell invasion. Och att ett övertagande av Sverige hade inneburit "ett stort skydd mot NATO" kan väl inte stämma? Du glömmer att Ryssland vid ett övertagande av Sverige även hade tagit över en lång och svårförsvarad gräns mot vårat grannland i väst, tillika NATO-land, och dessutom hemlandet för dess 'överkucko' Jens Stoltenberg.
Citera
2014-10-18, 19:22
Medlem
Citat:
Sverige må vara ett ruttet land i många avseenden men kolla hur vi ligger geografiskt. Ur strategisk synvinkel är Sverige ett unikt land, vi ligger mellan Öst/Väst. Skulle ryssarna inta Sverige hade man haft ett stort skydd mot NATO, man hade haft en språngbräda till kontinenten (Tyskland, EUs starkaste land) via Skåne, man hade också haft i stort sett total kontroll över Östersjön. Man hade även haft de baltiska länderna instängda från övriga NATO..ja ur geografisk synvinkel är Sverige ett perfekt land för vilket land som helst att ta..
Det finns inget rimligt scenario i vilket Ryssland skulle bedriva anfallskrig mot NATO.

Budgetförhandlingar är i antågande och försvaret äskar pengar. Aldrig annars skulle man dra igång en dylik operation baserat på en privatpersons upplevda synintryck. Det är omdömeslöst trams det vi åser.
Citera
2014-10-18, 19:24
Medlem
Citat:

Visst ligger Sverige och hela Östersjön väldigt startegiskt. Men Ryssland är inte intresserade av land i sig. De vill ha bufferzoner mot Ryssland som Abchazien, Sydossetien, Transnistrien, Nagorno-Karabach, Donbass m m. Det är ju bufferzonerna som är det bästa skyddet mot Nato och Brzezinskis "The Grand Chessboard". Sverige och Finland har varit bufferzoner sen andra världskriget. Så länge detta består kan du sova gott.
Citera
2014-10-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folstream
Finns det någon anledning till att Försvarsmakten säger "undervattensverksamhet" snarare än att det rör sig om en misstänkt ubåt?

Man skulle visserligen kunna hävda att dykare är undervattensverksamhet men det känns ju inte så rimligt med tanke på hur mycket resurser den här insatsen verkar få.

Jag tror dom har valt att använda "undervattensverksamhet" och "underrättelseoperation" för att dom inte själva observerat att det är en ubåt. Än.
Citera
2014-10-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det är väl snudd på utopiskt att snacka om att ryssarna skulle ta över Sverige. Jag tror att nackdelarna överväger fördelarna med en eventuell invasion. Och att ett övertagande av Sverige hade inneburit "ett stort skydd mot NATO" kan väl inte stämma? Du glömmer att Ryssland vid ett övertagande av Sverige även hade tagit över en lång och svårförsvarad gräns mot vårat grannland i väst, tillika NATO-land, och dessutom hemlandet för dess 'överkucko' Jens Stoltenberg.

Alltså nu måste jag göra klart här, jag tror inte på en rysk invasion, men de som påstår att Sverige inte är ett dugg intressant har inte alla hästar i stallet. Exakt det var det jag menar, istället för att ha NATO nära sina gränser har man ett land som är grannland med NATO, vid konflikt flyttas fokus på Sverige från NATO istället för på Ryssland.
Citera
2014-10-18, 19:28
Medlem
Finns nog ingen som vill hitta bevis mer än vårat försvar i dagsläget. Ge dem lite tid och utrustning så får ni något att skriva om till slut.
Citera
2014-10-18, 19:30
Medlem
nojas avatar
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2684084--jag-sag-en-ubat-200-meter-ut-i-vattnet-

Vad säger ni om detta ?
Senast redigerad av noja 2014-10-18 kl. 19:32.
Citera
2014-10-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Det finns inget rimligt scenario i vilket Ryssland skulle bedriva anfallskrig mot NATO.

Budgetförhandlingar är i antågande och försvaret äskar pengar. Aldrig annars skulle man dra igång en dylik operation baserat på en privatpersons upplevda synintryck. Det är omdömeslöst trams det vi åser.

Knappast troligt för då hade vi sett det här tidigare. Försvaret har krympts i många år nu och ubåtsjakten via helikopter har vi inte haft sedan 2008 ... att det sker nu faller in på ryssen aggressiva mönster mer än något annat
Citera
2014-10-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wink

Var har jag nämnt något om att Ryssland skulle bedriva anfallskrig mot NATO? Sverige är inte med i NATO (tacka gud för det) än..hade man tagit ett "neutralt" land som ligger mitt emellan flera NATO länder hade det varit förödande för NATO. Hade varit enklare att bedriva försvarskrig av Ryssland.

Jag håller förövrigt med, denna händelsen har slösat 2 dagar av mitt liv. Allting är ett spel för gallerierna, de kommer inte hitta något. Och om de gör det, kommer de hålla käften som Töre incidenten 87. Twi på Sveriges äckliga fjoll regering.
Citera
2014-10-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Visst ligger Sverige och hela Östersjön väldigt startegiskt. Men Ryssland är inte intresserade av land i sig. De vill ha bufferzoner mot Ryssland som Abchazien, Sydossetien, Transnistrien, Nagorno-Karabach, Donbass m m. Det är ju bufferzonerna som är det bästa skyddet mot Nato och Brzezinskis "The Grand Chessboard". Sverige och Finland har varit bufferzoner sen andra världskriget. Så länge detta består kan du sova gott.

Pricken över i:et! det är det jag säger, vill man ha Sverige, så är det endast som buffertzon man vill ha oss.
Citera
2014-10-18, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noja
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2684084--jag-sag-en-ubat-200-meter-ut-i-vattnet-

Vad säger ni om detta ?

Så det finns bildbevis. Fattas bara annat nu när alla har en iphån i fickan. Att det skulle till en amerikansk Steve Jobs att fixa fram utrustningen vi behövde för att bevisa rysk aktivitet i våra farvatten det kunde jag inte ha gissat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in