2014-10-18, 18:06
Medlem
Vad är en "svaghetsperson" som beskriver den privta uppgiftslämnaren? Jag hörde samma fras användas igår?
Citera
2014-10-18, 18:07
Medlem
För er som vill läsa lite om ubåtskränkningar så finns det att läsa kortfattat här http://sv.wikipedia.org/wiki/Ub%C3%A5tskr%C3%A4nkningar_i_Sverige

Var lite annat på 80-talet då man satsade hårt.
Citera
2014-10-18, 18:09
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Svar ja, om de hittar något så försöker de tvinga upp uv-farkosten till ytan för säker identifikation. Och det innebär med alla till buds stående medel, inklusive sjunkbomber.

En befälhavare för en uv-farkost, vad det nu må vara för något, riskerar inte hela farkosten och eventuella besättningsmedlemmar om sjunkbomberna kommer för nära och risken är överhängande att bli sprängd i bitar. Då är kytum att man går upp till ytan, sedan kan man alltid skylla på felnavigering.

tror ni ryssarna gör motstånd om vi hade attackerat den eller hissar de vit flagg?
Citera
Medlem
Mano08s avatar
Det här har mer med stadsmarketing att göra. Sverige är DESPERAT för att få internationell uppmärksamhet och bli en allt mer viktig partner för USA.
Man vill att det här landet ska vara viktiga än en den egentligen är.

Visst kan det finnas ryska ubåtar i svenska vatten men sådana typer av kränkningar är väl vardagsmat egentligen?

Sen att Sverige skulle eventuellt attackera vid ett sånt tillfälle kan ni glömma. Sverige är ett försvarsland. En militär konflikt mot Ryssland hade varit förödande, dom skiter fullständigt vad omvärlden tycker. Dom hade rökt det här landet på nolltid. Täni själva om inte ens USA vågar kriga mot Ryssland varför hadå lilla vi gjort det?
Citera
Medlem
Nemesis457s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Nej, det låter intressant. Jag trodde inte det fanns så mycket som pekade öster ut överhuvudtaget. Länk?

Både ryssarna och NATO har med all sannolikhet kränkt svenska vatten.

Ang ryssarna så skriver förra fd ÖB Gustafsson om det i en av hans böcker. Rysk militär har även erkänt operationer i svenska vatten.
http://www.expressen.se/nyheter/experten-flera-som-inte-ar-overraskade-nu/
Citera
2014-10-18, 18:10
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en

Hur bedriver man ubåtsjakt effektivt? Bör man inte placera ut många sändare som typ rörelsedetektor, kameror m m

Man sätter in sonar och hydrofon, på det viset kan man hitta en rörlig u-båt väldigt effektivt, så därför lägger sig ubåten gärna stilla och väntar, då kan man ge sig ut med andra sensorer som finns på minröjarna som söker av topografin under vatten.
Citera
2014-10-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Vad är en "svaghetsperson" som beskriver den privta uppgiftslämnaren? Jag hörde samma fras användas igår?

Sagesperson är ordet du söker tror jag, lyssnade precis på presskonferensen
Och det betyder uppgiftslämnare
Citera
2014-10-18, 18:11
Medlem
9910s avatar
Fan vad löjligt det hela är! Snacka om att paranoian slagit till!
Citera
2014-10-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Det undrar jag med!
Citera
2014-10-18, 18:13
Medlem
En liten skön, välbekant reflektion att njuta till popcornen!

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/trygga-skona-ubatsjakt?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget&ut m_content=www.st.nu
Citera
2014-10-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Redan utrett och uteslutet.
Hur många civila har man utrett innan man kan utesluta?
Citera
2014-10-18, 18:15
Medlem
Hyfss avatar
Vietnamesiska flottans två senaste Kilo-båtar genomför tester i Östersjön nu. De har ryskvietnamesisk besättning och kanske kan skylla på språkförbistring om de tvingas upp.

Dessa båtar eskorteras dock av Boiky vilken ett sällskap meteorologer stiftade bekantskap med förra veckan. Någon som har sett var denna korvett befinner sig idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in