Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
Ett land byggs på familjer, som byggs av personer. Ett land och en person är egentligen samma sak.
Så länge det finns personer i detta land som vill försvara sig mot kränkningar, har vi ett land.
Om det ligger i din natur att lägga dig platt så fort någon kränker dig, så är det upp till dig.
Om det en dag står en person du inte bjudit hem i tamburen lägger du dig ner, och hoppas på att du om ett halvår har ditt wi-fi och ditt playstation?
Ibland är det bra att vara kortsiktig för att vara långsiktig.
Nej, jag är nog mer pragmatisk och inser att jag inte vill att resultattavlan ska lyda:
Sverige 1
Ryssland 500 0000
Nu är det ytterst osannolikt men den enda sannolik vägen till just ett sådant scenario är om Sverige beter sig omotiverat aggressivt. Jag sitter således inte och hoppas att vi sänker en ubåt av rena prestigeskäl som vissa här inne verkar göra, utan jag hoppas att det hela löser sig på andra sätt. Sen är det givetvis att om "push comes to shove" att Sverige måste ge verkningseld, men det finns så många nyanser i detta annat än att vi ska "flexa musklerna" och visa "ryggrad". Sådant grottmänniskotänk kommer sannolikt leda oss just till stenåldern.