2014-10-18, 15:38
Medlem
Om det är ubåt från främmande makt i Svensk skärgård, och om det är ryska ubåtar så tycker jag att det är mycket oroväckande.

Det är en upptrappning i så fall och detta är väl det allvarligaste en statsmakt kan göra, att använda sig av ubåt, före det är konflikt på riktigt.

Jag tippar Försvaret får väl tänka efter en eller två gånger om de får korn på en ubåt om de ska sänka den eller inte. Även om det kan verka självklart att sänka en presumtiv rysk ubåt om den kränker, så vet jag inte om det är rätt drag.
Citera
2014-10-18, 15:41
Medlem
yvdois avatar
Ja skulle kunna sätta mina lön på att de inte är först gången sen 80 talets ubåtsjakter som de händer saker i vår skärgårdar, man ska ha en extrem tur som vittne att se något och så larm och extrem otur som främmande ubåt att bi sett.
Citera
2014-10-18, 15:45
Medlem
En möjlig upptakt till den militära insatsen är att några tekniknördar har försökt stjäla någon av de gröna antenner som finns uppsatta på halvön Skrarpö utanför Vindö. I samband med det blev dom observerade av en fotograf som var ute för att fotografera flyttfåglar. Tekniknördarna flydde då i en snabb gummibåt ut på Kanholmsfjärden. Eftersom fotografen kunde leverera bra bilder till försvaret övergick ofoget till att bli ett skarpt läge. Detta är bara en spekulation i hur situationen kan ha uppkommit.

För spaning på hög höjd fick sektor O 2 först en PS-16-radar med beteckningen R180 Valpen som sattes upp i årsskiftet 1954–1955 på Skarpö-Vindö på utsidan Djurö. 1964 ersattes denna radar med en modernare PS-65 på samma plats med beteckningen R180 Orren som togs ur drift först 1992.
Senast redigerad av 2006 2014-10-18 kl. 16:07.
Citera
2014-10-18, 15:45
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyX25
Flottan behövde väl sin egen incident, inför kommande budget. Såg en artikel från Gotland där ett befäl antydde även att vi, Sverige agrade med förhöjd agressivitet. Vor ku att se hu nära den ryska gränsen Svenskt flyg agerar. Tror nog att vi är lika goda kålsupare

Du får gärna länka till "artikeln från Gotland" annars finns ju risken att vi ser dig som en skitsnackande lögnare. Och nej, svenskt stridsflyg kränker inte ryskt territorium.
Citera
2014-10-18, 15:49
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
tror ni dem kommer hitta utbåten??
Om de hittar nått kommer det vara ryskt, om de inte får upp något så är det NATO Skulle vara politiskt katastrofalt att lyckas tvinga upp en NATO båt, så det är nog uteslutet.
Citera
2014-10-18, 15:50
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du får gärna länka till "artikeln från Gotland" annars finns ju risken att vi ser dig som en skitsnackande lögnare. Och nej, svenskt stridsflyg kränker inte ryskt territorium.

Kan gå i god för att den artikeln stämmer. Men han menade inte att vi var aggressiva vid den ryska gränsen, utan att vi var aggressiva och närgångna mot ryska flygföretag och sjöfart över och på internationellt vatten.

Men på det kalla krigets tid ska vi ha varit inne på ubåtar och skit i Kalinigrads hamn.
Citera
2014-10-18, 15:51
Medlem
SpeedyX25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Varsegod https://static.flashback.org/img/smilies2/tongue.gif

"Vi gör likadant som Ryssland"
Publicerad 2014-10-16 F17-chefen om hotet från öst och stridsflygen

Stridsflygen dundrar fram över Gotland och aktiviteten i Östersjön ökar. "Läget är spänt. Men det är inte bara ryssarna som håller på. Försvarsmakten borde kanske berätta mer", säger Tomas Nilsson, platschef på flygbasen F17 på Gotland

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=10268289
Citera
2014-10-18, 15:55
Medlem
wizzmans avatar
Om det är en ubåt tycker jag det är konstigt att dom skulle gå i ytläge mitt på ljusa dagen. (antar det iafall eftersom personen hade sett något) men skulle inte bli ett dugg förånad om det är en ryss där nere i djupet, nått är på gång.

Man ska nog inte underskatta Svenska flottan när det kommer till ubåtsjakt.
Citera
2014-10-18, 16:04
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Och alla dom miljarder som slösats på världens mest generösa asylpolitik visst hade dom bättre passat här i vår försvarsbudget? Nu sitter Vladimir och hånskrattar oss rätt i nyllet och vad har vi ens att komma med?

Du kommer nära ett huvudbry jag har. Om Sverige skall vara så öppet med allt och för alla, varför gnälla om båtsportsaktivitet i den vackra skärgarden?

Det var sagt med ett uns ironi, ifall någon kokar över...
Citera
2014-10-18, 16:04
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Ryskubåt upp till ytan = Svenskt NATO medlemskap

Vilka minubåtar har NATO och ryssarna nu för tiden?
Senast redigerad av fornamn.efternamn 2014-10-18 kl. 16:13.
Citera
2014-10-18, 16:07
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyX25
Sa att det vore intressant veta hur NÄRA svenskt flyger den ryska gränsen.

Seriöst - Riktigt nära många gränser, inte bara den ryska, och inte bara nära sett från en sida om den gräns det råkar gälla.

Att vara ett neutralt land, oavsett hur neutral man nu verkligen är, kostar skjortan och en hel del balle.
Citera
2014-10-18, 16:13
Medlem
Skrev tidigare i tråden "Försvarslarm i Stockholms skärgård" om att vi åkte över Djurö-bron tidigare idag och då såg och tog kort på en liten ubåt som låg vid ytan.

Bild (med kvalitet som lämnar mycket att önska, originalet är betydligt bättre):
http://imgur.com/b1mSdPF

Finns det något stället ni kan tipsa om som man enkelt kan lägga upp bilder med högre kvalitet på, så kan jag kanske göra det.

Dock lutar det åt att det var denna ubåt vi såg:
http://privat.djuronaset.com/aktiviteter/nedstigning-med-u-bat/

Fast vem vet... nu vet ni iaf lika mycket som jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in