2014-10-18, 12:29
Medlem
Varför vill ryssland kriga med sverige? vad har vi gjort dom lixom
Citera
2014-10-18, 12:30
Medlem
Så informationen som finns nu är att en privatperson har rapporterat ”främmande undervattensverksamhet” och en hög med folk är ute o grejar med olika försvarsfordon.
Letar efter bättre info men verkar inte finnas.
Citera
2014-10-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Åh nej, har dom AIS på under ubåtsjakt

Nej för de ligger inte vid kaj på Rindö och jagar ubåt direkt.
Citera
2014-10-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Varför vill ryssland kriga med sverige? vad har vi gjort dom lixom

Putin verkar ju sugen på skapa gammla sovjetunionen , ve vet vad han har för planer .
Verkar lite halv galen den där pojken.
Citera
2014-10-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Putin verkar ju sugen på skapa gammla sovjetunionen , ve vet vad han har för planer .
Verkar lite halv galen den där pojken.

Jag läste denna sida imorse då jag googlade lite (har inte så bra koll på militär och allt som hänt med flyg osv) men kanske är det nu ryssland är här och förbereder något? http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article18680022.ab
Citera
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Nej, de skulle rasa och hota. Inte en chans att de skulle göra nåt på riktigt förutom sanktioner (haha) mot oss då.
Det låter ju faktiskt som väldigt instabila grunder att rättfärdiga en invasion av ett västerländskt land på.

Skulle Ryssland ens kunna mobilisera en invasion av ett så stort land (till ytan) som Sverige endast från Kaliningrad, som dessutom är inklämt mitt i NATO-land?
Citera
Medlem
-X-hellfires avatar
Det är säkert bävrar som smaskar på något igen, som förra gången när det nu var, inget att hetsa upp sig för mao.
Citera
2014-10-18, 12:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokRobban1
Ett as till kärnkraftsdriven oljetanker som seglar under Libanesisk flagg har legat å puttrat i en halv knop i minst 3-4 timmar (så länge som jag har varit uppmärksam på den) nu på internationellt vatten rakt öster ut. Fartyget som heter NS Concord ägs av ett ryskt rederi och har som slutdestination "Danish Straits". Runt midnatt försvann hon från www.marinetraffic.com för att sedan dyka upp igen 30min senare. Varför ligger hon typ still utanför Stockholms skärgård när hon ska till Danmark?

Nu vet jag ju iof inte om det här är en vanlig företeelse men det ser iaf lite mysko ut.

http://www.marinetraffic.com/se/ais/details/ships/636012382/vessel:NS_CONCORD
Tycker du ska fortsätta hålla koll på den och även meddela lämplig instans inom försvaret om dess existens.

Det är förekommer att ubåtar lägger sig under eller strax bakom/under ett större fartyg för att undgå upptäckt.
Citera
2014-10-18, 12:46
Medlem
Nedo801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
Det är säkert bävrar som smaskar på något igen, som förra gången när det nu var, inget att hetsa upp sig för mao.

Vad i helvete pratar du om?
Bävrar som snaskar på något under vattnet?

Förklara för mig vad ni menar med sådana här uttalanden.

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar Gudrun Appelsköld.
Citera
2014-10-18, 12:47
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det låter ju faktiskt som väldigt instabila grunder att rättfärdiga en invasion av ett västerländskt land på.

Skulle Ryssland ens kunna mobilisera en invasion av ett så stort land (till ytan) som Sverige endast från Kaliningrad, som dessutom är inklämt mitt i NATO-land?
Nej och ja. Naturligtvis skulle de kunna men konsekvenserna skulle bli förödande för dem själva. Tror aldrig Putin ens tänkt tanken efter Sovjets sammanbrott (Sovjetunionens hot mot Sverige var dessutom i en helt annan kontext). De som tror att Ryssland vill invadera eller kriga med Sverige är antingen lågbegåvade eller har en egen agenda (troligtvis bägge). 0 ubåtar gör ingen sommar.
Citera
2014-10-18, 12:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Är det ens bevisat att det ens fanns undervattensfordon med larvband? Låter som ett oerhört ineffektivt sätt att ta sig fram.
Det finns ubåtar som har en mindre, larvbandsförsedd farkost fastkopplad vid skrovet. Den kan kopplas loss och förflytta sig och utföra saker på egen hand, t ex lägga ut minor.
Citera
2014-10-18, 12:48
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa

Det flesta krig startas på instabila grunder. Ryssland eller tidigare Sovjet har under historien i alla tider agerat aggressivt mot sina grannar. Tyvärr har Sverige under alliansregeringen vaggats in i en falsk trygghet, i och med att Borgen och Reinfeldt använt försvaret som en obestridd besparingspost i budgeten.

Hur som helst, Ryssland kan mobilisera stora styrkor, men det handlar inte alltid om att bedriva regelrätt invasionskrig, det handlar om att sätta press, provocera och möjligen sabotera.
Sverige har fått ett mindre önskvärt utrikespolitiskt arv efter syltryggen Carl Bildt:s twitterpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in