2014-10-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrMesserschmitt
OK, vad jag menar är att väldigt många drar väldigt förhastade och långtgående slutsatser helt utan faktaunderlag.
Vi ska minnas att Carl Bildt har byggt hela sin politiska karriär på falska ubåtsbeskyllningar och Rysshat, det är väldigt lätt att dras med i drevet och sluta tänka kritiskt.

I offentlighetens ljus och bekräftat för alla och envar så finns det endast EN bekräftad utländsk kränkning där nationaliteten blivit allmänt känd och det var en Rysk kärnvapenbestyckad ubåt. Så det är lite dumt att påstå att Bildt kommit med falska beskyllningar direkt.
Det är nog inte många om påstår att det enbart är Ryssar som kränkt svenskt territorialvatten men de är definitivt den mest frekvente besökaren OCH dessutom den som Sverige haft störst anledning att agera resolut mot då just ryska operationer i sammanhanget medför störst taktisk risk i form av krigsförberedelser.
Citera
2014-10-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Om det verkligen var en ubåt (vilket jag inte tror) och svenska marinen visade lite kuk istället för att jaga imaginära ubåtar så skulle en sänkning garantera att vi inte skulle se nån ubåt inomskärs på många årtionden.

Inte nödvändigtvis. Det hade givetvis kunnat få total motsatt effekt också. Men som sagt, jag betvivlar ytterst starkt att FM skulle skjuta först i en sådan här situation.
Citera
Medlem
camos avatar
Hoppas detta i kombination med tidigare luftkränkningar får alla som förespråkat nedlagt försvar, ickevåldsförsvar samt hävdat att Sverige inte ens har en anledning att känna sig hotade utav någon antingen håller käften eller ändrar sin åsikt.
Citera
Medlem
Bersacs avatar
http://www.expressen.se/nyheter/ubatsjakten-i-skargarden/

Expressen har lite bra bilder ifrån Operationen.
Citera
2014-10-18, 12:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jokalish
Jo, om attacken är planerad inom en riktigt snar framtid.
Ajdå. Det är faktiskt sant.

Vi får hoppas på en annan förklaring. Jag förmodar att vi skulle vara i stort sett chanslösa oavsett vilken typ av attack ryssarma skulle företa sig i en riktigt snar framtid.
Citera
2014-10-18, 12:23
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Hoppas detta i kombination med tidigare luftkränkningar får alla som förespråkat nedlagt försvar, ickevåldsförsvar samt hävdat att Sverige inte ens har en anledning att känna sig hotade utav någon antingen håller käften eller ändrar sin åsikt.
Instämmer till 110%.

Nu får vi hoppas att fredsstollarna i riksdagen inser att vi inte längre klarar oss utan ett så starkt försvar som möjligt. Imo så skulle kanske inte ett NATO-medlemsskap vara helt fel heller.
Citera
2014-10-18, 12:26
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Om det verkligen var en ubåt (vilket jag inte tror) och svenska marinen visade lite kuk istället för att jaga imaginära ubåtar så skulle en sänkning garantera att vi inte skulle se nån ubåt inomskärs på många årtionden.
Jag sitter inte på mycket kunskap inom det här området, men tror du verkligen att Ryssland bara skulle låta det vara? Stå med mössan i hand och be om ursäkt för att de kränkt vår suveränitet?
Citera
Medlem
Folk som pratar om att detta måste innebära stärkt försvar:

Jag förstår absolut vad ni menar, men ni är fullt medvetna om att det skulle ta väldigt många år att få upp det till en vettig nivå va?

Och om nu ett land planerar att invaderar Sverige så lär de knappast sitta och vänta i 20 år tills Försvaret är uppbyggd igen, utan kan mycket väl besluta sig för att anfalla omgående just för att de ser att mer börjar satsas på försvaret.

Jag betvivlar att en attack mot Sverige i speciellt aktuell i dagsläget, men jag tror också att man måste tänka lite på konsekvenser och liknande innan man börjar gapa om att bygga upp Försvaret.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TokRobban1
Enligt marinetraffic så ligger det en Korvett (Visbyklass) vid Rindö.

http://www.marinetraffic.com/se/ais/details/ships/265712870/vessel:ENFORCER_III
Åh nej, har dom AIS på under ubåtsjakt
Citera
2014-10-18, 12:28
Medlem
Vilka av försvarets fartyg är med i insatsen?
Citera
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jag sitter inte på mycket kunskap inom det här området, men tror du verkligen att Ryssland bara skulle låta det vara? Stå med mössan i hand och be om ursäkt för att de kränkt vår suveränitet?
Nej, de skulle rasa och hota. Inte en chans att de skulle göra nåt på riktigt förutom sanktioner (haha) mot oss då.
Citera
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo

Ja, det skall bli intressant att höra någon från miljöpartiet med anledning av detta.
Det kommer nog att bli ytterligare spänningar i S+MP-regeringen.

Försvarsministern Peter Hultqvist (S) är annars kanske regeringens starkast lysande stjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in