2014-10-18, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure
"Källor uppger för Svenska Dagbladet att försvaret helt har kunnat utesluta att det rör sig om djur som minkar eller något naturfenomen. I stället ska det som setts vara "ett av människor tillverkat föremål" med okänd nationalitet." Hur vet man att det är tillverkat av människor, då måste man alltså ha bild eller film på föremålet.
Just i dessa sammanhang kan du nog närmast jämföra SVD med ryska PRAVDA
Citera
2014-10-18, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Vad kan det vara för sorts ubåt? om det nu verkligen är en ubåt. Vi kan förmodligen utesluta större atomdrivna strategiska eller ballistiska robotubåtar. Måste vara något mindre som en diesel/elektrisk/bränslecell, en uppgraderad Kiloklass med pumpjet och sonarabsorberande ytlager eller något i stil med tyska 212 kanske.

Självklart svårupptäckta miniubåtar!
Citera
2014-10-18, 02:59
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokRobban1
Ett as till kärnkraftsdriven oljetanker som seglar under Libanesisk flagg har legat å puttrat i en halv knop i minst 3-4 timmar (så länge som jag har varit uppmärksam på den) nu på internationellt vatten rakt öster ut. Fartyget som heter NS Concord ägs av ett ryskt rederi och har som slutdestination "Danish Straits". Runt midnatt försvann hon från www.marinetraffic.com för att sedan dyka upp igen 30min senare. Varför ligger hon typ still utanför Stockholms skärgård när hon ska till Danmark?

Nu vet jag ju iof inte om det här är en vanlig företeelse men det ser iaf lite mysko ut.

http://www.marinetraffic.com/se/ais/details/ships/636012382/vessel:NS_CONCORD

Testade att göra en one day play back på hur skutan har rört sig. Jävligt skumt må jag säga. Krupit fram i under 1 knop under senaste dygnet.
Citera
2014-10-18, 03:06
Bannlyst
Jag utgår ifrån att man inte kommit fram till vad det kan ha varit? Kan vara svårt att upptäcka div. ting när allt man gör är att käka bulle, dricka kaffe och kolla på gammal militärutrustning som man använde på 1800-talet.
Citera
2014-10-18, 03:15
Medlem
franzzzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Testade att göra en one day play back på hur skutan har rört sig. Jävligt skumt må jag säga. Krupit fram i under 1 knop under senaste dygnet.
Ännu mer skumt är ju att den glidit runt i cirklar sedan den 15:e, minst. Om det nu inte är så att oljefartyg gör på detta sätt då min kunskap i ämnet är lika med noll. Om det inte är normalt är det ju klart intressant om det kan ha nått att göra med vad som sker inne i skärgården.
Citera
2014-10-18, 03:25
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzzzon
Ännu mer skumt är ju att den glidit runt i cirklar sedan den 15:e, minst. Om det nu inte är så att oljefartyg gör på detta sätt då min kunskap i ämnet är lika med noll. Om det inte är normalt är det ju klart intressant om det kan ha nått att göra med vad som sker inne i skärgården.

Ja, om de uppgifterna stämmer är det ju ett otroligt konstigt agerande.

Men det känns ju samtidigt långsökt att båten skulle agera så odiskret om den nu händelsevis skulle vara del i en spaningsoperation.
Citera
2014-10-18, 03:41
Medlem
Ponera att man lyckas lokalisera "ubåten", vad gör man sen? Hur får man upp den?
Citera
2014-10-18, 03:56
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squarepusher
Ponera att man lyckas lokalisera "ubåten", vad gör man sen? Hur får man upp den?

Det svåra jobbet är just att detektera ubåtar. Lyckas man med det så kan man sedan försöka klassificera ubåten och eventuellt välja att avfyra torpeder mot målet. Torpeder kan avfyras från luftfarkoster, fartyg eller andra ubåtar. Har du fått bilden från media att försvarsmakten just nu är ute efter att "fånga" en ubåt så har du nog fått det lite om bakfoten.
Senast redigerad av svallerbyttan 2014-10-18 kl. 04:00.
Citera
2014-10-18, 04:01
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squarepusher

Om man skadar en ubåt blir den många gånger tvungen att gå upp till ytan.
Citera
2014-10-18, 04:23
Medlem
Sjunkbomber gör sig bra i TV-rutan.
Citera
2014-10-18, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franzzzon

Jag vet inget om just det här fartyget men förekommer att man tradar oljan ombord fram och tillbaka ett flertal gånger innan skutan når slutdestinationen och att pråmarna därav ligger nära still på öppet vatten eller kryssar runt som yra höns.
Citera
2014-10-18, 04:26
Medlem
Hypokondrias avatar
Om det är skarpt läge, att vi har ett främmande objekt i vår skärgård just nu,,
Är det bara jag som saknar Fälldin eller Bildt vid spakarna av landet ?

Menar, inget ont om Löfven och MP men ändå... Hjälp!!!
De skulle aldrig säga "Håll gränsen" eller vilja få upp objektet.

Hade kännts tryggare med en skarp person, man eller kvinna vid rodret,
vet inte varför men Bildts fru hade nog kunnat visa mer stake i en ny regering än någon annan ?
Om det är ett objekt i vattnet, vill att militären vågar ta upp det och ge oss lite ryggrad tillbaka.
Senast redigerad av Hypokondria 2014-10-18 kl. 04:28. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in