2014-10-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Självklart, vi har ju faktiskt en tradition av att även kungen deltar i striderna. Gamle Gustaf har en hel del att leva upp till, men jag är övertygad om att han är rätt man att återupprätta vårt imperium!

Nej, det var en lite fånig fråga från expressen, men än fånigare att han vägrade besvara den.

Tror själv kungen är upptagen med att leka med en modelljärnväg eller dylikt, hans känns lite som en sån människa. Ett synnerligen nobelt tidsfördriv.
Prins Carl Philip är ju utbildad militär så han kanske är med och letar ryssar i Stockholms skärgård nu.
Citera
2014-10-17, 21:56
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissedruva
Wow 1 bataljon lär väl hålla mot flera brigader Spetznas+support Seriöst inse att tusentals soldater behövs för att försvara Östersjöns viktigaste strategiska punkt.

Exakt var har jag påstått att jag anser att det räcker med en HV-bataljon för att försvara Gotland?

EDIT
Du har inte läst och förstått vad jag svarade på. Jag har tidigare ti tråden om än lite raljant påpekat att vi har åtta stridsvagnar utan personal på Gotland.
Senast redigerad av HumpingDog 2014-10-17 kl. 21:58.
Citera
Medlem
hotflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Prins Carl Philip är ju utbildad militär så han kanske är med och letar ryssar i Stockholms skärgård nu.

Han hänger med David Hellenius live på fyran så han har inte kallats in ännu.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Hittade detta på Iltasanomat - Finlands svar på Aftonhoran:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288752170554.html

Utländsk media har uppmärksammat händelsen:

http://abcnews.go.com/International/wireStory/foreign-underwater-activity-reported-sweden-26274836

http://www.ctvnews.ca/world/sweden-sends-in-navy-after-tip-of-foreign-underwater-activity-1.2058893

http://www.dailymail.co.uk/wires/ap/article-2797543/Foreign-underwater-activity-reported-Sweden.html

http://uk.reuters.com/article/2014/10/17/uk-sweden-deployment-idUKKCN0I61XK20141017
Citera
Medlem
Voortrekkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipissonu
Enligt vittnesuppgifter har Birka Princess blivit eskorterat genom farleden in mot Stockholm av försvarets RIB-båtar runt kl 13 idag. Är det en ren sjötrafikmässig säkerhetsåtgärd i samband med insatsen eller ville man så fort som möjligt höra personal eller undersöka material ombord på princess?

Det vore högst anmärkningsvärt i och med att Birka Princess så sent som igår låg på havsbotten utanför Santorini.
Citera
2014-10-17, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hotflow
Visst är det spännande - jag känner att vi har en uppesittarkväll framför oss!

Själv har jag sedan länge insett att NeutronStars påstådda landstigning och skottlossning är vår egna Åsa Romson som i brist på en fullbordad försvarsmakt tagit saken i egna händer och helt sonika lossat husbåten och satt kurs mot eventuella ryska undervattensbovar, givetvis med både förbjuden bottenfärg och MP's valmanifest i högsta hugg för att en gång för alla sätta den ryska björnen på flykt från Östersjön och våra territorialgränser.

Humor

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ja varför inte? Skarp vapeninsats mot främmande undervattensfartyg som opererar utan tillstånd tillhör inte direkt konstigheter om vi snackar internationell lagstiftning.

Iofs, men att Sverige försöker sänka en rysk ubåt skulle tillhöra det. (Förmodar jag, som har noll koll. ) Om inte annat känns det som att det skulle vara ett fruktansvärt dumt agerande med tanke på vårat fantastiska försvar.
Citera
2014-10-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipissonu
Enligt vittnesuppgifter har Birka Princess blivit eskorterat genom farleden in mot Stockholm av försvarets RIB-båtar runt kl 13 idag. Är det en ren sjötrafikmässig säkerhetsåtgärd i samband med insatsen eller ville man så fort som möjligt höra personal eller undersöka material ombord på princess?

Det tillhör ubåtskrigföringens äldre trick att gömma sig i direkt närhet till större civila fartyg som genom sin blotta närvaro omedvetet döljer rörelser av undervattensfartyg. Vill man smita ut från den inre delen av Stockholms skärgård är det i huvudsak farleden ut via Sandahamn eller Furusundsleden som gäller och det är utmärkt att gömma sig i kölvattnet från civil sjöfart.

Vill man undersöka materiel ombord på ett fartyg så gör man det, det är något som övas och som både tullen, polisen och marinen kan (och genomför till och från).
Citera
2014-10-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sture12347
Så du tycker inte att Ryssland blivit aggressivare senaste tiden? Så det är en riggad attack? Du är på plats och har sett detta alltså, oh fan keep us updated!

Om du tänker på att många europeiska länder är till USAs militära förfogande så ser man helheten mycket bättre. Tyskland har t.ex några amerikanska atombomber samt att många länder i EU har en så kallad robotsköld riktad mot Ryssland som man under en längre tid har utökat och moderniserat. Ryssland är helt instängda av USA och tvingas därav agera genom att ta mark och vinna tid. Jag säger inte att Ryssland inte är ett hot mot våran nationen för det hade varit felaktigt av mig.

Men man måste förstå varför. Rent geopolitiskt har Sverige inget att mäta sig med mot Ryssland. Vi hade varit en värdefull allierad till Moskva må ni veta. Däremot så är våra relationer till USA på tok för starka och nu när vi kommer tillåta internationell militär att operera från vår mark förstår jag nästan att Ryssen visar ett varningens finger.

Att detta skulle vara en false flag för att skrämma upp befolkningen och på så vis få igenom NATO samarbetet smärtfritt eller att det är Ryssen som visar sina biceps vet jag inte. Men jag vet att man måste vara nyanserad då alla informatörer idag har en egen agenda.
Citera
2014-10-17, 21:59
Medlem
styrlunds avatar
Jag uppreoar.
Samövningen med Holland avslutades idag.
Är det nån normalbegåvad som tror att detta var nått annat än en psyop av svenska försvaret?
Citera
2014-10-17, 22:00
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros

Ja. Han är reservofficer inom Amfibiekåren. Dvs f.d. kustartilleriet.
Men vad säger det?
Det tar några dagar att få in reservare...
Citera
2014-10-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Iofs, men att Sverige försöker sänka en rysk ubåt skulle tillhöra det. (Förmodar jag, som har noll koll. ) Om inte annat känns det som att det skulle vara ett fruktansvärt dumt agerande med tanke på vårat fantastiska försvar.

Det var ett tjugotal år sedan som man senast sköt skarpt mot utländska undervattensstridskrafter men det är inte direkt något konstigt.
Det är inte konstigare att försvaret skjuter skarpt för att hävda landets integritet än att Polisen skjuter skarpt för att genomdriva en tjänsteåtgärd. Folk som är födda på 80-talet och senare har dock glömt bort hur verkligheten ser ut.
Citera
2014-10-17, 22:02
Medlem
jokalishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag uppreoar.
Samövningen med Holland avslutades idag.
Är det nån normalbegåvad som tror att detta var nått annat än en psyop av svenska försvaret?

Det stämmer, holländsk militär var på mitt jobb igår (torsdag) och lastade cirka 40 fordon av olika slag. Sen begav dom sig hemåt. Övningen var slut. Detta är något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in