2014-10-17, 21:47
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewtbqfh
Fick just höra att det är patrullerande mil i Visby nu.

Kan det vara Hv förbandet som nämns i nyheterna?

För Hv bat från Stockholms området har jag inte hört något om ännu.

Tveksamt. Gotland har eget HV. Ingen mening att flyga dit folk från Stockholm.
Citera
2014-10-17, 21:48
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swarm21
löjligt jävla spelande bara för att få Försvarsmakten att se ut att duga till någonting , och sen då.. om det nu vore en rysk ubåt vid stockholms skärgård? vad ska dom göra , sänka den eller?
Det ger ju inte försvarsmakten högre förtroende när de borde vetat att andra länder (Nederländerna?) har haft en övning där nu i veckan. Man tycker att de borde haft koll på det..

Svenska försvaret är ett skämt!
Citera
2014-10-17, 21:48
Medlem
minhembiogubbes avatar
Oavsett vilket. Vilka landsförädare till politiker vi har.
Vi måste kunna försvara oss.
Att avsätta dom här idioterna borde klassas som nödvärn.
Förbannade pack.
Citera
2014-10-17, 21:50
Medlem
Kiggzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av db3306
hahaha, vad skulle kungen göra? sätta sig på hästen med sabel o be dom ladda kanonerna o koka tjära på slottet?
Självklart, vi har ju faktiskt en tradition av att även kungen deltar i striderna. Gamle Gustaf har en hel del att leva upp till, men jag är övertygad om att han är rätt man att återupprätta vårt imperium!

Nej, det var en lite fånig fråga från expressen, men än fånigare att han vägrade besvara den.

Tror själv kungen är upptagen med att leka med en modelljärnväg eller dylikt, hans känns lite som en sån människa. Ett synnerligen nobelt tidsfördriv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog

Jo menade, att Hv som det talas om... är det gotlands förbanden?
För har inte hört något om att förbanden runt Stockholm är ute.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swarm21
löjligt jävla spelande bara för att få Försvarsmakten att se ut att duga till någonting , och sen då.. om det nu vore en rysk ubåt vid stockholms skärgård? vad ska dom göra , sänka den eller?
Ja varför inte? Skarp vapeninsats mot främmande undervattensfartyg som opererar utan tillstånd tillhör inte direkt konstigheter om vi snackar internationell lagstiftning.
Citera
2014-10-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Det ger ju inte försvarsmakten högre förtroende när de borde vetat att andra länder (Nederländerna?) har haft en övning där nu i veckan. Man tycker att de borde haft koll på det..

Svenska försvaret är ett skämt!

Men nog hade dom väl koll på att det var övning? eller missa jag något?
Citera
2014-10-17, 21:52
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Wow 1 bataljon lär väl hålla mot flera brigader Spetznas+support Seriöst inse att tusentals soldater behövs för att försvara Östersjöns viktigaste strategiska punkt.
Citera
Medlem
hotflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Rätt otroligt vad tystlåtna de är. I expressens intervju nyss ville han (fånigt nog) inte ens svara på frågan om Kungen blivit underrättad.

Visst är det spännande - jag känner att vi har en uppesittarkväll framför oss!

Själv har jag sedan länge insett att NeutronStars påstådda landstigning och skottlossning är vår egna Åsa Romson som i brist på en fullbordad försvarsmakt tagit saken i egna händer och helt sonika lossat husbåten och satt kurs mot eventuella ryska undervattensbovar, givetvis med både förbjuden bottenfärg och MP's valmanifest i högsta hugg för att en gång för alla sätta den ryska björnen på flykt från Östersjön och våra territorialgränser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av db3306
hahaha, vad skulle kungen göra? sätta sig på hästen med sabel o be dom ladda kanonerna o koka tjära på slottet?

Hans majestät är statschef i Kungariket Sverige. Gillar du inte faktum är det till att rösta på ett republikanskt parti men så ser det ut.
Citera
Medlem
Ipissonus avatar
Enligt vittnesuppgifter har Birka Princess blivit eskorterat genom farleden in mot Stockholm av försvarets RIB-båtar runt kl 13 idag. Är det en ren sjötrafikmässig säkerhetsåtgärd i samband med insatsen eller ville man så fort som möjligt höra personal eller undersöka material ombord på princess?
Citera
Medlem
kalkonias avatar
Tillförlitlig källa betyder nog i detta fall sonar upptagningar som analyserats hos sjöbevakarna i Musköberget som identifierat främmande makts närvaro!
Citat:
Ursprungligen postat av BULD
Jag tycker det luktar falsklarm om allt det här. Det KAN inte vara en slump att FM & Co övat i skärgården bara nu i dagarna. Jag slår vad om att det är någon gammal officer som bor i närområdet som starkt ogillar nedrustningen. Han har säkert tagit en bild på den holländska U-båten med en medvetet skakig kamera och sedan hört av sig med bilden. Det låter enligt mig mest sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in