2014-10-17, 21:36
Medlem
Fick just höra att det är patrullerande mil i Visby nu.

Kan det vara Hv förbandet som nämns i nyheterna?

För Hv bat från Stockholms området har jag inte hört något om ännu.
Citera
2014-10-17, 21:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Du påstod att det inte fanns något att titta på så jag påpekade att det pågått en övning som man mycket väl kan vara intresserad av att titta på.

EDIT

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3871586.svd

”Förutom europeiska länder är även USA och Kanada med när flottorna ska öva bekämpning av terrorism, sjöröveri och smuggling till havs, från Bottenviken till Finska viken.”

SLUT PÅ EDIT

Du påstår fortfarande att Ryssland kan ta Östersjön i ett nafs men bemöter inte det jag beskriver.

Ditt påstående att det leder till politiskt tjafs att skicka hit en U-båt så torde det även gälla om U-båten kommer från ett annat land än Ryssland. Det kan ju vara så att det är något land som inte uppskattar den svenska nedrustningen av försvaret och att man försöker stressa fram en förstärkning.

Du skrev att du är så är du så trött på detta så du inte orkar. Det står dig helt fritt att luta dig tillbaka och lacka dina åror i väntan på nästa båtsäsong och överlåta åt andra att kommentera här.

Ja, det har hänt tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av GandhiSkywalkerz
Tror ni att Nato har blivit inblandade ännu? Får Sverige hjälp av natoländer?

Mer troligt att det är Nato som låtsas kränka. Vårt "försvar" spelar med enligt order.

Citat:
Ursprungligen postat av cash
Trovärdig. Kan ju också vara random snubbe med mobilkamera.

Jag har hört en del av officerare som var med under 80-talets ubåtsjakter och ja, det krävs inte mycket för att de ska påstå att det var en säker, trovärdig källa.
Citera
2014-10-17, 21:38
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Men i måndags hade dom haft någon övning med ubåtar inblandade så det var nog någon därifrån.
Övningen BÖRJADE i måndags. Den avslutades idag.

Mellan den 11 och 19 oktober deltar därför nio fartyg från Fjärde sjöstridsflottiljen i övningen Northern Archer.Under en vecka kommer moment som ubåtsjakt, eskort och luftförsvarsövningar att genomföras. Nederländerna har totalt fem fartyg och en ubåt med i övningen.
Att samarbeta med andra länder är viktigt för hela Försvarsmakten, och i just den här övningen ges de svenska fartygen möjlighet att samträna med förmågor som man annars saknar.
Senast redigerad av styrlund 2014-10-17 kl. 21:43.
Citera
2014-10-17, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Frågan är om vi kommer få reda på något mer innan imorgon när dom skulle ha en ny presskonferens.

Expressen har utsända som sänder live så ditt snack om skott är uppenbart skitsnack. Du fick vissa att tro dig i alla fall.

Mitt snack? NeutronStar var det som virrade om skott. Jag är för sjutton inte ens inärheten av Sthlm och allt jag vet är det som står i denna tråden, samt det dom sade på Ekot för 40min sedan. Mitt internet dundrar fram i 2-3kb/s just nu, så kan inte kolla så mycket annat än flashback.
Senast redigerad av Chinisan 2014-10-17 kl. 21:41.
Citera
2014-10-17, 21:40
Medlem
Förmodligen vill ryssar utnyttja svenskt vatten för subversiv verksamhet, att ta över stor Stockholm med arabförorter med socialbidragsnegrer, socialbidragsaraber samt socialbidragssandngrer tror jag inte ligger i ryssarnas intresse!!
Citera
2014-10-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Mitt snack? NeutronStar var det som virrade om skott. Jag är för sjutton inte ens inärheten av Sthlm och allt jag vet är det som står i denna tråden samt det dom sade på Ekot för 40min sedan.
Oj, jag ber om ursäkt! Jag ger mig själv tre såna här:
Citera
2014-10-17, 21:41
Medlem
Kiggzors avatar
Rätt otroligt vad tystlåtna de är. I expressens intervju nyss ville han (fånigt nog) inte ens svara på frågan om Kungen blivit underrättad.
Citera
2014-10-17, 21:42
Medlem
löjligt jävla spelande bara för att få Försvarsmakten att se ut att duga till någonting , och sen då.. om det nu vore en rysk ubåt vid stockholms skärgård? vad ska dom göra , sänka den eller?
Citera
2014-10-17, 21:42
Medlem
RonnyKålmans avatar
...och nu uttalar sig nato-chefen också (what a suprise).. "vi lever i en tid då osäkerheten kommer närmare".

Det är så jävla genomskinligt att det är pinsamt. De beter sig precis som beskyddar-maffior, man övertalar, hotar... och när detta då inte funkar, då riggar man "attacker" från en påhittad fiende för att få sin vilja igenom.
Äcklas av dagens världspolitik, det är så falskt och fullt av lögnaktiga och giriga människor. Ondskan håller fan på att vinna märker jag
Citera
2014-10-17, 21:44
Medlem
anartris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Du ska akta dig för att antaga att Ryssland är ett rationellt land med en ledare kapabel till logiskt tänkande.

Rysslands officiella hållning är att dom inte vill se Sverige i NATO. Men deras attityd och deras uppträdande kan närmast beskrivas som hysteriskt pro-Nato då Nato vaknat från sin sömn och allt fler länder tackar gudarna att dom joinade Nato. Och det har väl aldrig funnits så många pro-nato i Sverige innan som nu, allt pga ryssen.

Men har man blott tillstymmelsen till strategiskt tänkande så vet man när man har att göra med en no win-situation. Om man nu väljer att se denna händelse på det sättet. Och Putin har väl någon gång stött på begreppet strategi och skulle såldes inte försätta sig i en situation som denna.
Citera
2014-10-17, 21:44
Medlem
Jag tycker det luktar falsklarm om allt det här. Det KAN inte vara en slump att FM & Co övat i skärgården bara nu i dagarna. Jag slår vad om att det är någon gammal officer som bor i närområdet som starkt ogillar nedrustningen. Han har säkert tagit en bild på den holländska U-båten med en medvetet skakig kamera och sedan hört av sig med bilden. Det låter enligt mig mest sannolikt.
Citera
2014-10-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
...och nu uttalar sig nato-chefen också (what a suprise).. "vi lever i en tid då osäkerheten kommer närmare".

Det är så jävla genomskinligt att det är pinsamt. De beter sig precis som beskyddar-maffior, man övertalar, hotar... och när detta då inte funkar, då riggar man "attacker" från en påhittad fiende för att få sin vilja igenom.
Äcklas av dagens världspolitik, det är så falskt och fullt av lögnaktiga och giriga människor. Ondskan håller fan på att vinna märker jag
Så du tycker inte att Ryssland blivit aggressivare senaste tiden? Så det är en riggad attack? Du är på plats och har sett detta alltså, oh fan keep us updated!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in