2014-10-17, 21:21
Medlem
En av de totalt seks norske ubåtene. Enten har de gått seg vill eller så er de på Harry-tur
Citera
2014-10-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akubaa
i måndags åkte jag färja till Finland, min kompis påstod att ha sett en ubåt runt 2 tiden på natten, antar en bit efter Åland. Känns som att det kan ha varit samma.

Vet inte hur relevant detta är men kan vara värt att nämna iallafall!

Men i måndags hade dom haft någon övning med ubåtar inblandade så det var nog någon därifrån.
Citera
2014-10-17, 21:22
Medlem
Citat:
i måndags åkte jag färja till Finland, min kompis påstod att ha sett en ubåt runt 2 tiden på natten, antar en bit efter Åland. Känns som att det kan ha varit samma.

Jag har aldrig sett en ubåt på riktigt så vet inte hur mycket en sån kan synas en kall natt runt Åland. Men även om den hade varit uppe på ytan så hade den väl inte varit det i närheten av en Finlandsfärja?
Citera
2014-10-17, 21:24
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:

Din (packade) polare säger sig ha sett en ubåt ute i beckmörka natten? Njaa
Citera
2014-10-17, 21:24
Medlem
Citat:

Dom hade övningar i skärgården under måndagen där bla. en nederländsk ubåt var med så den har nog din kompis sett.
Citera
2014-10-17, 21:25
Medlem
akubaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Men i måndags hade dom haft någon övning med ubåtar inblandade så det var nog någon därifrån.
Okej, aja en mindre spekulation åtminstonde!
Citera
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av pederN

Yes övning med Nederländerna, jag citerar mitt inlägg igen då frågan fortfarande gäller:

Citat:
Ursprungligen postat av Mygrapefruit
Jag tog det här fotot i Nynäshamn tre dagar sedan. Några av skeppen är Nederländska, de har samövning med svenska flottan i östersjön, med fem skepp och en ubåt. (källa Försvarsmakten).

Min fråga är om Nederländerna kan tänkas hjälpa till i sökningen? Eller hur är reglerna gällande detta?
Citera
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Kanske blir lättare om jag säger så här i stället. Ryssen kan ta Östersjön i ett nafs, Sverige har inget att sätta emot. Därav är det inte intessant att skicka hit ubåtar. Finns inget att tjäna på det, bara förlora (politiskt tjafs).

Edit:
Som någon tidigare nämnde
http://www.youtube.com/watch?v=nyKnJYMwziE

Du påstod att det inte fanns något att titta på så jag påpekade att det pågått en övning som man mycket väl kan vara intresserad av att titta på.

EDIT

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3871586.svd

”Förutom europeiska länder är även USA och Kanada med när flottorna ska öva bekämpning av terrorism, sjöröveri och smuggling till havs, från Bottenviken till Finska viken.”

SLUT PÅ EDIT

Du påstår fortfarande att Ryssland kan ta Östersjön i ett nafs men bemöter inte det jag beskriver.

Ditt påstående att det leder till politiskt tjafs att skicka hit en U-båt så torde det även gälla om U-båten kommer från ett annat land än Ryssland. Det kan ju vara så att det är något land som inte uppskattar den svenska nedrustningen av försvaret och att man försöker stressa fram en förstärkning.

Du skrev att du är så är du så trött på detta så du inte orkar. Det står dig helt fritt att luta dig tillbaka och lacka dina åror i väntan på nästa båtsäsong och överlåta åt andra att kommentera här.
Senast redigerad av HumpingDog 2014-10-17 kl. 21:30.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

En ubåt på ytan?

Ryskflaggad?

Eller han såg bara nått svart och antog att det var en Ubåt? Intressant hursomhelst.
Citera
2014-10-17, 21:26
Medlem
GandhiSkywalkerzs avatar
Tror ni att Nato har blivit inblandade ännu? Får Sverige hjälp av natoländer?
Citera
2014-10-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingbengan
Är det en av bottensonarerna som snappat upp eko eller är det en öbo? Källan trovärdig borde betyda fast installerad sonar.
Trovärdig. Kan ju också vara random snubbe med mobilkamera.
Citera
2014-10-17, 21:27
Medlem
Mr.Maazes avatar
Det är nästan pinsamt att se hur dåliga svenska presskonferenser är. Allt verkar så rörigt! Precis som när man hade presskonferenser om skogsbranden tidigare i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in