2014-10-17, 20:20
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Det har jag inte påstått. Sverige skall vara neutralt, inte strida i länder på andra sidan jorden. Ha ett starkt försvar och inte ta order från någon, om du frågar mig.
Jag håller helt och hållet med dig om att det vore bäst. Sverige ska vara alliansfritt. Men då krävs en upprustning av gigantiska mått, något som garanterat inte kommer ske. Då återstår bara NATO som alternativ, om Ryssland fortsätter sina kränkningar.
Citera
2014-10-17, 20:21
Medlem
Gorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bersac
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarslarm-i-stockholms-skargard_4022091.svd

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/misstankt-undervattensverksamhet-i-stockholms-skargard/

Vem kan det vara denna gången?
Det är märkligt att när skärgården tömts på fritidsbåtar dyker okänd undervattensverksamhet upp. Det var samma 1976 då Fälldin blev statsminister, då dök det upp massor av undervattensverksamhet i skärgården också. Så även nu när vi bytt regering. Bättre att fokusera på den svenska militärens önskan.
Citera
2014-10-17, 20:22
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Hellre Natos knähund än Rysslands.
Där har du det på svart och vitt.

Som sagt, du är den typen av människa som med svansen mellan benen hellre springer efter en annan och slickar dennes röv. Nog diskuterat om den saken.

Uppdatering någon, diskussionen börjar spåra ur här..vad händer JUST NU i Stockholmsskärgård???
Citera
2014-10-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Man kan säga och tycka mycket.
Men att en partiledare tar "timeout" av personliga skäl samma dag som försvarsmakten i samma land tar fram stora trumman är ett högst ovanligt sammanträffande

hint: inte mycket

mmm... undrar.. Jimmy sjukskriver sig, den svaga regeringen ser sin chans att framstå som trygga och ansvarstagande, trycker på den stora röda KRIS-knappen, slipper nyval...
Citera
Medlem
Kan världen inte hitta ett flygplan som försvinner så känns det dom hemvärnet med kompisar kan få problem att hitts en ubåt....
Hoppas korven de grillar smakar i höstmörkret
Citera
Moderator
Unitys avatar
En möjlighet är att en ubåt plockats upp på Undervattensspaningscentralens fasta sensorer, det skulle vara en väldigt god källa.

Jag visste faktiskt inte ens att de fanns förrän just nu, strålande nyheter.
Börja läsa på sidan 18: http://www.officersforbundet.se/portal/pls/portal/docs/1/904020.PDF
Citera
2014-10-17, 20:31
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Fiinns det någon insatt i tråden som minns när Sverige senast hade ett fungerande U-båtsförsvar? Det känns inte som att hemvärnet är direkt effektivt avsett materiel om det skulle till en skarp situation, har vi kvar några sjunkbomber alls?
Fram till år 2000 hade vi i alla fall minstationer, bottenslingor, "ubåtskameror" och annat fast som kunde övervaka sjötrafik både ovan och under ytan.

2011 avvecklades Helikopter 4 som kunde fälla sjunkbomber eller Ubåtsjakttorped 451.
7Har vi någon helikopter idag som kan utföra samma uppgifter som fyran?
Citera
Medlem
Fris avatar
"Stor" försvaroperation, skriver MSM.
Så hur många jagare satte svenska flottan in i ubåtsjakten?
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
En möjlighet är att en ubåt plockats upp på Undervattensspaningscentralens fasta sensorer, det skulle vara en väldigt god källa.

Jag visste faktiskt inte ens att de fanns förrän just nu, strålande nyheter.
Börja läsa på sidan 18: http://www.officersforbundet.se/portal/pls/portal/docs/1/904020.PDF
Eller att som jag tror att hela skiten är fabricerad som på 80 talet. Finns inte ett land som är intresserad av svensk skärgård under ytan.
Citera
2014-10-17, 20:33
Medlem
Oddballs avatar
Närmare 50 inlägg raderade pga OT. Dussintals varningar utdelade.

Skärpning!!!

Oddball
Moderator
Citera
2014-10-17, 20:39
Medlem
OvissFramtids avatar
Edit

Någon ny uppdatering???
Citera
2014-10-17, 20:40
Medlem
Readyfreddies avatar
Är det något sammanträffande man kan koppla till det här så tror jag det är Obamas samtal till Löfvén.

19 september 1982 vinner Palme och sossarna valet.
1–13 oktober 1982 ”ubåtsjakten i Hårsfjärden”.

14 september 2014 vinner Löfvén och sossarna valet.
17 oktober 2014 blir det ubåtsjakt igen.

Även hösten 1976 när vi fick ny regering jagades det ubåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in