Citat:
Ursprungligen postat av
soopy
Somliga menar förstås att beroendet, när det är ett faktum, då prekluderar det fria valet...
Här hävdar du:
1) det är knarkarens eget fel om beroende utvecklas
2) det är statens fel
EN fråga blir: är det någonsin knarkhandlarnas fel? Kan man bli beroende utan att ha tillgång till drogen?
Varför skulle det vara knarklangarens fel? Tror du folk blir itvingade droger av elaka knarklangare som bara vill göra ännu en oskyldig människa till drogberoende? Antalet människor som blir itvingade droger mot sin vilja för att göras beroende och som inte är offer för andra brott så som trafficking eller dylikt är nog så litet att man kan räkna med på ena handens fingrar.
Det är ingen som säger att det är statens fel, staten har däremot viss skyldighet i det hela eftersom dom helt enkelt ljuger om droger och dess effekter. Det blir extra tydligt nu när alla med en nätuppkollad enhet kan läsa på sidor som Erowid som tar upp både positiva och negativa effekter och inte ljuger om beroendepotential och liknande.
Jag skulle kunna i större detalj kunna förklara det hela för dig men jag misstänker att du inte är det minsta intresserad av hur saker och ting fungerar på riktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
soopy
När de väl är beroende blir det ju j-t svårt att avgöra hur lyckliga de var / är?
Självfallet kan lyckliga människor fastna i beroende och bli allt annat än lyckliga, happens all the time.
Jag har ju förklarat för dig att det är ganska svårt att bli beroende av dom flesta vanliga sorters knark.
Lyckliga människor klarar i regel att hålla sig på en sån nivå att dom inte riskerar att bli beroende eftersom dom kryddar sin redan ganska trevliga tillvaro och känner inget behov att sätta guldkant på tillvaron hela tiden eftersom den är rätt okej ändå. En olycklig person försöker snarare fly från sin verklighet och eftersom vekligheten kanske inte är rätt okej ändå så blir det lätt att man börjar missbruka och vips har man skapat sig ett beroende.