2014-10-16, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Hela ditt inlägg visar hur okunnig och trångsynt du är men väljer kommentera bara två saker

Detta är naturligtvis skitsnack, en sunniextremist föredrar judar,kristna före shia.

Korkad jämförelse, du kan inte jämföra en religion med sionism, sionism är ingen religion, sionister är extremister(judar och idioter från andra religioner), du kan jämför sionister med IS, båda är extremister och vill bygga en religiös stat baserad på deras tolkningar av deras bok.

Här kan du se vad judisk rabbin tycker om sionism
http://www.youtube.com/watch?v=P_ZiVRedU-4

Varför kan jag inte göra den jämförelsen? Jag gjorde det precis! Svider sanningen?

Den korkade är du min gosse. Islam är och har aldrig varit endast en religion, särskilt för araber. Den är identitetsbyggande och en av grundstommarna i den arabiska tillhörigheten, vidare har ideologin svept sig över allt vad kultur och tradition heter. Det finns inte några som helst självständiga kulturella eller traditionella företeelser som inte är i grunden kopplade till islam (bland arabfolk). Så en jämförelse med sionism är det enda rätta! Igen, sluta med graderingen av islam, det finns bara en islamisk tro. Aldrig förmått att förstå, "moderat muslim", det är en lögn! Något sådant existerar inte då varje liten beståndsdel av religionen är en extremitet i sig.

Jag kan styrka mitt påstående genom att ta kurder som exempel. Kurder är inte muslimer i grunden, precis som perser. Och det visar sig klart i den kurdiska/iranska identiteten. Du hör aldrig en kurd eller iranie i första hand kalla sig muslimer. De bekänner sig först och främst till sin nationella och etniska härkomst. Men för de flesta islamiska araber är islam en stor del (den största delen) av egna identiteten.

DÄRAV stödet för Isis bland alla världens muslimer, vissa visar detta stöd öppet (Turkiet), vissa döljer det genom att använda påhittade begrepp som "moderata muslimer"; alla muslimer är inte så! Mhm vi hörde era ord! var är handlingen då arabmuslimer? ser inte er protestera på gatorna direkt.
Citera
2014-10-16, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Soria nämnde att FSA var i Kobane-staden. Har någon en källa på de?

Det sägs att det finns sekulära araber som hjälper till, men Akrad finns på plats och jag läste att en del har gått över till YPG. Akrad är en del av FSA och är en blandad grupp med kurder och araber..
Citera
2014-10-16, 00:31
Bannlyst
breaking huge operation by #YPG in sere kanye 18 #ISIS killed 1 doshka 23mm other weapon seized zinkat hill librated 33km w #TwitterKurds

https://twitter.com/kovandire/status/522488092436209666

Rojava är erkänd och nu har man så mycket frivilliga att det är överflöd men nya vapen måste komma in och där kommer Peshmerga in i bilden.
Citera
2014-10-16, 00:33
Medlem
När fega (t)urkar, Syriska araber och Irakier inte vågar slåss mot Isis så gör Européer det! En artikel på NY magazine, om 3 Bandidos medlemmar som åkt ner för att slåss! respekt!

http://nymag.com/daily/intelligencer/2014/10/badass-dutch-biker-gang-fighting-isis-in-iraq.html
Citera
2014-10-16, 00:34
Medlem
Senaste flygräderna uppges ha dödat hundratals IS-terrorister.
Vidare så ska Ryssland och USA öka samarbetet mot IS i Syrien.

Källa:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/flygbombningar-i-kobane-pressar-is/

Citat:
Ursprungligen postat av mohawkzip
Det sägs att det finns sekulära araber som hjälper till, men Akrad finns på plats och jag läste att en del har gått över till YPG. Akrad är en del av FSA och är en blandad grupp med kurder och araber..
Ja, jag har sätt videos där FSA är långt utanför staden och strider mot IS. Men soria påstår att de är inne i staden. Jag har inte hört något om de så jag ser gärna en källa på de.
Citera
2014-10-16, 00:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Soria nämnde att FSA var i Kobane-staden. Har någon en källa på de?

Det står i den här artikeln, något om att FSA tillsammans med YPG strider mot daesh:
http://www.expressen.se/nyheter/is-tvingas-ut-fran-kobane/

Kan tyvärr inte klistra in citat. Får se hur det går framåt helgen, om Daesh ger upp eller nått. Minst 40 flygattacker sen i måndags gör nog en hel del skada också, och skrämmer daesh.
EDIT: mitt svar är nog inte så exakt som du ville angående om de är inne i staden. Hur många daesh är det egentligen om USA trots flera hundra döda daesh varnar för att Kobane kan falla? Satsar daesh i Syrien allt på Kobane?
Senast redigerad av Xelious 2014-10-16 kl. 00:39.
Citera
2014-10-16, 00:40
Bannlyst
Citat:
Senaste flygräderna uppges ha dödat hundratals IS-terrorister.
Vidare så ska Ryssland och USA öka samarbetet mot IS i Syrien.

Källa:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/flygbombningar-i-kobane-pressar-is/

Ja, jag har sätt videos där FSA är långt utanför staden och strider mot IS. Men soria påstår att de är inne i staden. Jag har inte hört något om de så jag ser gärna en källa på de.

Soria ljuger, de är inte inne i staden.. YPG dödade en tunisier som sa att han va en kurd från Halabja. Mycket propaganda skit från Isis och Assad.
Citera
2014-10-16, 00:46
Medlem
Antar att Kobane är en prestigesak för både USA och ISIS nu. Faller det så betyder det att USA inte ens med intensivt stöd kan hantera situationen. Misslyckas ISIS så framstår de som svaga losers, de sade redan för 10 dagar sedan att de skulle be inne i någon helgedom i stan. De som defintivt vinner i omvärldens ögon OAVSETT hur det går med material, mark och liv är kurderna och deras YPG som fått hela omvärlden att se dem som "300" ungefär.
Citera
2014-10-16, 01:00
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadSaDuNu
Antar att Kobane är en prestigesak för både USA och ISIS nu. Faller det så betyder det att USA inte ens med intensivt stöd kan hantera situationen. Misslyckas ISIS så framstår de som svaga losers, de sade redan för 10 dagar sedan att de skulle be inne i någon helgedom i stan. De som defintivt vinner i omvärldens ögon OAVSETT hur det går med material, mark och liv är kurderna och deras YPG som fått hela omvärlden att se dem som "300" ungefär.

Lägg av med "300" snacket. IS har tvärtom visat att de har kapaciteten att ta sig an vilken aktör som helst i Syrien. YPG har snarare framstått som en relativt svag aktör med många problem. IS har i princip tagit över en hel kanton som för några månader sedan helt dominerades av kurdiskt försvar. Hundratusentals kurder i denna kanton har flytt.

Allt ska dock sättas i sitt sammanhang. YPG har begränsade militära resurser och de stora tillbakadragningarna har därför till stor del berott på det. Utan FSA och USA:s flygbombningar hade Kobane sannolikt fallit. Samtidigt är det IS som varit på offensiven. YPG har med andra ord haft fasta försvarspositioner, vilket kan utjämna striderna på marken - till viss del. Slutsatsen är att IS absolut inte ska underskattas. Det gjorde många tidigare. Flera i denna tråd hävdade t.ex. att en YPG stridande motsvarade tio IS stridande - att 10 YPG stridandes död innebar 100 IS stridandes död.

Jag påtalade också för många att kurderna kommer stå på tur efter att Assad eventuellt försvinner. Många i tråden avfärdade det jag skrev och försökte påtala att det inte kommer vara ett större problem för det kurdiska försvaret. Det finns uppenbara brister, inte nödvändigtvis i stridsduglighet, men i tillgång till materiell. Det är därför viktigt att man har allierade i sitt område. YPG har inte det. Turkiet genomför en blockad mot YPG och KRG vågar inte blanda sig in i konflikten p.g.a. relationerna med Turkiet. Summa summarum? YPG är mänskliga - inte övernaturliga.
Senast redigerad av ZuparN 2014-10-16 kl. 01:10.
Citera
2014-10-16, 01:05
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Lägg av med "300" snacket. IS har tvärtom visat att de har kapaciteten att ta sig an vilken aktör som helst i Syrien. YPG har snarare framstått som en relativt svag aktör. IS har i princip tagit över en hel kanton som för några månader sedan helt dominerades av kurdiskt försvar. Hundratusentals kurder i denna kanton har flytt.

Allt ska dock sättas i sitt sammanhang. YPG har begränsade militära resurser och de stora tillbakadragningarna har därför till stor del berott på det. Utan FSA och USA:s flygbombningar hade Kobane sannolikt fallit. Samtidigt är det IS som varit på offensiven. YPG har med andra ord haft fasta försvarspositioner, vilket kan utjämna striderna på marken - till viss del. Slutsatsen är att IS absolut inte ska underskattas. Det gjorde många tidigare. Flera i denna tråd hävdade t.ex. att en YPG stridande motsvarade tio IS stridande - att 10 YPG stridandes död innebar 100 IS stridandes död.

Bra inlägg, men vad vet vi skall man följa flashback kurdernas ord så är dom enda stridsdugliga individerna i världen Peshmerga och YPG, alla andra är fegisar och värdelösa.
Citera
2014-10-16, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Lägg av med "300" snacket. IS har tvärtom visat att de har kapaciteten att ta sig an vilken aktör som helst i Syrien. YPG har snarare framstått som en relativt svag aktör med många problem. IS har i princip tagit över en hel kanton som för några månader sedan helt dominerades av kurdiskt försvar. Hundratusentals kurder i denna kanton har flytt.

Jag påtalade också för många att kurderna kommer stå på tur efter att Assad eventuellt försvinner. Många i tråden avfärdade det jag skrev och försökte påtala att det inte kommer vara ett större problem för det kurdiska försvaret. Det finns uppenbara brister, inte nödvändigtvis i stridsduglighet, men i tillgång till materiell. Det är därför viktigt att man har allierade i sitt område. YPG har inte det. Turkiet genomför en blockad mot YPG och KRG vågar inte blanda sig in i konflikten p.g.a. relationerna med Turkiet. Summa summarum? YPG är mänskliga - inte övernaturliga.

Superbt inlägg!

Utan den luftburna eldstöd YPG får så skulle det uppenbarligen se väldigt annorlunda ut på slagfältet:
Citat:
Asya Abdullah, co-chair of the dominant Kurdish political party in Syria, PYD, said the latest air strikes had been "extremely helpful". "They are hitting Islamic State targets hard and because of those strikes we were able to push back a little. They are still shelling the city center."
Citera
2014-10-16, 03:04
Medlem
J. Biden uttalade 4 oktober 2014 att Turkiet, Saudi, UAE och Qatar beväpnade och ekonomiskt stödde Al Qaida och Nusra. Han sade också, "de var så beslutsamma att störta Assadregimen att de för enorma summor försåg Al Qaida och Nusra med vapen som fördes via Turkiet och Jordanien till Syrien och terroristerna där".
J. Bidens uttalande var ingen nyhet för de som känner till vad som ligger bakom upproret i Syrien.
USA har också försedd Al Qaida och Nusra med vapen och tränad dem vid läger i Jordanien innan de gett sig in i Syrien för att bedriva terroristverksamhet.
Saudi, Gulfstaterna och även Israel har sett Iran som ett hot mot regionen. Efter att det blev ny regim i Irak en shia regering kunde det ses som en blivande allians Iran, Irak, Libanon och Syrien och Iran som den ledande stormakten och alla länderna är shia .
Iran kan aldrig bli något militärt hot till Israel, men maktbalansen kunde förändras.
Israel har en sådan militär styrka att Iran skulle aldrig företa sig något sådant som att anfalla Israel. Saudi är skyddade av USA som också har flygbaser i landet.
Saudi och Gulfstaterna startade upproret i Syrien där motivet var att få en maktföränring i Syrien genom att störta assadregimen.
Turkiet ser assadregimen som ett hot därför med en assadregering kommer sannolikt kurderna att få anatomy på ett område som gränsar till Turkiet.
Sedan har kurderna ett område i Irak där de har anatomy och självbestämmande.
Det här skulle naturligtvis sätta press på Turkiet för ett område med anatomy för kurderna, liknande som i Irak och kanske i Syrien.
Det här skulle medföra att ett liknande Kurdistan skapades som alla kurder drömmer om.
Men något som liknar Kurdistan vill inte Turkiet veta om, utan de har som motiv att störta assadregimen, som skulle göra att kurderna får inget eget område och inte utgöra något hot mot Turkiet och dess kurdiska problem, som de inte har löst på ett tillfredsställande sätt för kurderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in