Citat:
Ursprungligen postat av
163cm
Undvik automater där biltillverkaren påstår att man inte behöver byta oljan.
Jag vet inte hur MB diskuterar idag, men ett tag sa dom att den inte behöver bytas på privatbilar, men på Taxi och firmabilar byts den var 12.000 mil.
Även BMW påstod ett tag att deras lådor var livstidsfyllda, medans tillverkaren av lådan ZF sa att den skulle bytas 16.000 mil/10 år.
Jag tömde ut oljan på min egen BMW vid 14.000 mil, och den såg ut som dålig motorolja, oljan i en automat ska vara ska se ut som den var nypåfylld.
Ett skottsäkert tips när man ska köpa en bil med automat är att kolla just skicket/färgen på oljan, men på många bilar är den möjligheten borta, det finns ingen sticka att kolla på.
Fel.
Mercedes har ett stort antal olika föreskrifter vad gäller byte eller icke byte av automatväxellådsolja, det finns inte bara variationer pga av vilken låda det gäller - 5G Tronic, 7G Tronic , 7G Tronic Plus eller 9G Tronic Plus etc, det är även olika föreskrifter för bilens tillverkningsdatum etc.
Exempelvis ska oljan på E 200 cdi 2009-2011 aldrig bytas, dessa 5G Tronic lådor är oerhört hållbara och det finns inga rapporterade problem med dessa lådor, många av dessa bilar har rullat över 50.000 mil vid detta laget.