2014-10-15, 12:41
Medlem
Är inne på att nästa bil jag köper ska bli en automat. Har tidigare ägt en Saab 9-3 SS med automat vilket var en relativt trevlig upplevelse och har även kört några hyr-BMW med deras senaste 8-stegade automatlåda, vilket givetvis varit mycket angenämt.

Jag är inte bunden till något särskilt märke framöver utan är öppen för de flesta bilar. Det enda jag vet när det gäller automat är att Volkswagens DSG - lådor ska man i princip inte ens ta i med tång. Sitter det DSG i alla VW´s automatväxlade bilar eller har de olika tekniker? VW Up vet jag har en ASG låda som är någon form av obehaglig växlingsrobot som även den bör undvikas om man inte vill utsätta sig för onödig vardagsspänning.

Vilka automatlådor, årsmodell 08 och framåt, bör man se upp med rent generellt? Är det något företag/modell som är kända för problem med automatlådan?
Citera
2014-10-15, 22:09
Medlem
lodiseN666s avatar
Volvo s60 2.4 04-05, fyfan att köra den automatlådan är inte kul alls
Citera
2014-10-15, 22:28
Medlem
BAB7s avatar
BMW och Mercedes gör utan tvekan dom bästa automatlådorna, dom har längst livslängd och mest hållbara samt närmast perfekt samspelta med chassi och motor.

Den 7 växlade DSG-lådan från VW ska undvikas, den 6-växlade DSG-lådan är bättre men ändå långt ifrån en riktig automatlåda.

Vad jag vet så erbjuder inte VW en riktig automat, det gör däremot Audi men inte heller Audis automater når upp till MB/BMW.

Sen finns det många andra bilmärke som använder sig av olika former av elektroniskt växlade automatlådor eller olika sorters dubbelkopplingslådor, dessa är inga höjdare och har tveksam långtidskvalitet.
Citera
2014-10-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
BMW och Mercedes gör utan tvekan dom bästa automatlådorna, dom har längst livslängd och mest hållbara samt närmast perfekt samspelta med chassi och motor.

Den 7 växlade DSG-lådan från VW ska undvikas, den 6-växlade DSG-lådan är bättre men ändå långt ifrån en riktig automatlåda.

Vad jag vet så erbjuder inte VW en riktig automat, det gör däremot Audi men inte heller Audis automater når upp till MB/BMW.

Sen finns det många andra bilmärke som använder sig av olika former av elektroniskt växlade automatlådor eller olika sorters dubbelkopplingslådor, dessa är inga höjdare och har tveksam långtidskvalitet.

Värt att nämna; Mercedes bygger till skillnad från BMW egna lådor, BMW köper ju samma lådor som Land Rover, Kia och många andra. Men visst är de bra lådor.
Citera
2014-10-16, 00:27
Medlem
Undvik automater där biltillverkaren påstår att man inte behöver byta oljan.

Jag vet inte hur MB diskuterar idag, men ett tag sa dom att den inte behöver bytas på privatbilar, men på Taxi och firmabilar byts den var 12.000 mil.

Även BMW påstod ett tag att deras lådor var livstidsfyllda, medans tillverkaren av lådan ZF sa att den skulle bytas 16.000 mil/10 år.

Jag tömde ut oljan på min egen BMW vid 14.000 mil, och den såg ut som dålig motorolja, oljan i en automat ska vara ska se ut som den var nypåfylld.

Ett skottsäkert tips när man ska köpa en bil med automat är att kolla just skicket/färgen på oljan, men på många bilar är den möjligheten borta, det finns ingen sticka att kolla på.
Citera
2014-10-16, 00:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Undvik automater där biltillverkaren påstår att man inte behöver byta oljan.

Jag vet inte hur MB diskuterar idag, men ett tag sa dom att den inte behöver bytas på privatbilar, men på Taxi och firmabilar byts den var 12.000 mil.

Även BMW påstod ett tag att deras lådor var livstidsfyllda, medans tillverkaren av lådan ZF sa att den skulle bytas 16.000 mil/10 år.

Jag tömde ut oljan på min egen BMW vid 14.000 mil, och den såg ut som dålig motorolja, oljan i en automat ska vara ska se ut som den var nypåfylld.

Ett skottsäkert tips när man ska köpa en bil med automat är att kolla just skicket/färgen på oljan, men på många bilar är den möjligheten borta, det finns ingen sticka att kolla på.

Fel.

Mercedes har ett stort antal olika föreskrifter vad gäller byte eller icke byte av automatväxellådsolja, det finns inte bara variationer pga av vilken låda det gäller - 5G Tronic, 7G Tronic , 7G Tronic Plus eller 9G Tronic Plus etc, det är även olika föreskrifter för bilens tillverkningsdatum etc.
Exempelvis ska oljan på E 200 cdi 2009-2011 aldrig bytas, dessa 5G Tronic lådor är oerhört hållbara och det finns inga rapporterade problem med dessa lådor, många av dessa bilar har rullat över 50.000 mil vid detta laget.
Citera
2014-10-16, 09:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Fel.

Mercedes har ett stort antal olika föreskrifter vad gäller byte eller icke byte av automatväxellådsolja, det finns inte bara variationer pga av vilken låda det gäller - 5G Tronic, 7G Tronic , 7G Tronic Plus eller 9G Tronic Plus etc, det är även olika föreskrifter för bilens tillverkningsdatum etc.
Exempelvis ska oljan på E 200 cdi 2009-2011 aldrig bytas, dessa 5G Tronic lådor är oerhört hållbara och det finns inga rapporterade problem med dessa lådor, många av dessa bilar har rullat över 50.000 mil vid detta laget.

Även om Mercedes automatlådor sannolikt är de bästa som finns så är dom inte gjorda för att hålla i evighet. Som nämnts tidigare så varierar tiden för oljebyte beroende på vilken bilmodell det handlar om (och även tillverkningsår). Mercedes har själva gått ut med att oljan på 5G Tronic bör bytas efter ~ 60.000 mil. Jag har själv 5G Tronic i min S65 (eftersom 7G Tronic då bilen tillverkades inte klarade ett så högt vridmoment/effekt som 1000 Nm/614 hkr) och maken till växellåda får man leta efter.

Det förtjänar att nämnas att det kritiska momentet för en automatlåda är för hög temperatur beroende på för hög belastning. Runt 80-82 grader C rekommenderas för 5G Tronic t ex men även relativt måttlig överhettning av oljan minskar växellådans livstid markant. Det är med andra ord klokt att vid varje service noga titta över växellådan och dess kylning.
Senast redigerad av Moltas666 2014-10-16 kl. 10:15.
Citera
2014-10-16, 12:28
Medlem
Månsans avatar
Audis steglösa multitroniclåda är rent förjävlig. Som att köra en gammal Daf.
Nu har Audi skippat skiten, sörjd och saknad av ingen.

.
Citera
2014-10-16, 13:40
Medlem
zoombos avatar
Är inte speciellt insatt i just automatlådor men jag har hört av folk som "vet" att jänkarnas lådor (framför allt GM) är robusta och pålitliga. Sitter även i vissa oplar.
Och dom har ju haft automater sen 50-talet så dom ligger väl några tiotal år före andra märken på området och det måste ju betyda nåt i sammanhanget.
Men inte ens dessa håller i evighet och det verkar gälla alla märken, förr eller senare krävs någon typ av (rätt kostsam) renovering. Oljebyten eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in