2014-10-15, 22:52
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Intressant. Har du några typiska exempel?

Grundproblematiken är att Koranen överhuvudtaget inte adresserar frågan om försoning. Ursäkta nu om jag låter som att du inte kan någonting, jag skriver lika mycket för min egen skull här.

I Bibeln är frågan om försoning mellan Gud och människa själva huvudtematiken skulle jag vilja påstå. Berättelsen börjar med att Adam och Eva blir utdrivna ur lustgården för att de syndat och direkt efter detta så lovar Gud att Någon skall komma och krossa djävulens makt. Löftet återupprepas till Abraham, Gud säger att alla folk skall få del i hans välsignelse. Mose får ett löfte om att det skall komma en man lik honom, dvs en man som förkunnar Guds lag med Guds auktoritet. David får ett löfte om att hans tron skall bestå för evigt, att det skall komma ett rike utan slut. Massor av liknande löften och profetior finner vi i psaltaren och hos profeterna. Nya Testamentet menar att Jesus är svaret på alla dessa löften. Framförallt eftersom hans död sonar människans skuld och återupprättar relationen mellan Gud och människa. På så sätt tummas det varken med Guds rättvisa eller Guds nåd i Bibeln, båda delarna får sitt uttryck på korset. Det här är det centrala bibliska budskapet.

Men Koranen tar inte någonstans upp detta. Istället beskrivs Guds rättvisa och nåd som något godtyckligt som människan tar del i när Gud känner det. Ibland är han rättvis och straffar, ibland är han nådefull och barmhärtig. Konsekvensen blir att Gud i Koranen varken är nådefull eller rättvis. Han blir som en domare som, på känsla, dömer ibland och friar ibland. Att det i Bibelberättelsen finns en schyst lösning på det här verkar Koranens författare inte alls känna till. Jesus blir till en profet och evangeliet Jesus förkunnade blir inte ett budskap och befrielse utan bara en samling morallagar. Det är främst här som jag menar att okunskapen blir tydlig. Gud säger inte i Koranen att försoning är onödigt eller att Jesus inte fyllde den funktion som de kristna tror. Istället beskrivs Jesus bara på ett annat sätt. Det blir uppenbart att författaren till Koranen har hört om Jesus, tagit till sig en del av det Jesus sagt men absolut inte förstått poängen med Jesus. För då hade det åtminstone stått någonstans att Jesus INTE är som de kristna tror.

Sen har vi, vid sidan av denna grundläggande missuppfattning om Jesus, massor av andra exempel på att Bibeln läses fel. Personer sägs befinna sig på platser som inte existerade då personerna levde, den kristna trosföreställningen om treenigheten beskrivs helt felaktigt (åter igen, inte bara annorlunda utan på ett sätt som gör det tydligt att författaren inte förstått innehållet i treenighetsläran), författaren har blandat ihop personer som enligt Bibeln levde under helt olika tidsperioder, Moses träffar en samarier trots att Samaria inte existerade då både Bibeln och Koranen menar att Moses levde etc.
Citera
2014-10-15, 23:01
Medlem
men det som är intressant att titta på ang. jesus är en profet i koranen och om han nu var muslim, hur kommer muslimerna till Gud ? genom koranen ?

så när muslimerna står inför Gud vad ska de då säga ? vi tror på koranen ?

vad gör de med alla människor de har slagit, slaktat och mördat ? är det sånt Gud förlåter och har överseende med bara de tror på koranen ?
Citera
2014-10-15, 23:25
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
men det som är intressant att titta på ang. jesus är en profet i koranen och om han nu var muslim, hur kommer muslimerna till Gud ? genom koranen ?

så när muslimerna står inför Gud vad ska de då säga ? vi tror på koranen ?

vad gör de med alla människor de har slagit, slaktat och mördat ? är det sånt Gud förlåter och har överseende med bara de tror på koranen ?

Att tro på koranen är en del ja, men framförallt är koranen en vägledning till människan för hur den ska leva och känna sin Gud.
Hur vill gud att vi ska tro på HAN , som den enda guden och inte sitta någon vid sidan om vilket kristna gör, som enligt islam är den största synden.
Genom att följa dessa regler så kommer en Muslim närmre till sin herre och inte bara att tro på koranen det kräver även praktik!!

Angående synderna människan begår krävs det Ånger från syndarens sida för att Gud skall förlåta människan Allah är barmhärtig, ständigt förlåtande
Citera
2014-10-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Att tro på koranen är en del ja, men framförallt är koranen en vägledning till människan för hur den ska leva och känna sin Gud.
Hur vill gud att vi ska tro på HAN , som den enda guden och inte sitta någon vid sidan om vilket kristna gör, som enligt islam är den största synden.
Genom att följa dessa regler så kommer en Muslim närmre till sin herre och inte bara att tro på koranen det kräver även praktik!!

Angående synderna människan begår krävs det Ånger från syndarens sida för att Gud skall förlåta människan Allah är barmhärtig, ständigt förlåtande

kristna sitter inte vid sidan om, de följer jesus. Muslimerna följer koranen.

Å praktiken innebär att sprida koranen så alla ska falla under bilan ?

Å Gud är barmhärtig om muslimer mördar någon, Gud är barnhärtig om muslimer dödar sina barn, ( hedersmord ) och Gud är ständigt förlåtande om muslimer förföljer kristna, judar och driver ut de från sina länder, Gud är ständigt förlåtande om IS dödar andra muslimer....
Citera
2014-10-15, 23:37
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
kristna sitter inte vid sidan om, de följer jesus. Muslimerna följer koranen.

Å praktiken innebär att sprida koranen så alla ska falla under bilan ?

Å Gud är barmhärtig om muslimer mördar någon, Gud är barnhärtig om muslimer dödar sina barn, ( hedersmord ) och Gud är ständigt förlåtande om muslimer förföljer kristna, judar och driver ut de från sina länder, Gud är ständigt förlåtande om IS dödar andra muslimer....

Kristna tillber Jesus och säger att det är guds son det är att sätta någon vin HANS sida
Och angående dödandet så menar jag inte IS jag skrev i min tidigare inlägg ÅNGRA sig och i det här fallet tror jag inte IS håller på att ångra sig, men skulle dom göra det så får inte vi säga att Gud kommer inte förlåta dom Allah säger också i koranen att han straffar hårt och förlåter vem han vill.
Citera
2014-10-15, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Ja, sanningen står i Bibeln säger Koranen, men Koranen säger inte att allt i bibeln är sant. Det finns några delar i Bibeln som är sant och andra som inte är det. Läs tex vers 5:13 och 5:14. Koranen skickades för att urskilja det som är sant från det som är falskt.
"And We have revealed to you, [O Muhammad], the Book in truth, confirming that which preceded it of the Scripture and as a criterion/guardian over it. So judge between them by what Allah has revealed and do not follow their inclinations away from what has come to you of the truth... 5:48"

Vers 5:48 säger att Koranen bekräftar det som står i de tidigare skrifterna, Bibeln och Toran. Koranen är ett kriterium för att urskilja sanningen från lögn i Bibeln. De delar i Bibeln som är förenliga med Koranen är sanning, medan de andra som inte är det är osanning.

Ett exempel: Straffet för äktenskapsbrott i Bibeln är stening, men inte i Koranen. Stening är alltså en lag som inte kommer från Gud. Muhammed kom för att lyfta fram de sanna lärorna som Moses och Jesus kom med.

Okej, och det som står i bibeln men inte koranen, är det sanning?

Och Nej, kristendomen bestraffar inte äktenskapsbrott med stening, än en gång, du måste urskilja nya och gamla testamentet.

"De skriftlärda och fariseerna kom då dit (till Jesus) med en kvinna som hade ertappats med äktenskapsbrott. De ställde henne framför honom och sade: 'Mästare, den här kvinnan togs på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. I lagen föreskriver Moses att sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?" (Joh 8:3-5)

Vad svarade Jesus? Jo: "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne"

Inte ens Jesus som är fri från synd, kastade sten på henne:

"Kvinna, vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig?" Hon svarade: "Nej, herre." Jesus sade: "Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer" (vers 10-11)

Eftersom Jesus som är fri från synd inte straffade/dömde kvinnan så kan inte vi kristna stena kvinnor som begår äktenskapsbrott.

Citat:
Om vi läser hela stycket så framgår det varför Simons mamma inte fick dricka vin eller äta orent mat när hon var havande. Det står följande:
Tag dig nu till vara, så att du icke dricker vin eller starka drycker ej heller äter något orent. 5Ty se, du skall bliva havande och föda en son, på vilkens huvud ingen rakkniv skall komma, ty gossen skall vara en Guds nasir allt ifrån moderlivet; och han skall göra begynnelse till att frälsa Israel ur filistéernas hand.

Det handlar alltså om att barnet skulle bli en nasir, och mamman fick alltså inte dricka vin eller äta något orent. Du vet, en helig person får inte ha i sig orent mat eller orent dryck, eller hur?

Det är än en gång från gamla testamentet och gäller inte kristna. Jesus drack vin, Jesus var därför ingen nasir (nasir och nasare (dvs. person från Nasaret) är inte samma sak). Nasir var bara vissa personer och det kunde man vara antingen hela livet eller under en begränsad period. Som det står i texten du citera får inte en nasir raka huvudet och en nasir får häller inte röra döda kroppar vilket Jesus gjorde, då han bla. återuppväckte döda människor från döden.
Citera
2014-10-15, 23:49
Medlem
Citat:
Kristna tillber Jesus och säger att det är guds son det är att sätta någon vin HANS sida
Och angående dödandet så menar jag inte IS jag skrev i min tidigare inlägg ÅNGRA sig och i det här fallet tror jag inte IS håller på att ångra sig, men skulle dom göra det så får inte vi säga att Gud kommer inte förlåta dom Allah säger också i koranen att han straffar hårt och förlåter vem han vill.

det har Gud bestämt, det har Gud sagt, att hans son ska sitta vid hans sida. Det är inget som kristna hittar på, eller tror att det är så,

Jesus sa det själv till lärljungarna. Gud är Gud, han sätter sin kropp vid sin sida = har inget mer att säga, DHA är kraften hos Gud.

Eftersom Gud förlåter vem han vill och straffar hårt vem han vill, finns det ingen tro eller hopp att muslimerna kommer till Gud. Dörren är stäng!
Citera
2014-10-15, 23:50
Medlem
Citat:

Om Pelle gör Olle illa så är det väl Olle som avgör om Pelle ska förlåtas, inte Kalle. Om Pelle ångrar sig så ska han be Olle om förlåtelse, inte Kalle. Skulle Kalle förlåta i Olles ställe skulle både Olle och Olles föräldrar tycka att Kalle är ond och de skulle ha rätt i det.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2014-10-15 kl. 23:55.
Citera
2014-10-15, 23:54
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
det har Gud bestämt, det har Gud sagt, att hans son ska sitta vid hans sida. Det är inget som kristna hittar på, eller tror att det är så,

Jesus sa det själv till lärljungarna. Gud är Gud, han sätter sin kropp vid sin sida = har inget mer att säga, DHA är kraften hos Gud.

Eftersom Gud förlåter vem han vill och straffar hårt vem han vill, finns det ingen tro eller hopp att muslimerna kommer till Gud. Dörren är stäng!

Feltänkt han säger i en av Profeterns Mohammeds sägelser "Min barmhärtighet övervinner mitt vrede"
Citera
2014-10-15, 23:57
Medlem
Citat:
Feltänkt han säger i en av Profeterns Mohammeds sägelser "Min barmhärtighet övervinner mitt vrede"

vad menar du med det ? om min barnhärtighet övervinner mitt vrede är det ok att mörda då ?
Citera
2014-10-16, 08:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Intressant. Har du några typiska exempel?

Om du menar exempel på Momos kristna polare:

http://en.wikipedia.org/wiki/Waraka_ibn_Nawfal

Ett exempel. Det finns fler.
Citera
2014-10-16, 09:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ett exempel: Straffet för äktenskapsbrott i Bibeln är stening, men inte i Koranen. Stening är alltså en lag som inte kommer från Gud. Muhammed kom för att lyfta fram de sanna lärorna som Moses och Jesus kom med.
Det står i GT och den mosaiska lagen gäller inte längre för kristna.
Det är tron på Jesus som ger frälsningen enligt de kristna, inte följa en lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in