2014-10-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty76
Hej.

Har börjat titta på lite mer kvalitetsskor, men inser snabbt efter att ha slöbläddrat igenom tråden att man är helt okunnig.

Har läst inlägget "kvalitetsskor för dummies som var väldigt bra."

Har dock ett par frågor.
Bra försäljningställen för kvalitetsskor i Göteborg (budget på 2-3000 för mina första riktiga skor)
Som första sko, vad skulle ni rekommendera? svarta eller bruna?

Jag vet inte var man kan köpa skor i Göteborg.
Angående färg svart/brun, så tycker jag i första hand att du ska köpa de skor som du tycker är snyggast och som du vill använda så ofta som möjligt. Dock högst varannan dag, eftersom skorna behöver torka mellan användningarna för att inte slitas onödigt fort.

I andra hand skulle jag rekommendera svarta skor eftersom de funkar bättre att använda till lite mer uppstyrda och formella tillställningar där bruna skor anses som för casual och informella. Det finns bland annat ett gammalt talesätt att efter 18.00 så är det alltid svart skor som gäller. Och för oss ultrakonservativa svenska män som besöker det här forumet så är vi medvetna om den regeln, även om vi inte alltid följer den till 100%.
Citera
2014-10-15, 12:36
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Jag vet inte var man kan köpa skor i Göteborg.
Angående färg svart/brun, så tycker jag i första hand att du ska köpa de skor som du tycker är snyggast och som du vill använda så ofta som möjligt. Dock högst varannan dag, eftersom skorna behöver torka mellan användningarna för att inte slitas onödigt fort.

I andra hand skulle jag rekommendera svarta skor eftersom de funkar bättre att använda till lite mer uppstyrda och formella tillställningar där bruna skor anses som för casual och informella. Det finns bland annat ett gammalt talesätt att efter 18.00 så är det alltid svart skor som gäller. Och för oss ultrakonservativa svenska män som besöker det här forumet så är vi medvetna om den regeln, även om vi inte alltid följer den till 100%.
Loake finns ju lite varstans, tillochmed på Rizzo.
Crockett&Jones finns på några ställen men det är väl över budget antar jag.
Citera
2014-10-15, 13:29
Medlem
Stort tack
Senast redigerad av McRoadkill 2014-10-15 kl. 14:00.
Citera
2014-10-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
110 är väldigt normal, vill jag påstå. Jag har 8,5 i skor från Herring, Loake, Alfred Sargent, Church's, Crockett&Jones. Men i Edward Green kör jag 9. Gå med i Shoegazing.se och titta igenom trådarna. Där finns det en storlekstråd, värt ett besök!

Stort tack... Shoegazing.se är ju ett underbart forum.

Detta skall lusläsas...

Tack för bra input
Citera
2014-10-15, 14:38
Medlem
Citat:
Hej.

Har börjat titta på lite mer kvalitetsskor, men inser snabbt efter att ha slöbläddrat igenom tråden att man är helt okunnig.

Har dock ett par frågor.
Bra försäljningställen för kvalitetsskor i Göteborg (budget på 2-3000 för mina första riktiga skor)
Jag skulle valt ett par bruna semibrogues, dvs skor med en liten dekoration utan att vara extravaganta eller tråkiga, t.ex. Loake Strand.

Loake finns på NK skor, Holmens herr, Jedviks och Nilsons. Crockett & Jones finns hos Ströms, Skomakare Larsson och St James (men kostar en bra slant mer än din budget). Berwick finns hos Scoop i Grandpassagen på Kungsgatan (pris och kvalitet strax under Loake 1880 vad jag förstått).
Om två veckor (29 oktober) har Skolyx "öppet hus" med bland annat skor från spanska Yanko (Jespers har recenserat dem på shoegazing.se med väldigt gott betyg), de kostar ungeför 2600 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Stort tack
Nu vet jag inte vad som hände med ditt inlägg om gratis skoblock från Herring Shoes men pröva koden "tweet10" så får du iaf 10 % rabatt på ditt köp.
Citera
2014-10-15, 14:57
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Hej.

Har dock ett par frågor.

I den prisklassen är det i princip Loake som gäller och försäljningsställen finns på deras hemsida.

Jag rekommenderar bruna såvida du inte har ett jobb som kräver svarta, vilket jag gissar på att du inte har eftersom du frågar I dagens samhälle så funkar det med brunt nästan oavsett tillställning, folk har ju sneakers till kostym! Det är mer modell än färg som avgör tycker jag. En fullbrouge derby på en rund läst med dubbel läder eller gummisula funkar inte till kostym även om den är svart medan en slät oxford på en slankare läst funkar nästan oavsett färg.

När det sen kommer till vilken modell du ska välja så är de två viktigaste sakerna.
1. Att skon passar din fot.
2. Det är en modell du vill och kan bära ofta.
Citera
2014-10-15, 15:59
Medlem
[/quote] Nu vet vet jag inte vad som hände med ditt inlägg om gratis skoblock från Herring Shoes men pröva koden "tweet10" så får du iaf 10 % rabatt på ditt köp.[/quote]

Kanon Tackar Zarkov...

Ungefär en minut efter mitt inlägg så fann jag den koden för 10%. Så det löser sig prima till slut.

Tack...

MVH
Citera
2014-10-15, 19:42
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Hej.

Har dock ett par frågor.

som många andra tidigare angett, finns det flertalet butiker att handla i. Jag hade i första hand satsat på Loake 1880 eller http://www.skolyx.se/en/shoes/96-quarter-brouge-dark-brown.html Som en annan medlem också redan sagt, trunkshow går av stapeln senare i månaden. Värt ett besök.
Citera
2014-10-15, 20:05
Medlem
Mr.Kekes avatar
Trixade ytterligare lite med mina fulbroggar.

http://i.imgur.com/PvTseBE.jpg
Citera
2014-10-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovsmor
Hej!

Jag behöver lite hjälp här!
Jag har köpt nyligen ett par Loake Hyde Burnished brown grain. Jag putsade paret en gång. När jag borstade av skorna med tagelborsten såg jag lite närmare på ena hälen, På hälen är det en mörkare färgnyans, Jag antog att det var någon skoputs som skorna fick vid tillverkningen (rätta mig om jag har fel). När jag tittade på färgnyansen lite närmare såg det ut att ligga en klump från gammal skokräm (inget från min kräm eftersom min kräm är ljusare än det jag såg) jag försökte smeta ut det men det blev bara värre. Jag valde att ta mörkare skokräm för att jämna ut det här lilla "såret" i färgen. Såret blev bara större så jag drog en sista gång med tagelborsten på bägge skorna, för att sedan lägga undan skorna, men då händer något mer med skorna. på den andra skon kom det upp en ny reva i lädret/gammal puts.

Vad är det med mina skor? Ska man acceptera detta?
Här är bilder på "såren"
http://imgur.com/N41eFm8,B00icIG,8W3w61V,JYg8Rfr#3

Skulle vilja bumpa mitt inlägg. Hjälp en stackars själ!

Jag har nu lämnat in skorna till affären jag köpte dem. Han i affären trodde att det kan vara något som jag har orsakat då jag putsat och använt tagelborsten. (Låter ju bara idiotiskt att ett par kängor ska bli såhär efter en puts?)
Försäljaren tog in skorna för att sedan kolla upp vad som kan ha hänt med kängorna. På honom lät det iaf som att det skulle vara mitt fel.
Citera
2014-10-15, 23:09
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Trixade ytterligare lite med mina fulbroggar.

http://i.imgur.com/PvTseBE.jpg
Jag har samma skor. Som du kanske har sett några sidor tillbaka i tråden försökte jag putsa upp dem ordentligt i förra veckan. Jag vågade inte skrubba dem lika mycket som du. I alla fall, hur ser dina ut i gångvecken? Mina ser förjävliga ut.
Citera
2014-10-15, 23:20
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovsmor
Skulle vilja bumpa mitt inlägg. Hjälp en stackars själ!

Jag har nu lämnat in skorna till affären jag köpte dem. Han i affären trodde att det kan vara något som jag har orsakat då jag putsat och använt tagelborsten. (Låter ju bara idiotiskt att ett par kängor ska bli såhär efter en puts?)
Försäljaren tog in skorna för att sedan kolla upp vad som kan ha hänt med kängorna. På honom lät det iaf som att det skulle vara mitt fel.

Jag förstår inte riktigt händelseförloppet. Slog du i borsten i sidan av skon, därav märket? Hur blir det hål i lädret när man borstar?

Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
Jag har samma skor. Som du kanske har sett några sidor tillbaka i tråden försökte jag putsa upp dem ordentligt i förra veckan. Jag vågade inte skrubba dem lika mycket som du. I alla fall, hur ser dina ut i gångvecken? Mina ser förjävliga ut.

Mina gångveck ser helt okej ut. Jag skrubbadae skiten ur skorna med galltvål, två tvättar. gångvecken är helt okej.. Men jag har heller inte använt mina lambeth jättemycket. Ca 30 gånger totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in