2014-10-15, 16:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
=LeifD2|50739292]Inte en chans att SD fäller regeringens budget.
Däremot kan det hända att vissa frågor bryts ut ur budgeten och röstas ned, liknande som skedde när opositionen drev igenom frågor under förra mandatperioden några gånger.

Vi har helt olika uppfattning. Nu gäller det det stora maktspelet, att för det snabbats växande partiet i svensk historia visa muskler. Om några månader kan de vara betydligt större. Viktigare än något annat är att bli en samtalspartner, någon man måste konsultera och inte en haltande anka i ytterligare fyra år.

Citat:
Nuval är den dålig idé. Ingen utom möjligen SD vill ha det. Alltså ser man till att det inte blir något. Skulle det se ut som att SD röstar för aliansens budget så kommer många inom aliansen att lägga ned sina röster. Dels för att slippa nyval, dels för att inte rösta likadant som SD.

Alldeles säker är S & Mp livrädda för nyval. Varje dag får de mer skit, än för det ena, än för det andra. I dag är det nedläggning av Bromma som alla vänder sig emot. Men alliansen är det en möjlighet, de vädrar morgonluft, varför skulle de inte rösta på egen budget om de tror att de i ett nyval kan bli större än de rödgröna.

Hela feminist, miljö, vänster, svingen har på ett par veckor säckat ihop totalt. Och Sd skördar mest nya väljare S tappet går i första hand till Sd.

Citat:
Det går inte för Löfvén att söka stöd hos Fp och C nu. Före valet så hade aliansen förstört Sverige, allt var fel. Och Fp och C synnerligen ansvariga. Då går det inte att komma ett par månader senare och be om hjälp. Det här får Löfvén fixa själv.

Löfven har hållit på i fler månader att försöka knyta till sig C och Fp men han fick tvärnobben och nu som jag skrivit ovan vädrar de morgonluft de är ännu mer omöjliga att locka till sig.

S, Mp och V måste ensamma klura ut hur de ska manövrera ut Sd vid budgetomröstningen. Från alliansen kommer ingen hjälp de röstar på sin egen budget.

Någon statsvetare har föreslagit att S, Mp och V ska rösta på Sd;s budget i första omgången för att alliansens alternativ ska förlora. I andra omröstningen står då Sd;s budget mot de rödgrönas och den kan inte alliansen tänka sig att rösta på.

Det gäller för Jimmie Åkesson att tala taktik med sina riksdagsmän så de hålla inne med knapptryckningarna om de rödgröna röstar på deras budget. Ett annat alternativ som jag inte tror de överväger är att helt enkelt inte lägga fram en egen budget.

När de rödgröna förlorat budgetomröstningen är Löfvens chans att göra upp med hela alliansen och lägga sig i princip platt. Gå med på allt alliansen vill och få en blocköverskridande budget, allt för att hålla Sd borta. Den kan gå om alliansen också räds ett nyval.
2014-10-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
S, Mp och V måste ensamma klura ut hur de ska manövrera ut Sd vid budgetomröstningen. Från alliansen kommer ingen hjälp de röstar på sin egen budget.

Någon statsvetare har föreslagit att S, Mp och V ska rösta på Sd;s budget i första omgången för att alliansens alternativ ska förlora. I andra omröstningen står då Sd;s budget mot de rödgrönas och den kan inte alliansen tänka sig att rösta på.

Det gäller för Jimmie Åkesson att tala taktik med sina riksdagsmän så de hålla inne med knapptryckningarna om de rödgröna röstar på deras budget. Ett annat alternativ som jag inte tror de överväger är att helt enkelt inte lägga fram en egen budget.
SD kan inte vänta och se hur de andra röstar. Det är för mig helt otänkbart att det ens fungerar. Ännu viktigare är att det inte spelar någon roll. Regeringen + V kan fälla alliansens budget i första omgången oavsett om SD lägger ner sina röster.

Enda sättet för SD att behålla sin handlingsfrihet är att inte lägga en egen budget. Detta måste vara vad man överväger.

Alternativt så tänker man inte fälla regeringen. Då är det naturligtvis inga problem att lägga en egen budget.

Edit: Dessutom så kan SD inte beskyllas för att bryta mot någon inbillad praxis om man väljer att inte lägga en budget. Om SD har för avsikt att rösta på någon annans budget (precis som V) så är det praxis att inte lägga en egen budget (vilket inte heller V kommer att göra).
Senast redigerad av Andraandningen 2014-10-15 kl. 16:49.
2014-10-15, 17:02
Medlem
Eller menar du att SD skulle rösta på alliansens budget i första omgången när den står mot SD:s egen budget? Visst, det är möjligt men det vore rätt så spektakulärt. Frågan är varför man då överhuvudtaget ska lägga en egen budget.
2014-10-15, 17:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Eller menar du att SD skulle rösta på alliansens budget i första omgången när den står mot SD:s egen budget? Visst, det är möjligt men det vore rätt så spektakulärt. Frågan är varför man då överhuvudtaget ska lägga en egen budget.

Det finns trådar som specifikt avhandlar budgetomröstningen, här blir diskussionen OT om man avhandla den allt för ingående.

Kort och gott; S och Mp;s budget borde falla om Alliansen och Sd vill det.

Nyval efter en budgetnederlag blir det bara om Alliansen och Sd fäller varje försök att blida en ny rödgrön regering.

Opinionsmätningarna är avgörande för hur de kommer att agera. Ett stärkt Sd gör alla de andra rädda och de bildar då en storkoalition i stället.
2014-10-15, 19:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Fasen det låter som du är SD: are, trodde du var en Alliansare av rang.
Löfven skulle säkert kunna samarbeta med SD, tyvärr verkar han bara vara en marionett, det är andra som styr i bakgrunden.
Annars håller jag med dig.

Jag är i grunden Moderat och har argumenterat starkt emot SD under en längre tid. Men jag har också blivit alltmer bekymrad över en liten politisk elit i sammarbete med all media i Sverige så starkt demoniserar SD.

När alla övriga partier dessutom går helt emot folkets uppfattning i invandringsfrågan ser jag det som en mycket bristande demokratisyn som jag inte kan ställa upp på. Jag är stark förespråkare för marknadsekonomi och stark motståndare mot främlingsfientlighet men ännu starkare förespråkare för demokrati. Detta fick mig att lägga rösten på SD istället för moderaterna och det kommer jag inte tveka att göra om så länge den här situationen kvarstår.

Men detta är OT för denna tråd så debatt om det tas lämpligen i PM eller andra trådar men eftersom jag fick frågan svarar jag.

OnT:
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag vill bara påpeka att det inte automatiskt blir extraval bara för att regeringen inte får igenom sin budget och tvingas avgå. Det har hänt flera gånger i Sverige att regeringen har avgått och så har man bildat en ny utan extraval, t.ex. 1978 och 1990.

Det troligaste resultatet om SD fäller budgeten är att S+MP-regeringen avgår, för att sedan bilda en ny S+MP-regering någon vecka senare. SD kan aldrig tvinga fram ett extraval, den makten ligger i händerna på Stefan Löfven.

Nej det behöver inte bli extraval för att budgeten fälls men en riksdagsmajoritet har alltid makten att att begära en misstroendeomröstning och tvinga fram ett extraval. Om alliansen nu växer och har chans att bli större än vänstern samtidigt som SD växer ännu mer ökar förstås intresset för ett extraval från deras håll. Från vänsterhåll ökar på samma sätt rädslan för ett extraval, det skulle kunna bli ett riktigt antiklimax för dem att vinna valet och så snabbt därefter ändå förlora makten och inte kunna infria alla sina löften.

Även om inte regeringen tror att SD kommer fälla deras budget kan vi nog lugnt utgå från att de kommer svettas allt mer i takt med att deras opinionssiffror sjunker och SDs ökar. Detta kan leda till att de känner sig pressade att slänga in något köttben som de tror att SD inte kan motstå.

Citat:

Att de då röstar på sin egen budget hindrar väl inte att de senare när alliansens budget ställs mot regeringens budget väljer att rösta på alliansens.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-10-15 kl. 19:09.
2014-10-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att de då röstar på sin egen budget hindrar väl inte att de senare när alliansens budget ställs mot regeringens budget väljer att rösta på alliansens.
Frågan handlade om att regeringen kan undvika ett nederlag genom att rösta på SD:s budget i första omgången. Då faller alliansens budget och i den slutliga omröstningen ställs regeringens budget mot SD:s.

Detta är ett reellt hot som SD bara kan undvika genom att inte lägga en egen budget. Det är också det mest logiska och parlamentariskt riktiga enligt min mening. Om man har för avsikt att rösta på någon annans budget så bör man avstå från att lägga en egen, eller det är åtminstone mest logiskt att göra så.
2014-10-15, 19:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Frågan handlade om att regeringen kan undvika ett nederlag genom att rösta på SD:s budget i första omgången. Då faller alliansens budget och i den slutliga omröstningen ställs regeringens budget mot SD:s.

Detta är ett reellt hot som SD bara kan undvika genom att inte lägga en egen budget. Det är också det mest logiska och parlamentariskt riktiga enligt min mening. Om man har för avsikt att rösta på någon annans budget så bör man avstå från att lägga en egen, eller det är åtminstone mest logiskt att göra så.

Okej men det förefaller helt orimligt att regeringen skulle göra det. De har dyrt och heligt så många gånger lovat att inte sammarbeta med SD och att då rösta på deras budget skulle vara omöjligt. Kommer aldrig att hända.
2014-10-15, 19:26
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Att M återhämtar sig och att C och Kd tappar, det är kamrat 4% som hitta hem. Reinfeldt och Borgs sorti har inte påverkat moderatväljarna.

Det har ju varit ett jäkla snack om hur bra Lööf varit på sistone, tydligen är det politiken som felar?

Citat:

Det kommer ju aldrig hända. Travestin vid omröstningen om andra vicetalman visar ju på det.
Senast redigerad av Aigis 2014-10-15 kl. 19:39.
2014-10-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej men det förefaller helt orimligt att regeringen skulle göra det. De har dyrt och heligt så många gånger lovat att inte sammarbeta med SD och att då rösta på deras budget skulle vara omöjligt. Kommer aldrig att hända.
Det handlar inte om samarbete. Första omgången handlar bara om vilken budget som ska vara kontraproposition; det innebär inte ett politiskt ställningstagande för SD:s budget.

Denna möjlighet för regeringen har påtalats av många, både politiker och statsvetare och det måste ses som ett reellt hot om SD nu verkligen har för avsikt att försöka fälla regeringen. Dessutom, vilket är ett lika starkt skäl, så riskerar SD att framstå som lite bakom om regeringen lyckas lura dem på det här sättet. Det skulle jublas på twitter.

Men som sagt; det mest logiska är att inte lägga en budget om man avser att stödja någon annans budget till slut.
2014-10-15, 19:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det handlar inte om samarbete. Första omgången handlar bara om vilken budget som ska vara kontraproposition; det innebär inte ett politiskt ställningstagande för SD:s budget.

Denna möjlighet för regeringen har påtalats av många, både politiker och statsvetare och det måste ses som ett reellt hot om SD nu verkligen har för avsikt att försöka fälla regeringen. Dessutom, vilket är ett lika starkt skäl, så riskerar SD att framstå som lite bakom om regeringen lyckas lura dem på det här sättet. Det skulle jublas på twitter.

Men som sagt; det mest logiska är att inte lägga en budget om man avser att stödja någon annans budget till slut.

Det spelar ingen roll att du inte tycker detta är ett sammarbete med SD, regeringen kommer aldrig kunna förklara detta på ett sätt som accepteras. Jag kan garantera att regeringen aldrig kommer rösta på SDs budget, det är ett definitivt löfte från mig som jag aldrig kommer behöva äta upp.
2014-10-15, 20:12
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Det är chansartat. Om dom bruna kan rösta på SDs budget för att slå ut aliansens, vad hindrar då aliansen från att rösta på SDs för att slå ut den bruna regeringsbudgeten? Ingenting. Aliansen kan dessutom kasta sand på regerngen om någon journalsit frågar hur i alla glödheta pizzaugnar dom kunde vara så sinnessvaga att rösta på SDs buget; "Det var dom som började!".
2014-10-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är chansartat. Om dom bruna kan rösta på SDs budget för att slå ut aliansens, vad hindrar då aliansen från att rösta på SDs för att slå ut den bruna regeringsbudgeten?
Allting. Om alliansen stödjer SD:s budget så är man ansvariga för att den går igenom. Det vore ett gigantiskt svek mot hela den politik man gått till val på.
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Aliansen kan dessutom kasta sand på regerngen om någon journalsit frågar hur i alla glödheta pizzaugnar dom kunde vara så sinnessvaga att rösta på SDs buget; "Det var dom som började!".
Det är inte sinnessvagt att rösta på SD:s budget om det är enda sättet att baxa den egna budgeten igenom riksdagen. Det skulle tvärtom kunna ses som ett svek att inte göra det.

Politik handlar inte om några informella moralregler eller liknande utan om att uppnå resultat. De som skrev den amerikanska konstitutionen hade säkert aldrig kunna tänka sig att det skulle gå att stoppa lagförslag genom att hålla anförande i kongressen i ett helt dygn. Men eftersom det finns en laglig möjlighet att agera på det sättet så utnyttjas den.

Nu lämnar jag den här off topic diskussionen och ber om ursäkt för att jag har deltagit i den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in