Citat:
Ursprungligen postat av
Ismail
Jag kan nog inte övertyga dig att Jesus inte drack alkohol eftersom du ser Bibeln som en absolut sanning
Jag kan inte tala för andersr angående bibelns absoluta sanningshalt. MEN. Även som ateist kan jag slå jag fast att det är BETYDLIGT större chans att texter som skrevs hyfsat nära inpå jesus liv innehåller sann information om jesus förehavanden, jämfört med texter som skrevs 600 år senare. Eller, för den delen, rena trosbaserade åsikter som publiceras 2000 år senare av en muslim på ett internetforum.
Kan du ha förståelse för denna syn?
Citat:
och är fast besluten att Jesus faktiskt drack alkohol.
Det handlar inte om att vara fast besluten. Det handlar om att se till Jesu samtid och berättelserna som härstammar därifrån.
Citat:
Det enda jag kan göra för tillfället är att övertyga dig att Bibeln inte är en absolut sanning. Min fråga till dig är isåfall: anser du att allt som står i Bibeln är Guds ord? Skulle din bild om Bibeln förändras om den innehöll motsägelser?
Eftersom kristendomen (även om det givetvis finns gott om kristna som tror det) inte gjort det stora misstaget att säga att gud personligen författade bibeln, så kan de faktiskt klara av motsägelser. Därmed inte sagt att det är utan problem.
För islam är det dock jobbigare, vilket har lett till en uppsjö av urbota korkade försvarstal för även helt uppenbara felaktigheter i koranen.
För att inte tala om hela grenen med "koranvetenskap" där folk skämmer ut sig något vansinnigt i försök att påvisa, vid dåtiden okänd, vetenskaplig kunskap i koranen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ismail
Bibeln säger att den troendes kropp är ett tempel för den helige Anden, korrekt? Det är svårt att tro att man kan hälla alkohol i Guds tempel utan att orena det.
Handsprit brukar ju göra rent
Citat:
Alkohol förstör blodkärl
Du syftar på hjärt- och kärlsjukdom? Rejält alkoholbruk har en påverkan, ja. Samtidigt kan en modest konsumtion faktiskt vara av godo i det avseendet.
Dumheter, det är bara en myt. Vad som händer alkoholmissbrukare är att kopplingarna emellan cellerna skadas. Skada som för övrigt är reversibel om man slutar dricka. Men att celler skulle dö är helt enkelt inte sant.
Citat:
Långvarig konsumtion av alkohol kan orsaka skrumplever, cancer, och kan leda till alkoholism.
Nej. Långvarig ÖVERDRIVEN konsumtion däremot.
Citat:
Att undvika det helt, är både bra för individen
Det räcker inte med att påstå det.
Skulle bespara mycket lidande, ja. Men det skulle också ta bort mycket glädje.
Citat:
Det hade Jesus nog skrivit under på.
Dina åsikter är just åsikter. Som dessutom råkar vara separerade från huvudpersonen med ca 2000 år....