2014-10-15, 00:17
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Ok, så det är med andra ord lönlöst att diskutera med en muslim för det går aldrig att komma fram till någonting? Bibeln är sann så länge den inte säger emot koranen? Men när koranen säger emot bibeln så är den sann? Och nej, jag tror inte särskilt mycket på bibeln och absolut inte på koranen.

För att något ska vara sant så skall det finnas ett original min fråga till dig är vilket språk talade jesus?
Citera
2014-10-15, 00:22
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
För att något ska vara sant så skall det finnas ett original min fråga till dig är vilket språk talade jesus?

Arameiska var hans modersmål, men han kunde även läsa och skriva hebreiska och förstod antagligen en hel del grekiska och latin.
Citera
2014-10-15, 00:23
Medlem
Citat:
'
"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller av avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra- ingen sådan får ärva Guds rike (Bibeln Första Korinthierbrevet 6:9-10)

Du har citerat bibeln fel, det står:
"inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare – ingen sådan får ärva Guds rike. " 1 kor 6:10 (från bibel 2000, även i bibel 1917 års översättning står det "drinkare")

Drinkare är synonymt med alkoholist/missbrukare.
Citera
2014-10-15, 07:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det vi muslimer påstår har ändras är det som inte stämmer med det som står i Koranen,

Och det, lille vän, är ett "no true scotsman"-argument. Är det sådant eran religion baseras på?
Citera
2014-10-15, 08:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Min poäng är att Muhammad blir väldigt synlig när man ser på koranens bild av kristendom. På bekostnad av den gud som anses ha författat koranen. Det är märkligt att en allvetande Gud bekräftar bibeln men inte verkar känna till dess innehåll.

Absolut, jag förstår din poäng helt.

Jag menar bara att om, som du och jag, anser att islam är en felaktig religion och kopplar bort påståendet att gud skrev koranen och istället utgår från att människor gjorde det, så är det alltjämt en intressant frågeställning även ur ett sekulärt, historiskt perspektiv.
Citera
2014-10-15, 08:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag kan nog inte övertyga dig att Jesus inte drack alkohol eftersom du ser Bibeln som en absolut sanning

Jag kan inte tala för andersr angående bibelns absoluta sanningshalt. MEN. Även som ateist kan jag slå jag fast att det är BETYDLIGT större chans att texter som skrevs hyfsat nära inpå jesus liv innehåller sann information om jesus förehavanden, jämfört med texter som skrevs 600 år senare. Eller, för den delen, rena trosbaserade åsikter som publiceras 2000 år senare av en muslim på ett internetforum.

Kan du ha förståelse för denna syn?

Citat:
och är fast besluten att Jesus faktiskt drack alkohol.

Det handlar inte om att vara fast besluten. Det handlar om att se till Jesu samtid och berättelserna som härstammar därifrån.

Citat:
Det enda jag kan göra för tillfället är att övertyga dig att Bibeln inte är en absolut sanning. Min fråga till dig är isåfall: anser du att allt som står i Bibeln är Guds ord? Skulle din bild om Bibeln förändras om den innehöll motsägelser?

Eftersom kristendomen (även om det givetvis finns gott om kristna som tror det) inte gjort det stora misstaget att säga att gud personligen författade bibeln, så kan de faktiskt klara av motsägelser. Därmed inte sagt att det är utan problem.

För islam är det dock jobbigare, vilket har lett till en uppsjö av urbota korkade försvarstal för även helt uppenbara felaktigheter i koranen.

För att inte tala om hela grenen med "koranvetenskap" där folk skämmer ut sig något vansinnigt i försök att påvisa, vid dåtiden okänd, vetenskaplig kunskap i koranen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Bibeln säger att den troendes kropp är ett tempel för den helige Anden, korrekt? Det är svårt att tro att man kan hälla alkohol i Guds tempel utan att orena det.

Handsprit brukar ju göra rent

Citat:
Alkohol förstör blodkärl

Du syftar på hjärt- och kärlsjukdom? Rejält alkoholbruk har en påverkan, ja. Samtidigt kan en modest konsumtion faktiskt vara av godo i det avseendet.

Citat:
och hjärnceller.

Dumheter, det är bara en myt. Vad som händer alkoholmissbrukare är att kopplingarna emellan cellerna skadas. Skada som för övrigt är reversibel om man slutar dricka. Men att celler skulle dö är helt enkelt inte sant.

Citat:
Långvarig konsumtion av alkohol kan orsaka skrumplever, cancer, och kan leda till alkoholism.

Nej. Långvarig ÖVERDRIVEN konsumtion däremot.

Citat:
Att undvika det helt, är både bra för individen

Det räcker inte med att påstå det.

Citat:
samhället.

Skulle bespara mycket lidande, ja. Men det skulle också ta bort mycket glädje.

Citat:
Det hade Jesus nog skrivit under på.

Dina åsikter är just åsikter. Som dessutom råkar vara separerade från huvudpersonen med ca 2000 år....
Citera
2014-10-15, 09:40
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Arameiska var hans modersmål, men han kunde även läsa och skriva hebreiska och förstod antagligen en hel del grekiska och latin.

Slå hit en bibel ok som är på arameiska, så ska vi få se om den är likadan som bibeln ni har i handen!
Citera
2014-10-15, 09:41
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ciamara
Du har citerat bibeln fel, det står:
"inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare – ingen sådan får ärva Guds rike. " 1 kor 6:10 (från bibel 2000, även i bibel 1917 års översättning står det "drinkare")

Drinkare är synonymt med alkoholist/missbrukare.

Måste vara den nyast bibeln jag har kanske skillnad på dom
Citera
2014-10-15, 09:45
Medlem
tarek90s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=0S_A9ERJWN0

Svar på era frågor om han var gud
Citera
2014-10-15, 09:52
Medlem
tarek90s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=JV2siRpWPmg

Alkohol förbjuden i Bibeln
Senast redigerad av tarek90 2014-10-15 kl. 09:54.
Citera
2014-10-15, 10:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Slå hit en bibel ok som är på arameiska, så ska vi få se om den är likadan som bibeln ni har i handen!

?????
Citera
2014-10-15, 10:15
Medlem
andesrs avatar
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=JV2siRpWPmg

Alkohol förbjuden i Bibeln

Skärp dig. Kan du inte lämna den frågan till bibelexegeter och teologer? Du har ju uppenbarligen högst begränsade kunskaper om bibelns innehåll. När någon ber dig citera Jesus så drar du fram verser från Hosea och Korinthierbrevet.

Alkohol är INTE förbjudet i Bibeln. Du kanske väldigt gärna vill att alkohol skall vara förbjudet i bibeln, men tyvärr har du en verklighet som du måste förhålla dig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in