Citat:
Ursprungligen postat av
Ismail
Jag kan nog inte övertyga dig att Jesus inte drack alkohol eftersom du ser Bibeln som en absolut sanning och är fast besluten att Jesus faktiskt drack alkohol. Det enda jag kan göra för tillfället är att övertyga dig att Bibeln inte är en absolut sanning. Min fråga till dig är isåfall: anser du att allt som står i Bibeln är Guds ord? Skulle din bild om Bibeln förändras om den innehöll motsägelser?
Men hur kan du inte tycka att bibeln är en absolut sanning när din koran (som enligt dig är en absolut sanning) säger att den är det? I koranen står det:
" OM DU skulle känna tveksamhet inför något av det som Vi har uppenbarat för dig, fråga då dem som läser den Skrift [som uppenbarades] före din tid och [du skall se att] vad du har fått ta emot från din Herre är sanningen; hys därför inte minsta tvivel om detta! " [10:94] med andra ord
"if you have any doubt in what I tell you go and read the Bible, the truth is already written there"
Sedan eftersom koranen och Ibn Ishaq och Ibn Kathirs skrifter säger att Paulus är rasul dvs. en sann Guds budbärare, och som vi alla vet predikade Paulus om att Jesus är vår frälsare.
Vad tycker du om det?
Sedan angående vinet så tror jag mer på vad Lucas (Jesus lärljunge) säger Jesus gjorde än vad en muslim 2014 säger.
I Lucas evangeliet står det att Jesus till skillnad från Johannes döparen, drack alkohol:
"Johannes döparen har kommit, och han äter inte bröd och dricker inte
vin, och då säger ni: ’Han är besatt.’
Människosonen har kommit, och han
både äter och dricker, och då säger ni: ’Se vilken frossare och drinkare, en vän till tullindrivare och syndare." Luk 7:33-34
OCH eftersom Jesus är den enda som är
fri från synd så antar jag att det inte är någon synd att dricka vin, annars hade han inte gjort det för då skulle han inte längre vara den enda som är fri från synd.