2014-10-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Han skulle säkert skriva under på att alkoholism är farligt och destruktivt, men han skulle knappast skriva under på att förbjuda det helt. Han och hans lärjungar drack vin och hans religion förbjöd inte alkohol.

Det finns ju nattvarden.

Eller se matteus 11:19
Citat:
Människosonen kom, och han både äter och dricker, och nu säger man: 'Se vilken frossare och vindrinkare han är, en publikaners och syndares vän!' Men Visheten har fått rätt av sina barn.»

Oavsett vilket så lär ju koranen att Jesus var bara en vanlig människa, som Gud gav profetior. Så varför skulle han inte kunna dricka i så fall, mellan profetiorna.

--edit
Muhammed drack nog inte alkohol. Men han åt inte heller lök t.ex.
--

Ja Muhammed hade lite speciella idéer om kristendom och judendom. Han verkar inte ha varit vad man kan kalla "boklärd". Han kan till exempel inte ha läst evangelierna med tanke på hur han resonerar. Däremot refererar han till olika muntliga traditioner som var populära såsom att Jesus blåste liv i lerduvor.
Senast redigerad av grelin1999 2014-10-14 kl. 22:41.
Citera
2014-10-14, 22:58
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Du säger att Jesus "nog" hade skrivit under på det. Men nu har vi ju källor som visar tydligt på att man hade en annan inställning inom kristendomen! Varför ska vi sitta här och diskutera vad Jesus "nog" skrivit under på? Bibeln visar att Jesus inte hade ett muslimskt förhållningssätt till alkohol. Tittar vi på det historiskt så är det en idé som dyker upp först i koranen. Här finns alltså en påvisad skillnad.

Inser du inte att du antar det du försöker bevisa. "Jesus kan inte ha druckit alkohol för Jesus var muslim och beviset för att Jesus var muslim är bland annat att han inte drack alkohol". Kom in i matchen och säg något av substans!
Jag kan nog inte övertyga dig att Jesus inte drack alkohol eftersom du ser Bibeln som en absolut sanning och är fast besluten att Jesus faktiskt drack alkohol. Det enda jag kan göra för tillfället är att övertyga dig att Bibeln inte är en absolut sanning. Min fråga till dig är isåfall: anser du att allt som står i Bibeln är Guds ord? Skulle din bild om Bibeln förändras om den innehöll motsägelser?
Citera
2014-10-14, 23:14
Medlem
goran744s avatar
Allt handlar väl om "hur man dricker vinet" och Jesus drack sig väl aldrig stupfull vad jag har sett i Bibeln.
Det är inte förbjudet i Bibeln med vin.
Människor av idag äter ihjäl sig också, eller röker ihjäl sig, knarkar ihjäl sig och dricker ihjäl sig.
Jesus sa i alla fall inte ÄT ihjäl dig, DRICK ihjäl dig, KNARKA ihjäl dig.
Tvärtom så sade han att vi skulle älska Gud först och främst, sedan vår näste som oss själva.
Alkoholfrågor är inte det viktigaste i budskapet Jesus var hit med.
Citera
2014-10-14, 23:26
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag kan nog inte övertyga dig att Jesus inte drack alkohol eftersom du ser Bibeln som en absolut sanning och är fast besluten att Jesus faktiskt drack alkohol. Det enda jag kan göra för tillfället är att övertyga dig att Bibeln inte är en absolut sanning. Min fråga till dig är isåfall: anser du att allt som står i Bibeln är Guds ord? Skulle din bild om Bibeln förändras om den innehöll motsägelser?

Jag tror nog att få av skribenterna här inne är särskilt religiösa mig själv inräknad. Och tror man att det nya testamentet är guds ord så har man nog inte riktigt alla hästar hemma. Det är fyra olika evangelier som skrevs ned upp till nästan hundra år efter Jesus död.

Muhammed levde ca 600 år efter Jesus död. Och det är så löjligt uppenbart att han endast kopierade redan existerande judiska och kristna skrifter och skrev om dem lite för att sedan hävda att han var guds sista profet. Men Muhammed var ju analfabet säger du, och ja, det kanske han var säger jag, men det ändrar inte på någonting.

Muhammed var kanske analfabet men var han döv? Han levde bland judar och kristna och snappade givetvis upp ett och annat, Många av historierna i Torah kan omöjligen ha hänt har arkeologin mer eller mindre bevisat, men Muhammed trodde uppenbarligen på redan existerande sagor och skrev om dem till en ännu mer felaktig saga.
Citera
2014-10-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Men hur kan du inte tycka att bibeln är en absolut sanning när din koran (som enligt dig är en absolut sanning) säger att den är det? I koranen står det: " OM DU skulle känna tveksamhet inför något av det som Vi har uppenbarat för dig, fråga då dem som läser den Skrift [som uppenbarades] före din tid och [du skall se att] vad du har fått ta emot från din Herre är sanningen; hys därför inte minsta tvivel om detta! " [10:94] med andra ord "if you have any doubt in what I tell you go and read the Bible, the truth is already written there"

Sedan eftersom koranen och Ibn Ishaq och Ibn Kathirs skrifter säger att Paulus är rasul dvs. en sann Guds budbärare, och som vi alla vet predikade Paulus om att Jesus är vår frälsare.
Vad tycker du om det?

Sedan angående vinet så tror jag mer på vad Lucas (Jesus lärljunge) säger Jesus gjorde än vad en muslim 2014 säger.

I Lucas evangeliet står det att Jesus till skillnad från Johannes döparen, drack alkohol:
"Johannes döparen har kommit, och han äter inte bröd och dricker inte vin, och då säger ni: ’Han är besatt.’ Människosonen har kommit, och han både äter och dricker, och då säger ni: ’Se vilken frossare och drinkare, en vän till tullindrivare och syndare." Luk 7:33-34

OCH eftersom Jesus är den enda som är fri från synd så antar jag att det inte är någon synd att dricka vin, annars hade han inte gjort det för då skulle han inte längre vara den enda som är fri från synd.
Citera
2014-10-14, 23:47
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Kan du svara på en mer relevant fråga: Hur kunde Jesus vara muslim (eller tillämpa de morallagar som föreskrivs i koranen) om han drack vin?

Din fråga är helt irrelevant och det tror jag att du själv förstår egentligen.
(Frågan om vinet och uppenbarelsetältet hänger samman med en massa andra regler kring tältet och templet, det hänger inte samman med att vin är dåligt, något du kommer att förstå om du läser GT i sin helhet.)
Ok men komentera de verserna han sa att man inte skulle dricka?
Då betyder det att bibeln är för och emot alkohol, kan inte stämma!!
Citera
2014-10-14, 23:51
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ok men komentera de verserna han sa att man inte skulle dricka?
Då betyder det att bibeln är för och emot alkohol, kan inte stämma!!

Kan du länka till citaten där Jesus förbjöd alkohol igen?
Citera
2014-10-14, 23:52
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Du svarar inte i de tidigare inläggen.

Helt oavsett vem som har rätt i sak så är det absurt att påstå att muslimer följer Jesus mer än kristna. Kristna menar att Jesus är Gud, att han lever idag, att man kan ha en relation till honom, att allt skapat har blivit till genom honom, att han har av kärlek offrat sig för mänskligheten, att livet handlar om att bli lik honom, ära honom och slutligen få möta honom. Muslimer menar att Jesus var en profet som sa bra grejer.

Jesus sa inte bra grejer utav sig själv utan han sa de ord som Gud gav han som uppdrag att han skulle säga.

Hur kan jesus vara gud när han säger "Fadern är större än jag" vadå finns det en till fader som är fader till fadern elr?

Jesus sa aldrig "dyrka mig"!
Citera
2014-10-14, 23:54
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Kan du länka till citaten där Jesus förbjöd alkohol igen?
'
"Lösaktighet och vin och must tar bort förståndet" (Bibeln Hosea 4:11)

"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller av avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra- ingen sådan får ärva Guds rike (Bibeln Första Korinthierbrevet 6:9-10)
Citera
2014-10-15, 00:03
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
'
"Lösaktighet och vin och must tar bort förståndet" (Bibeln Hosea 4:11)

"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller av avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra- ingen sådan får ärva Guds rike (Bibeln Första Korinthierbrevet 6:9-10)

Hosea är en del av ketuvim (skrifterna i Tanakh) och har ingenting med Jesus att göra.

Och handlar inte Korintherbreven om Paulus som muslimer påstår skrev om Jesus ord?
Citera
2014-10-15, 00:11
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Hosea är en del av ketuvim (skrifterna i Tanakh) och har ingenting med Jesus att göra.

Och handlar inte Korintherbreven om Paulus som muslimer påstår skrev om Jesus ord?

Det vi muslimer påstår har ändras är det som inte stämmer med det som står i Koranen, kan du säga till mig vilken muslim vågar säga att hela bibeln är förfalskad?
Citera
2014-10-15, 00:15
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Det vi muslimer påstår har ändras är det som inte stämmer med det som står i Koranen, kan du säga till mig vilken muslim vågar säga att hela bibeln är förfalskad?

Ok, så det är med andra ord lönlöst att diskutera med en muslim för det går aldrig att komma fram till någonting? Bibeln är sann så länge den inte säger emot koranen? Men när koranen säger emot bibeln så är den sann? Och nej, jag tror inte särskilt mycket på bibeln och absolut inte på koranen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in