2014-10-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mda00cad
http://www.barometern.se/kalmar/fick-lana-for-mycket-nu-stammer-hon-banken/
Suck, hon borde kanske räknat på om hon klarar av att betala en ränta på 3,75 % (vilket inte är särskilt högt egentligen) innan hon lånade sex miljoner. Men nej, så klart är det dumma bankens fel som låter henne låna pengar. Sen borde väl hennes pappa varnat henne för att räntan kan stiga?
Citera
2014-10-14, 15:46
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Suck, hon borde kanske räknat på om hon klarar av att betala en ränta på 3,75 % (vilket inte är särskilt högt egentligen) innan hon lånade sex miljoner. Men nej, så klart är det dumma bankens fel som låter henne låna pengar. Sen borde väl hennes pappa varnat henne för att räntan kan stiga?

Den viktiga poängen är dock att lånet var utan säkerhet. Hon må ha varit oförsiktig, men just detta gör att människor ruinerar sig utan att bankerna tar en del av risken.

Jämför med hur det ofta varit i USA, då bostaden varit säkerhet för lånen ("Non-Recourse loan", foreclosure), och människor kunnat bli av med större delen av sina skulder genom att lämna hemmet och överlämna det till banken.
Citera
2014-10-14, 15:48
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mda00cad
http://www.barometern.se/kalmar/fick-lana-for-mycket-nu-stammer-hon-banken/

Fick låna för mycket – nu stämmer hon banken
Maria fick miljontals kronor i lån utan någon säkerhet. Men räntan gick upp och hon klarade inte av skulderna. Nu stämmer hon banken för vårdslös kreditgivning.

Jag brukar inte vara så aktiv i den här tråden, men det här kräver ett inlägg

Detta kan vara bland det dummaste jag hört.

Lycka till att vinna mot banken

Helvete, vi snackar inte om ett par hundra tusen här, utan flera miljoner...
Brukar inte vara lagd åt skvaller, men jag måste säga att jag blir nyfiken på vad det här är för en människa.
Citera
2014-10-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

Bankerna gör alltid kalkyler. Hon är ett klantarsel med total brist på logik och eget ansvar
Citera
2014-10-14, 16:29
Medlem
Crashs avatar
Smart att låna 9 millar som ensamstående morsa haha, bara räntan vid 1.5% är ju 11-12 lax
Citera
2014-10-14, 17:15
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Detta kommer inte från kvällspressen. Och jag vet i fan om jag ska skratta eller gråta.

Kommunanställd dödshotade sig själv

Källa: http://www.skanskan.se/article/20141014/SJOBO/141019673/1016/-/kommunanstalld-dodshotade-sig-sjalv-
Passar ej i denna tråd av olika skäl....
Citera
2014-10-14, 20:34
Medlem
OneBrAiNers avatar
Om banken lånar ut 6 miljoner i "Blancolån" måste det ligga en säkerhet bakom på något vis. Annars är det banken som är idiot.
Citera
2014-10-14, 20:35
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Vad fan har idioten gjort med pengarna då? Ett par hundra tusen fattar jag att man kan blåsa bort ganska enkelt men sex miljoner är en helt annan femma. Det är fan det dummaste jag har läst på ett bra tag och banken är också efterbliven som ger ut så mycket pengar till en sådan idiot.
Citera
2014-10-14, 21:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneBrAiNer
Om banken lånar ut 6 miljoner i "Blancolån" måste det ligga en säkerhet bakom på något vis. Annars är det banken som är idiot.
Jo, så är det sannolikt. Banken hävdar ju att det finns betalningsförmåga.

"Enligt Maria har hon och hennes pappa inte möjlighet att betala lånen. Banken hävdar dock att det finns pengar."

Kort sagt, det finns tillgångar, förmodligen i fastigheten då, men problemet är att Maria inte vill sälja.

"– Det var de som var oprofessionella och lånade ut pengar fast de inte skulle. Då ska de inte tvinga oss att gå från hus och hem."

Nu vet jag inte vad det var för hus men totalt nio miljoner i lån varav sex i blancolån låter förstås som ganska oansvarigt av banken, men det måste finnas något att läsa mellan raderna. Det vore kul att veta vad det var för hus och vad hon la fram för planer till banken om vad hon skulle göra med det. Även om pappan jobbade där så får man inte ett extralån på sex miljoner om banken inte tror att de ska få tillbaka pengarna.
Citera
2014-10-14, 22:04
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jo, så är det sannolikt. Banken hävdar ju att det finns betalningsförmåga.

"Enligt Maria har hon och hennes pappa inte möjlighet att betala lånen. Banken hävdar dock att det finns pengar."

Kort sagt, det finns tillgångar, förmodligen i fastigheten då, men problemet är att Maria inte vill sälja.

"– Det var de som var oprofessionella och lånade ut pengar fast de inte skulle. Då ska de inte tvinga oss att gå från hus och hem."

Nu vet jag inte vad det var för hus men totalt nio miljoner i lån varav sex i blancolån låter förstås som ganska oansvarigt av banken, men det måste finnas något att läsa mellan raderna. Det vore kul att veta vad det var för hus och vad hon la fram för planer till banken om vad hon skulle göra med det. Även om pappan jobbade där så får man inte ett extralån på sex miljoner om banken inte tror att de ska få tillbaka pengarna.

När jag läste ditt inlägg började jag tänka på om det är nån sorts hyreslänga hon kan ha köpt?
För inte renoverar man en 3miljoner villa i kalmar för 6 miljoner, kan inte va många hus där man får tillbaka dom pengar.
Men om det omfattar ett par lägenheter så låter det ju rimiligt att det finns tillgångar.

Hade nog gjort exakt detsamma om jag kunnat få tilgång på så mycke pengar för så låg ränta, borde va omöjligt att inte lyckas med det.
Citera
2014-10-14, 22:39
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
När jag läste ditt inlägg började jag tänka på om det är nån sorts hyreslänga hon kan ha köpt?
För inte renoverar man en 3miljoner villa i kalmar för 6 miljoner, kan inte va många hus där man får tillbaka dom pengar.
Men om det omfattar ett par lägenheter så låter det ju rimiligt att det finns tillgångar.

Hade nog gjort exakt detsamma om jag kunnat få tilgång på så mycke pengar för så låg ränta, borde va omöjligt att inte lyckas med det.
Självklart är det fingerat namn i tidningen men brukar inte tingsrätterna skriva ut kommande mål? De lär ju träffas i Kalmar tingsrätt och då tidningen skriver att de snart möts i rätten lär det vara de närmsta veckorna. Får man reda på namn kan man ju se var hon bor och så vidare.
Citera
2014-10-15, 19:16
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Självklart är det fingerat namn i tidningen men brukar inte tingsrätterna skriva ut kommande mål? De lär ju träffas i Kalmar tingsrätt och då tidningen skriver att de snart möts i rätten lär det vara de närmsta veckorna. Får man reda på namn kan man ju se var hon bor och så vidare.

Japp, detta är värdigt en egen tråd, ett intressant fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in