2014-10-14, 00:39
Medlem
ett kadavers avatar
Tänkte göra en markering på en kompass så att markeringen pekar mot plats A så länge man befinner sig på plats B. Bara som en kul grej/souvernir.

Först hade jag tänkt att jag bara skulle använda enkel trigonometri och utifrån skillnad i longitud och latitud avgöra vinkeln från norr. Dock vet jag inte hur man beräknar trianglar på en sfär och sedan tillkommer ju det faktum att jorden är ojämn.

Kan nån vänlig själ här hjälpa mig med hur jag ska gå till väga eller ännu hellre tipsa om någon sida där man kan mata in data och få fram vinkeln? Som sagt är det mest en plojgrej så det gör ju inte så mycket om det diffar lite. Avståndet mellan platserna är runt 260 mil och båda platserna befinner sig på norra halvklotet.

Citera
2014-10-14, 00:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Var så god: http://www.movable-type.co.uk/scripts/latlong.html eller http://www.geomidpoint.com/destination/
Citera
2014-10-14, 13:17
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Var så god: http://www.movable-type.co.uk/scripts/latlong.html eller http://www.geomidpoint.com/destination/

Tack som fan! Stort hjälpt av detta.

Bara för att vara på den säkra sidan så att jag förstått detta rätt: Det är den initiala bäringen som är den vinkel som jag ska markera på kompassen, va? Om man från plats A utgår från den riktningen och går spikrakt i den kommer man nå plats B.
Citera
2014-10-14, 20:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver
Tack som fan! Stort hjälpt av detta.

Bara för att vara på den säkra sidan så att jag förstått detta rätt: Det är den initiala bäringen som är den vinkel som jag ska markera på kompassen, va? Om man från plats A utgår från den riktningen och går spikrakt i den kommer man nå plats B.
Jag funderade också på det då jag aldrig tänkt på eller ens hört uttrycket initial bäring. Det måste ju avse bäringen vid startpunkten och på stora avstånd (egentligen oavsett avstånd men på bara några mil så är det försumbart) så ändras väl bäringen under färden mot målet så man anger både vid start och vid målet.

I så fall ja, då är det initiala bäringen du ska ange på kompassen.
Citera
2014-10-14, 22:05
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag funderade också på det då jag aldrig tänkt på eller ens hört uttrycket initial bäring. Det måste ju avse bäringen vid startpunkten och på stora avstånd (egentligen oavsett avstånd men på bara några mil så är det försumbart) så ändras väl bäringen under färden mot målet så man anger både vid start och vid målet.

I så fall ja, då är det initiala bäringen du ska ange på kompassen.

Fint! Då gjorde vi samma tolkning och jag törs ta fram kniven och karva. Nu är det ju som sagt en ren ploj och den kommer (förhoppningsvis) inte användas till att traska genom Europa men det är ju kul om det blir så rätt som möjligt.
Citera
2014-10-14, 22:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver
Fint! Då gjorde vi samma tolkning och jag törs ta fram kniven och karva. Nu är det ju som sagt en ren ploj och den kommer (förhoppningsvis) inte användas till att traska genom Europa men det är ju kul om det blir så rätt som möjligt.
Något säger mig att det är ett sätt att locka till sig en hona I alla fall är det så jag skulle använt idén...

Konceptet fick mig att tänka på att jag läste för en jäkla massa år sedan att den svenska kompasstillverkaren Silva sålde en muslimsk bönematta med inbyggd kompass. Denna skulle (förmodligen ihop med någon tabell för olika orter) visa riktningen mot Mekka dit skallen ju ska peka vid muslimsk bön. Nu hittar jag ingen sådan matta men däremot att en muslimsk bokhandel säljer en Silvakompass (utan matta) som kallas Qibla-kompass. Nytt begrepp för mig som man kan läsa mer om här

"To determine the proper direction, one has to know with some precision both the longitude and latitude of one's own location and those of Mecca, the city toward which one must face. Once that is determined, the values are applied to a spherical triangle, and the angle from the local meridian to the required direction of Mecca can be determined. The problem admits of more than one method of solution, and Al-Biruni did his share in supplying the various methods in this book"

Fy fan, det lät jobbigt, tur att det finns onlinekalkylatorer att ta till hjälp istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in