Citat:
Ursprungligen postat av
ett kadaver
Fint! Då gjorde vi samma tolkning och jag törs ta fram kniven och karva. Nu är det ju som sagt en ren ploj och den kommer (förhoppningsvis) inte användas till att traska genom Europa men det är ju kul om det blir så rätt som möjligt.

Något säger mig att det är ett sätt att locka till sig en hona

I alla fall är det så jag skulle använt idén...
Konceptet fick mig att tänka på att jag läste för en jäkla massa år sedan att den svenska kompasstillverkaren Silva sålde en muslimsk bönematta med inbyggd kompass. Denna skulle (förmodligen ihop med någon tabell för olika orter) visa riktningen mot Mekka dit skallen ju ska peka vid muslimsk bön. Nu hittar jag ingen sådan matta men däremot att en
muslimsk bokhandel säljer en Silvakompass (utan matta) som kallas Qibla-kompass. Nytt begrepp för mig som man kan läsa mer om
här
"To determine the proper direction, one has to know with some precision both the longitude and latitude of one's own location and those of Mecca, the city toward which one must face. Once that is determined, the values are applied to a spherical triangle, and the angle from the local meridian to the required direction of Mecca can be determined. The problem admits of more than one method of solution, and Al-Biruni did his share in supplying the various methods in this book"
Fy fan, det lät jobbigt, tur att det finns onlinekalkylatorer att ta till hjälp istället.