2014-10-13, 18:16
Medlem
Hur länge kan en kredit vara obetald innan den måste slås ut på kollektivet, någon som vet?

Över 14månader sen jag stoppade utlåningen, och redan då var det väldigt dålig aktivitet på mitt konto så gissningsvis är mina lån +20 månader sen de skulle vara betalda.
Citera
2014-10-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Hur länge kan en kredit vara obetald innan den måste slås ut på kollektivet, någon som vet?

Över 14månader sen jag stoppade utlåningen, och redan då var det väldigt dålig aktivitet på mitt konto så gissningsvis är mina lån +20 månader sen de skulle vara betalda.

det ska ta ca 1 år enligt puckona på trustbuddy (se tidigare poster om detta) men som dom flesta vet här inne så kommer det ta flera år att få tillbaka alla sina pengar. men det troligaste är att dom aldrig kommer tillbaka.
jag anmälde till finansinspektionen och skrev massor av mail och var otroligt obekväm för trustbuddy och fick ut allt förutom ca 80 kr.......
har gjort experimentet med att starta utlåningen igen med endast dessa ca 80kr.....

har haft mer transaktioner på kontot under dessa få veckor med endast 80kr på kontot än jag hade under hela nästan året då jag stoppat utlåning......

så tipset för den som vill ha ut sina pengar är att antingen vara pain in the ass för trustbuddy eller plocka ut 90% och låta resterande 10% vara kvar för utlåning och sedan ta ut små summorna när man kan.
Citera
2014-10-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteShadow
Veckan inleds med fler förluster, härligt!

inga förluster hos mig... Märkligt kanske kommer i morgon vem vet.

Tänk på att förluster iallafall i teorin är bra då de skall lösa upp gamla lån så pengarna blir tillgängliga och kan lånas ut igen. Problemet är att jag nog aldrig märkt nån skillnad och undrar ifall de i verkligheten fungerar på det sättet.
Citera
2014-10-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
inga förluster hos mig... Märkligt kanske kommer i morgon vem vet.

Tänk på att förluster iallafall i teorin är bra då de skall lösa upp gamla lån så pengarna blir tillgängliga och kan lånas ut igen. Problemet är att jag nog aldrig märkt nån skillnad och undrar ifall de i verkligheten fungerar på det sättet.

Fick idag och i förra veckan. Fick det redovisat i flera mindre poster, undrar hur det där funkar egentligen, känns konstigt om det inte sprids jämt på alla användare på en gång? Kan tillägga att det handlar om svenska marknaden. Allt känns som det höftas på nåt sätt..
Citera
2014-10-14, 10:46
Medlem
Tycker faktiskt det var på tiden att förluster registrerades. Procentuellt var det nästan inget för mig iaf. Typ en promille! Vi kan hoppas på att TB blivit bättre på att driva in skulderna, detta kommer bli fin ränta så småningom. Jag sparar endast i Sverige!

Min ränta, som ökar med myrsteg igen: kv 2%, halv 4%, år 10%
Citera
2014-10-15, 16:13
Medlem
[quote=kloxie|50666257]
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteShadow

Som jag förstått det hela ersätter det nya belöningssystemet "2%" (InterestLoan1Renew) det gamla "Orealiserade räntan som drogs av vid återbetalning" (InterestLoan1PrePaid) med skillnaden att InterestLoan1Renew är realiserad och bygger på ditt uttagbara kapital.

Alltså, det är en reell tillgång på ditt konto till skillnad från den gamla fiktiva tillgången som användes i princip bara för att skapa högre volym i utlåningen. [och skapa så mycket huvudvärk för alla som tog ut 90% och sedan tyckte att de fick negativ ränta].
Den nya modellen tycker jag blir mer förståelig för alla samt kommer bidra till många "positivt" överraskade sparare med högre och jämnare positiv avkastning över tid.

InterestLoan1Renew is your money!
InterestLoan1PrePaid var ett räntefritt lån till dig som långivare för att låna ut till fler låntagare.

Om interest1renew är tveklöst mina pengar oavsett om just det lånet slutbetalas eller ej varför drar TB ingen skatt på dem när jag får dem?
Citera
2014-10-17, 13:40
Medlem
jag har klagat hos trustbuddy också och även innan via deras support blivit lovad att få tillbaka allt kapital efter att jag låst pengarna för utlåning i 6 månader. Jag har fått tillbaka 5-10 % på 4 månader och fatta rju att detta kommer ta många år.
Hur gjorde du eg. så att du fick pengarna? Jag tycker det känns som att ha blivit rånad och att jag inte kan göra någonting.
Han jesper eller vad han heter som är norrman skriver bara till mig att jag får vänta på pengarna. Att det fungerar så.
Hur anmäler man till finansinspektionen? Vad ska man ha för argument? Enl. deras avtal så står ju inget handfast numera hur länge det ska ta innan man kan få pengarna igen.

Sedan att man nu har 0 % i ränta medans pengarna är låsta för utlåning även om 95 % av pengarna är just utlånade är ju inget annat än skandal. Trustbuffy tjänar ju fortfarande pengar på mina pengar men jag får 0 kr av det.

Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
det ska ta ca 1 år enligt puckona på trustbuddy (se tidigare poster om detta) men som dom flesta vet här inne så kommer det ta flera år att få tillbaka alla sina pengar. men det troligaste är att dom aldrig kommer tillbaka.
jag anmälde till finansinspektionen och skrev massor av mail och var otroligt obekväm för trustbuddy och fick ut allt förutom ca 80 kr.......
har gjort experimentet med att starta utlåningen igen med endast dessa ca 80kr.....

har haft mer transaktioner på kontot under dessa få veckor med endast 80kr på kontot än jag hade under hela nästan året då jag stoppat utlåning......

så tipset för den som vill ha ut sina pengar är att antingen vara pain in the ass för trustbuddy eller plocka ut 90% och låta resterande 10% vara kvar för utlåning och sedan ta ut små summorna när man kan.
Citera
2014-10-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
jag har klagat hos trustbuddy också och även innan via deras support blivit lovad att få tillbaka allt kapital efter att jag låst pengarna för utlåning i 6 månader. Jag har fått tillbaka 5-10 % på 4 månader och fatta rju att detta kommer ta många år.
Hur gjorde du eg. så att du fick pengarna? Jag tycker det känns som att ha blivit rånad och att jag inte kan göra någonting.
Han jesper eller vad han heter som är norrman skriver bara till mig att jag får vänta på pengarna. Att det fungerar så.
Hur anmäler man till finansinspektionen? Vad ska man ha för argument? Enl. deras avtal så står ju inget handfast numera hur länge det ska ta innan man kan få pengarna igen.

Sedan att man nu har 0 % i ränta medans pengarna är låsta för utlåning även om 95 % av pengarna är just utlånade är ju inget annat än skandal. Trustbuffy tjänar ju fortfarande pengar på mina pengar men jag får 0 kr av det.

http://www.fi.se/Kontakta-oss/

via detta kontaktade jag FI via mail och beskrev bara situationen och hur TB gör/lurar långivare och att TB ej håller/följer sina egna regler och riktlinjer med mera för dom och även hänvisade till denna tråden....
det finns inget som man som privatperson göra mot TB, dom enda som kan sätta press på TB är FI... och ju fler som hör av sig och klagar/berättar hur det går till för FI ju mer underlag får FI att kunna agera utifrån...
Citera
2014-10-18, 08:47
Medlem
Man kan göra en grupptalan, det gjordes mot Alecta!

Det gäller att samla ihop alla missnöjda i såna fall.

För egen del tycker jag TB börjar arta sig, lite mer ränta senaste tiden och nu stämmer saldot också!

Tror faktiskt inte de försöker lura ngn, de har dålig koll och slarvar mkt. Så de behöver verkligen press på sig från FI och investerare!
Citera
2014-10-20, 11:39
Medlem
Första året, då man kunde se alla siffror mm felfritt (?)
så erhöll man ca 12,5 %..
Loggar man in idag så möts man av informationen att man fått 5 %
de senaste året.. vart har TB gått vilse?

Har som sagt inte mycket pengar i rullning, då jag enbart testade dem med en mindre summa,
vilket glädjer mig mycket + att man nu uppdagat att verkar vara ett h-vete att få ut de
pengar man har inne.
Vilket i mitt fall inte är lika illa som för de som har lagt in över 100K mm.
Citera
2014-10-30, 15:41
Medlem
Börjar bli irriterad av att man aldrig får svar från The one and only Jesper på den där firman... Har mailat ett antal gånger men noll respons. Skrattretande att det står att man normalt blir kontaktad inom tre dar... Undrar om han ens finns? Att kundtjänst inte hanterar frågor kring utlåning är ju världens skämt!
Citera
2014-10-30, 15:56
Medlem
Ja, rena skämtet...

satte in drygt 40k innan förra sommaren, allt gick som förväntat men sen helt plötsligt slutade ränta ticka in.
3% ränta på 1½ år... lagom bra, ännu mindre i slutändan med tanke på pengar som ligger kvar..

Trist nog köpte jag affärsmodellen som sådan, men i slutändan så är det inte låntagarna som blir skinnade utan det är långivarna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in