2014-10-11, 15:26
Medlem
Loyolas avatar
Har någon erfarenhet av att använda en soppmaskin? Ex:http://smartson.se/philips-soupmaker.html
Hittade ingen tråd om detta, blev lite intresserad faktiskt, verkar väldigt smidigt. Är lite emot en massa "onödiga" maskiner i köket annars. Ska man ha allt "som kan vara bra" så får man nästan köpa ett nytt kök som passar till alla maskiner.
Citera
2014-10-13, 09:43
Medlem
madtops avatar
Måste vara en av de mest onödiga redskap jag sett.

Hur svårt är det att stoppa ner ingredienserna i en kastrull i stället?
Och avsluta med en stavmixer om man vill ha en slät soppa?

Jag fattar inte ens nyttan. Vad blir enklare med en soppmaskin?
Citera
2014-10-13, 14:07
Medlem
JerryCottons avatar
Soppmaskinen och grötkokarmaskinen kommer aldrig att hittas i mitt kök iaf.
Däremot vill jag ha en "laga Janssons frestelse-maskin".
Citera
2014-10-13, 18:42
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Måste vara en av de mest onödiga redskap jag sett.

Hur svårt är det att stoppa ner ingredienserna i en kastrull i stället?
Och avsluta med en stavmixer om man vill ha en slät soppa?

Jag fattar inte ens nyttan. Vad blir enklare med en soppmaskin?

Nja, jag vet inte riktigt vad som blir enklare. Skär ingredienserna i bitar, ner i maskinen med vatten och kryddor, tryck på knappen och kom tillbaka efter 20 min och soppan är klar. Liiite enklare, kanske. Det kanske också kan ge lite inspiration till att äta mer soppa, som är så gott och nyttigt. Jag brukar göra många portioner på en gång i en stor kastrull när jag gör soppa och frysa ned det mesta, och sen blir det lite liggande i frysen... Med denna maskin kanske man gör lagom mycket för en lunch/middag och äter soppa oftare (?) Det är en förhoppning i alla fall, man ändrar lite på invanda matrutiner.
Citera
2014-10-13, 23:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Nja, jag vet inte riktigt vad som blir enklare. Skär ingredienserna i bitar, ner i maskinen med vatten och kryddor, tryck på knappen och kom tillbaka efter 20 min och soppan är klar. Liiite enklare, kanske. Det kanske också kan ge lite inspiration till att äta mer soppa, som är så gott och nyttigt. Jag brukar göra många portioner på en gång i en stor kastrull när jag gör soppa och frysa ned det mesta, och sen blir det lite liggande i frysen... Med denna maskin kanske man gör lagom mycket för en lunch/middag och äter soppa oftare (?) Det är en förhoppning i alla fall, man ändrar lite på invanda matrutiner.

Håller med om att soppa är gott - men jag håller mig nog till en kastrull.

Du får inte heller glömma bort att man ofta ska fräsa ingredienser och kryddor innan man tillsätter vätska för att få så bra smak som möjligt. Tvivlar starkt på att soppmaskinen t.ex kan göra en god löksoppa. Du får inte samma smak med rå lök i kallt vatten som du får med mjukstekt lök. För att inte snacka om en kantarellsoppa - ska man pula i svamp i maskinen?
Citera
2014-10-14, 00:18
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Håller med om att soppa är gott - men jag håller mig nog till en kastrull.

Du får inte heller glömma bort att man ofta ska fräsa ingredienser och kryddor innan man tillsätter vätska för att få så bra smak som möjligt. Tvivlar starkt på att soppmaskinen t.ex kan göra en god löksoppa. Du får inte samma smak med rå lök i kallt vatten som du får med mjukstekt lök. För att inte snacka om en kantarellsoppa - ska man pula i svamp i maskinen?

Det är nog sant att maskinen inte passar för alla soppor. Det finns en kokbok med i paketet, där finns väl en del recept som går bra att göra utan att steka etc. först. Sen får man väl experimentera lite och prova sig fram till favoriter. Lite nyttigare "snabbmat" kan det väl bli. Är egentligen lite emot alla maskiner i köket som ofta känns onödiga, men den här fastnade jag lite för. Tror det främst handlar om att få in lite bättre matvanor för min del, äta mer soppa. Ibland är det bråttom, och då kan den puttra på och plinga till när det är klart. Ibland vill jag inte lägga så mycket tid på matlagning helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in