2014-06-07, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Den fonden har nyligen bytt förvaltare.
Hm, ja på morningstar står det faktiskt så.

Jag såg också att de nu har en säljavgift på 1%... (Jag antar att den just tillkommit, eftersom jag inte har något tidigare minne av någon säljavgift.) Något som gör mig väldigt besviken, eftersom jag länge varit en fan av Didner & Gerges relativt låga (och få) avgifter samt bra resultat, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska tycka.
Citera
2014-06-09, 10:29
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderGurra
Hm, ja på morningstar står det faktiskt så.

Jag såg också att de nu har en säljavgift på 1%... (Jag antar att den just tillkommit, eftersom jag inte har något tidigare minne av någon säljavgift.) Något som gör mig väldigt besviken, eftersom jag länge varit en fan av Didner & Gerges relativt låga (och få) avgifter samt bra resultat, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska tycka.

Vad jag kan se har de ingen sälj eller köp-avgift.
Citera
2014-10-11, 14:36
Medlem
Jag har i nuläget enbart lite fonder i Avanza Zero och funderar även jag på riskspridning.
30 företag i Sverige känns lite lite såklart.
Mest intresserad av indexfonder utan förvaltningsavgift och har hittat ett par stycken nedan:

Nordnet Superfonden Sverige
Nordnet Superfondet Norge
Nordnet Superrahasto Suomi
Nordnet Superfonden Danmark
SEB Euroland Gratis C X SEK
SEB Euroland Gratis C SEK

Ska självklart läsa på mer om vilka index dem följer innan jag gör något förhastat.
Men tror ni generellt att jag blir "tryggare" av att sprida ut fonderna?
Jag tänkte spara långsiktigt så ingen brådska att ta ut pengarna.
Eller skapar jag bara massa extraarbete av att sprida ut fondvalet?

Någon som har några åsikter om fonderna i sig?
Kanske även hur jag borde portionera riskerna isåfall?

Vill mest handla och behålla. På sin höjd handla mer när det är billigt.

Bonusfråga: Vad händer om en fond avvecklas? Händer det? Tvångsförsäljning?

Tack på förhand
Senast redigerad av raecer 2014-10-11 kl. 14:39.
Citera
2014-10-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raecer
Jag har i nuläget enbart lite fonder i Avanza Zero och funderar även jag på riskspridning.
30 företag i Sverige känns lite lite såklart.
Mest intresserad av indexfonder utan förvaltningsavgift och har hittat ett par stycken nedan:

Nordnet Superfonden Sverige
Nordnet Superfondet Norge
Nordnet Superrahasto Suomi
Nordnet Superfonden Danmark
SEB Euroland Gratis C X SEK
SEB Euroland Gratis C SEK

Ska självklart läsa på mer om vilka index dem följer innan jag gör något förhastat.
Men tror ni generellt att jag blir "tryggare" av att sprida ut fonderna?
Jag tänkte spara långsiktigt så ingen brådska att ta ut pengarna.
Eller skapar jag bara massa extraarbete av att sprida ut fondvalet?

Någon som har några åsikter om fonderna i sig?
Kanske även hur jag borde portionera riskerna isåfall?

Vill mest handla och behålla. På sin höjd handla mer när det är billigt.

Tack på förhand

Du får större riskspridning genom att sprida fonderna geografiskt, ja. Superfonderna är väl bra, men kom ihåg att de har en växlingsavgift. Ingen stor grej så länge du är långsiktig, men de lämpar sig alltså inte så bra för att köpa och sälja fram och tillbaka. Kolla in SPP:s indexfonder, de är billiga.

Bonussvar: Det är rätt sällsynt att en fond avvecklas, men skulle det ske så får du motsvarande värde i pengar till ditt konto, och fonden försvinner.
Citera
2014-10-11, 15:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raecer

Tack på förhand

Om en fond avvecklas eller kanske snarare går i konkurs?

Fonden i fråga ska skilja kundernas tillgångar från sina egna så att de kan betalas tillbaka tex vid en konkurs.
Citera
2014-10-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du får större riskspridning genom att sprida fonderna geografiskt, ja. Superfonderna är väl bra, men kom ihåg att de har en växlingsavgift. Ingen stor grej så länge du är långsiktig, men de lämpar sig alltså inte så bra för att köpa och sälja fram och tillbaka. Kolla in SPP:s indexfonder, de är billiga.

Bonussvar: Det är rätt sällsynt att en fond avvecklas, men skulle det ske så får du motsvarande värde i pengar till ditt konto, och fonden försvinner.

Jag tycker det blir lite för smalt att endast spara i ett svenskt index typ Avanza Zero. Bör kombineras med utländska indexfonder.

Jag har tänkt mitt framtida sparande enligt följande upplägg

Avanza Zero 40%
Danske Invest Global Index 40%
SPP Aktiefond USA 20%

alternativt 33% i varje fond.
Citera
2014-10-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Jag tycker det blir lite för smalt att endast spara i ett svenskt index typ Avanza Zero. Bör kombineras med utländska indexfonder.

Jag har tänkt mitt framtida sparande enligt följande upplägg

Avanza Zero 40%
Danske Invest Global Index 40%
SPP Aktiefond USA 20%

alternativt 33% i varje fond.
Portföljen är i själva verket inte så "global". DIGI är 60% amerikanska aktier. I praktiken blir den geografiska fördelningen USA 43%, Sverige 40% och resten av världen (utan tillväxtländer) 17%.

http://www.danskeinvest.se/web/show_fund.produkt?p_nId=1151&p_nFundgroup=74&p_nFu nd=1145

Är du intresserad av tillväxtmarknader (t.ex. Asien) välj DIGI och Swedbank Robur Indexfond Asien. Om du vill hålla dig till Väst ersätt DIGI med SPP Aktiefond Europa. Den är billigare (0,2 vs. 0,4 i avgift).
Citera
2014-10-12, 20:05
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Portföljen är i själva verket inte så "global". DIGI är 60% amerikanska aktier. I praktiken blir den geografiska fördelningen USA 43%, Sverige 40% och resten av världen (utan tillväxtländer) 17%.

http://www.danskeinvest.se/web/show_fund.produkt?p_nId=1151&p_nFundgroup=74&p_nFu nd=1145

Är du intresserad av tillväxtmarknader (t.ex. Asien) välj DIGI och Swedbank Robur Indexfond Asien. Om du vill hålla dig till Väst ersätt DIGI med SPP Aktiefond Europa. Den är billigare (0,2 vs. 0,4 i avgift).

Räknar man ihop Nordamerika och Europa kommer vi upp i 87,25% av fondens innehav.

0,05% i Asien utanför 4 tigrarna.

Så du tycker Robur indexfond Asien är ett bra komplement för den globala placeringen? "DIGI" är den enda globala jag äger i dagsläget.
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-12 kl. 20:13.
Citera
2014-10-12, 22:25
Medlem
Con-artists avatar
Att köpa in sig i en nordisk indexfond öht i dessa dagar hade jag nog inte rekommenderat i alla fall inte för långsiktigt sparande. Vill man tjäna pengar just nu så blir det nog till att leta guldkorn på börsen. Tror man inte på sin aktieförmåga så är det nog bättre att avvakta, alternativt chansa på någon asienfond.
Citera
2014-10-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Con-artist
Att köpa in sig i en nordisk indexfond öht i dessa dagar hade jag nog inte rekommenderat i alla fall inte för långsiktigt sparande. Vill man tjäna pengar just nu så blir det nog till att leta guldkorn på börsen. Tror man inte på sin aktieförmåga så är det nog bättre att avvakta, alternativt chansa på någon asienfond.
Vad grundar du din tanke på att Norden inte kommer vara något att ha i framtiden?
Citera
2014-10-12, 23:42
Medlem
Avanza Zero, eller Nordnets liknande gratisfond, samt räntekonto eller dito korträntefond; bara att balansera om utifrån marknadstro. Alternativet är en blandfond med bra historik. Det borde vara tillräckligt.
Citera
2014-10-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Räknar man ihop Nordamerika och Europa kommer vi upp i 87,25% av fondens innehav.

0,05% i Asien utanför 4 tigrarna.

Så du tycker Robur indexfond Asien är ett bra komplement för den globala placeringen? "DIGI" är den enda globala jag äger i dagsläget.
Du får global täckning minus Afrika, Mellanöstern och Sydamerika. Utbudet av Asienfonder i Sverige är dock dåligt. Swedbank Robur Indexfond Asien är den billigaste med sina 0,42%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in