2009-10-30, 12:17
Medlem
Hej

Jag råka komma åt gasen för mycke i norge och en civil polis tog mig med genomsnitt hastighet på 119 på 90 väg och förbi körning i dolkkurva vart 8100 NOK. men polismannen fyllde inte ut hela mitt peronnummer han glömde dom fyra sista och jag skrev på med en "bock" altså inte min giltiga signatur och bilen jag körde är inte registrerad på mig.

hur giltig är denna böter?

har nu fått ett fint kärleksbrev av statens innkreverings sentral i norge att jag ska betala 8100 NOK.

kan dom bevisa att jag körde fordonet?

tack på förhand
Citera
2009-10-30, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinyman7613
Hej

Jag råka komma åt gasen för mycke i norge och en civil polis tog mig med genomsnitt hastighet på 119 på 90 väg och förbi körning i dolkkurva vart 8100 NOK. men polismannen fyllde inte ut hela mitt peronnummer han glömde dom fyra sista och jag skrev på med en "bock" altså inte min giltiga signatur och bilen jag körde är inte registrerad på mig.

har nu fått ett fint kärleksbrev av statens innkreverings sentral i norge att jag ska betala 8100 NOK.

tack på förhand

troligtvis jättegiltig.. men om du vill hävda att det inte var du som körde bilen så visst prova med det du.. blir nog inte billigare för din del skulle jag tro.
Citera
2009-10-30, 13:37
Medlem
Psychopatricks avatar
Ja dom vet ju uppenbarligen att du ær du eftersom du fått post och så vidare.. Hade varit en sak om du uppgav fel adress osv..
Citera
2009-10-31, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinyman7613
Hej

tack på förhand

Håll dig undan i två år så skrivs den av, och åk inte till Norge under tiden. Dom kommer skicka brev, och ev skicka delgivningsman= någon avdankad pensionär.
Citera
2009-10-31, 04:56
Medlem
BackNINEs avatar
Norrmännen verkar generellt vara ganska hårda med avgifter. Skulle tro att det bara vållar mer problem om du inte betalar. Har du jobbat i Norge och har norskt personnummer eller D-nummer, eller var du bara på genomresa? (De har iofs fem sista siffror istället för fyra, så jag antar att du bara gästade landet).
Citera
2009-10-31, 11:33
Avslutad
Med utlänningar skriver man bara födelsetid, inte personnummer. Boten är säkerligen giltig.
Citera
2014-10-12, 02:57
Medlem
Duracellx70s avatar
Hej, jag undrar också ang fortkörningsböter i Norge ( eller från Norge ), Åkte till mina kompisar och hälsade på under 17e maj nu i år, och på vägen dit körde jag 79 på 70 väg och fick sedan ett brev hem typ några veckor senare. Men bilen jag körde är inte min, utan min " Styv" morsas. Hon kom själv på iden att skita i att betala den, så gjorde det. Men nu typ 3 månader senare så fick jag en påminnelse. Vad händer om jag inte betalar denna bot ?
Citera
2014-10-12, 03:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracellx70
Hej, jag undrar också ang fortkörningsböter i Norge ( eller från Norge ), Åkte till mina kompisar och hälsade på under 17e maj nu i år, och på vägen dit körde jag 79 på 70 väg och fick sedan ett brev hem typ några veckor senare. Men bilen jag körde är inte min, utan min " Styv" morsas. Hon kom själv på iden att skita i att betala den, så gjorde det. Men nu typ 3 månader senare så fick jag en påminnelse. Vad händer om jag inte betalar denna bot ?
Antar att det kommer fler påminnelser och blir dyrare för varje gång och att dom till slut överlämnar ärendet till svenska kronofogden och då blir det riktigt dyrt. Misstänker att norska och svenska myndigheter samarbetar om sådant. Vem bilen är registrerad på saknar helt betydelse i sammanhanget. Fortkörningsböter belastar föraren, inte bilens ägare så som "parkeringsböter" och trängselskatter gör.
Citera
2014-10-12, 03:05
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracellx70
Jag vet inte om det finns fartkameror i Norge, men det är väl bäst att fråga: Var det en kamera som fotograferade dig eller en riktig polis som stoppade dig och tog dina personuppgifter?
Citera
2014-10-12, 03:09
Bannlyst
Tja jag körde lastbil i Norge för ett antal år sedan. På den tiden fick man välja mellan att betala böterna eller att sitta på kåken i 14 dagar. Det var bara att välja...

Dock åkte jag aldrig dit men fick uppfattningen att Fleksnes-snutarna var väldigt bestämda.
Citera
2014-10-12, 11:02
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhlmeyn
Tja jag körde lastbil i Norge för ett antal år sedan. På den tiden fick man välja mellan att betala böterna eller att sitta på kåken i 14 dagar. Det var bara att välja...

Dock åkte jag aldrig dit men fick uppfattningen att Fleksnes-snutarna var väldigt bestämda.

Fängelse kan vara bra att välja. Som jag har hört det så får man lön och kan bli villkorlig frigivning med några dagar. Norska fängelser lär inte vara så otrevliga att sitta i annars.

Men å andra sidan så tappar man inkomst ifrån jobb, så böterna kan vara värda att betala, men då beror på det jobb och inkomst.

Ja, hastighetsöverträdelser lagförs relativt ofta i Norge och straffen är högre in i Sverige.
Senast redigerad av miikos 2014-10-12 kl. 11:05.
Citera
2014-10-12, 11:49
Medlem
Duracellx70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Antar att det kommer fler påminnelser och blir dyrare för varje gång och att dom till slut överlämnar ärendet till svenska kronofogden och då blir det riktigt dyrt. Misstänker att norska och svenska myndigheter samarbetar om sådant. Vem bilen är registrerad på saknar helt betydelse i sammanhanget. Fortkörningsböter belastar föraren, inte bilens ägare så som "parkeringsböter" och trängselskatter gör.

Okay, men är det inte så att eftersom att det inte är ägaren på fartkamerabilden så är ju boten inte riktad mot ägaren, utan jag måste skriva upp mig själv, samt betala. Summan var 1600 NOK första gången och sedan fick jag en påminnelse för typ två veckor sedan och den är samma summa. Är det inte någon som har överlevt och inte betalat en fortkörningsbot från norge ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in