2014-10-11, 16:20
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja,och jag har inga problem med att säga "jag vet inte" på vissa frågor. Jag går inte omkring och tror en massa saker.
En evig skapare låter väldigt otroligt i mina öron. Och att vissa blundar och missar dennes existens är naturligvis bara struntprat. Om skaparen visade sig för vissa personer så skulle inte deras teorier om denne skilja sig så mycket. Det luktar påhitt lång väg.....
Jag har heller inga problem med att säga "jag vet inte" om Gud finns eller inte. Ingen på jorden vet ju om en Gud finns, vissa tror på Gud andra inte.

Jag tror på Gud eftersom jag har läst koranen och kommit till insikt att det finns en Gud, men jag kan ha fel.
Citera
2014-10-11, 16:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag har heller inga problem med att säga "jag vet inte" om Gud finns eller inte. Ingen på jorden vet ju om en Gud finns, vissa tror på Gud andra inte.

Jag tror på Gud eftersom jag har läst koranen och kommit till insikt att det finns en Gud, men jag kan ha fel.
Du ska ha kred för det i alla fall.
Inte alla troende som har den insikten och ödmjukheten.
Citera
2014-10-11, 16:31
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om inte din skapare behöver en skapare,
varför behöver då en vetenskaplig modell med big bang en skapare?
Därför att BB är en fysisk process likt de fysiska processer vi känner till. En skapare är en slags kraft /energi som inte ryms i det vi känner till idag.

Sen beror det ju på vad som menas. BB innehåller ett moment av "magi" eftersom det uppstått. Enligt min tro är det en gudomlighet. Jag tror det finns en absolut urkraft som allt kommer ur.
Citera
2014-10-11, 16:45
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du ska ha kred för det i alla fall.
Inte alla troende som har den insikten och ödmjukheten.
Vänlig och ödmjuk måste man ju vara.

Jag får återgälda vänligheten och säga att du även har en insikt och ödmjukhet som inte alla har.
Citera
2014-10-11, 16:52
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Mitt sunda förnuft säger att min skapare inte har en skapare, eftersom det inte kan pågå så i all evighet.

Mitt sunda förnuft säger att skaparen har redan bevisat sin existens, men att människan väljer att blunda. Vad säger ditt förnuft om livet här på jorden? Har det uppkommit av sig själv utan någon skapare?
Jo allt som kan hanteras av medvetandet, har ett ursprung, således har en "entitet" som gud, definitivt ett upphov, en orsak, eller utmed ditt språkbruk... en skapare, något som utlöst el utmynnat i vad så många dyrkar.

Har du föremål för dyrkan, kan du lugnt räkna med att föremålet för dyrkan, har olika sidor, det är enbart för dig att försöka inse vad dimensioner och volymer är, att en produkt som gud är, kommer sig av en massa omliggande faktorer.

gud hänger inte för sig själv svävandes i en upplösning, än så länge är Gud... ETT ORD BESTÅENDE AV TRE, 3, bokstver... en kombination... som man framtolkat... det är tolkningar, utan kunskaplig bas i förankring någonstans. So far.

(däremot i fantasin) .. ju mindre du förstår den jord du står på, desto mer behöver du förlita dig på fantasin.¨
Citera
2014-10-11, 16:59
Medlem
BlackJewels avatar
Semantiken. Ord.

Förnuft, för-nuft

pre

pro

förkunskap

den härleds till människans förstånd, minne. allt byggs på... år för år sekel för sekel, lagras.. blir till synteser, nya nivåer av förstånd, eller ständigt nya dimensioner, i det liksom inom-kognitiva, som vi allihopa ständigt vill (viljan är superstark här) relatera, och önska att ha en slutlig destination, många har då Gud till "den siste"

om vilket det råder starka tvivel, även för de gudstroende, eller vilka ser sig som lojala mot "Gud", och med ENBART tron.. som tillförlitlig, per se.

mkt märkligt slags förstånd, kan jag tycka. inte minst, extremt vågat får sägas....

fatalismen
Citera
2014-10-11, 17:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Mitt sunda förnuft

Nackdelen med det sunda förnuftet är att det bara är så bra som sin utövare....

Citat:
säger att livet inte kan uppstå utan en skapare

Och detta baserar du på vad?

Citat:
Mitt sunda förnuft säger att min skapare inte har en skapare,

Så en skapare är alltså inte vid liv? Hur kan han då skapa

Citat:
eftersom det inte kan pågå så i all evighet.

Där ser man. Var går gränsen för när det bli omöjligt?

Citat:
Mitt sunda förnuft säger att skaparen har redan bevisat sin existens,

Och detta baserar du på vad?

Citat:
men att människan väljer att blunda.

No true scotsman.

Citat:
Vad säger ditt förnuft om livet här på jorden?

Att allt pekar på att det uppstått genom naturliga processer.

Citat:
Har det uppkommit av sig själv utan någon skapare?

Falsk dikotomi.
Citera
2014-10-11, 19:33
Medlem
Det finns nog ingen absolut gudinna/gud. Närmast är väl Kali eller Shakti. Eller?

Träffade någon som kallade sig kärleken. Hon sa en gång: Men vem vet vem man är.

Hon jämförde med Matrix och den efterföljande filmen Cloud Atlas där de säger: Our lives are not our own.
Citera
2014-10-11, 20:28
Medlem
vaara liv tillhoer Herren. vi aer Kristi faangar, kalla det slavar.
Citera
2014-10-11, 20:31
Medlem
men Jesus saeger : min boerda aer laett, mitt ok aer milt.; skillnad det mot vaar foerre, grymme slavdrivare som hatade oss.
Citera
2014-10-11, 21:00
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
men Jesus saeger : min boerda aer laett, mitt ok aer milt.; skillnad det mot vaar foerre, grymme slavdrivare som hatade oss.
Mmm även Jesus var likt Mohammed en poetisk lyriker.

...bördan är lätt... wow, jag träffas av en glasklar insikt!

eller... quite, not
Citera
2014-10-11, 21:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Därför att BB är en fysisk process likt de fysiska processer vi känner till. En skapare är en slags kraft /energi som inte ryms i det vi känner till idag.

Sen beror det ju på vad som menas. BB innehåller ett moment av "magi" eftersom det uppstått. Enligt min tro är det en gudomlighet. Jag tror det finns en absolut urkraft som allt kommer ur.
BB innehåller ju inte det direkta skapelseögonblicket utan startar 10^-43 sek efter, om jag kommer ihåg rätt, men frågan är teologiskt menad inte fysiologisk och då blir den inte besvarad med en fysiologisk förklaring.

Den fysiologiska förklaringen brukar jag ventilera i Astro forumet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in