2014-10-10, 14:03
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Att "kvitta förluster" innebär att man räknar av sina förluster från sina vinster innan man betalar vinstskatt.

Så hur menar du att det är en fördel att kunna "kvitta"? Det finns enbart en poäng med att kvitta om du betalar skatt på vinsten, och det gör du inte i din ISK.

Och det stackars förlustavdrag du kan göra är inte i närheten för att balansera vinstskatten.

Och så tillkommer fondskatt om man har fonder.

Nej, att ha en ISK är långt ifrån "idiotiskt", såvida man inte kan tajma marknaden. Men det verkar du ju kunna, så grattis till det.
I nuläget hade jag önskat att jag inte haft ISK.Betydligt bättre att ha haft vanlig depå.
Men det är väl en chanstagning vad som är bäst.
Men om kursökningen är högre än skatten på ISK är ISK ett bättre alternativ.Men så är det inte jämt.
Citera
2014-10-10, 14:09
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
I nuläget hade jag önskat att jag inte haft ISK.Betydligt bättre att ha haft vanlig depå. Men det är väl en chanstagning vad som är bäst.
Nej det är inte en chanstagning, ISK är det bättre alternativet om man håller på med börsen.

Givetvis är det mer ekonomiskt fördelaktigt att ha en vanlig depå om man går back, men ett ännu bättre alternativ är i så fall att inte ha pengarna i börsen alls.

Så, när är det bäst med vanlig depå nu igen?
Citat:
Men om kursökningen är högre än skatten på ISK är ISK ett bättre alternativ.Men så är det inte jämt.
Så är det inte jämt, precis.
Citera
2014-10-10, 14:19
Medlem
Citat:
Men om kursökningen är högre än skatten på ISK är ISK ett bättre alternativ.

Den skall vara ca 3,33 gånger högre för att man skall tjäna på det.
Citera
2014-10-10, 14:39
Medlem
Citat:
I nuläget hade jag önskat att jag inte haft ISK.Betydligt bättre att ha haft vanlig depå.
Men det är väl en chanstagning vad som är bäst.

ISK är över tid överlägset (baserat på den nuvarande låga statslåneräntan), så vanlig depå är bara gynnsam enstaka tillfällen då börsen går ner (eller om man har en avkastning mellan 0 - 2,1%). Låt oss för enkelhetens skull säga att man vet att börsen kommer sjunka nästa år, då byter man inte till en vanlig depå, utan då går man ju ur börsen helt.
Citera
2014-10-10, 16:19
Medlem
trattfans avatar
Helvete vad Avanza Zero sjunker..
Citera
2014-10-10, 16:26
Medlem
japp, vad har ni för strategier kring Avanza Zero? Hoppar ur eller sitta kvar i båten? Iom att det är gratis så har man ju inte courtage att tänka på
Citera
2014-10-10, 16:26
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Helvete vad Avanza Zero sjunker..

Ja, och Stockholmsbörsen rusar hoppas du fattar vad du köpt
Citera
2014-10-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swandive
japp, vad har ni för strategier kring Avanza Zero? Hoppar ur eller sitta kvar i båten? Iom att det är gratis så har man ju inte courtage att tänka på

Jag behöver inte pengarna inom överskådlig framtid så jag sitter tacksamt kvar i båten och fortsätter med regelbundna köp.
Citera
2014-10-10, 18:02
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Ja, och Stockholmsbörsen rusar hoppas du fattar vad du köpt

han har ju självfallet ingen idé, utan har abr läst och blivit tipsad av alla proffs här på FB att, avanza zero ska man köpa för den är gratis och men överlägset bäst innehav ;D

o sen vad är den andra som ALLA skriver, nån rutten räntefond .

FB och placeras forum är fanimej humor!
Citera
2014-10-10, 19:08
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
han har ju självfallet ingen idé, utan har abr läst och blivit tipsad av alla proffs här på FB att, avanza zero ska man köpa för den är gratis och men överlägset bäst innehav ;D

o sen vad är den andra som ALLA skriver, nån rutten räntefond .

FB och placeras forum är fanimej humor!

Avanza Zero är bra om man inte behöver pengarna på ett par år och sparar på lång sikt, eftersom det är en avgiftsfri indexfond, och mycket få andra fonder slår index över tid och tar dessutom ut höga avgifter. Tona ner ditt skadeglada hånskratt, du gör dig själv till åtlöje.

Naturligtvis går indexfonder ner när index går ner. Tål man inte minussiffror ska man inte ha pengar i högriskfonder.
Citera
2014-10-10, 19:25
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Avanza Zero är bra om man inte behöver pengarna på ett par år och sparar på lång sikt, eftersom det är en avgiftsfri indexfond, och mycket få andra fonder slår index över tid och tar dessutom ut höga avgifter. Tona ner ditt skadeglada hånskratt, du gör dig själv till åtlöje.

Naturligtvis går indexfonder ner när index går ner. Tål man inte minussiffror ska man inte ha pengar i högriskfonder.

Vart fick du luft ifrån?

Visst avanza zero är skit bra. Punkt slut där då?
Så en indexfond som slår avanza zero med 5 procent och 1,4% avgift är fortfarande sämre då eller?

Jag svarade en snubbe som svarade ett krossmongo som inte förstod att zero förljer OMX30 som nu sjunkit en bit.

zero = högriskfond? jaaa alla är vi olika. Haha.
Citera
2014-10-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Vart fick du luft ifrån?

Visst avanza zero är skit bra. Punkt slut där då?
Så en indexfond som slår avanza zero med 5 procent och 1,4% avgift är fortfarande sämre då eller?

Jag svarade en snubbe som svarade ett krossmongo som inte förstod att zero förljer OMX30 som nu sjunkit en bit.

zero = högriskfond? jaaa alla är vi olika. Haha.

För det första så skrev person du benämner "krossmongo" inte någonting om att han inte visste vilket index Avanza Zero följde. Han konstaterade bara att den sjunker nu, vilket han har fullständigt rätt i. Sedan drog du och en annan användare slutsatsen att han inte visste vad han köpt o.s.v.

För det andra: Ja, Zero är en relativt högriskfond eftersom den endast följer den svenska marknaden. Jag vet inte om du har något eget riskbedömningssystem men det verkar isåfall skilja sig från vad både Avanza själva och Morningstar anser. Båda klassar nämligen Zero som högrisk.

För det sista, sluta särskriv. Vi har tagit den debatten förut, men du verkar uppenbarligen inte vara kapabel att ändra dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in