2014-10-10, 12:42
  #25
Medlem
Waldschrats avatar
Vill du öka din viktnedgång och är frisk för övrigt rekommenderar jag fasta.

Kan vara svårt att göra när man jobbar men du kanske kan testa en helg, dvs fredag äter du dina 1300 kalorier och lördag äter du ingenting, dricker bara vatten/grönt te och liknande. För att öka effekten kan du ta någon extra långpromenad. Då förbränner du fett direkt när du rör dig, dessutom är det allmänt bra för kroppen att fasta vissa perioder. Om det känns bra kan du fasta 2 dagar i sträck sedan osv. Den här metoden kommer garanterat ge effekt snabbare än att äta 1300 kalorier varje dag.

Det här upplägget beror förstås också lite på hur du har det med familj osv, kan vara svårt i början med det sociala, inte äta när alla andra äter osv.
Citera
2014-10-10, 12:43
  #26
Medlem
Enligt konstens alla regler så har du säkert ett högre intag av vätska.
Min amatörmässiga analys är att du bundit vatten och inte kan mäta viktnedgång.

Fortsätt du resultaten kommer smygandes. Men strunta i vågen 2-3 veckor.
Det är lätt att känna sig besviken även om man vet tex att det är vatten.
Drick mycket vatten dock, det mättar och effektiviserar fettförbränningen oavsett vad vågen säger.

Kämpa på nu, första veckorna är svårast!
Citera
2014-10-10, 12:51
  #27
Medlem
Waldschrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenalineqt
HerrSkalman är den ende som tycks ha någon sorts förståelse för mänsklig fysiologi i denna tråden. Det går inte att stirra sig blind på kalorier, för det är inte så kroppen fungerar. Varje människa har en unik genuppsättning och kroppstyp, en kost som fungerar för en person kan vara helt fel för en annan. Rekommenderad läsning om ni vill lära er mer om detta: Biochemical individuality, Metabolic typing, How to eat move and be healthy.

Det du behöver göra är att börja äta mer men rätt för din kropp, en hälsosam kost med bra ratio på makronutrienter(inte som livsmedelsverket säger är bra utan det som din kropp mår bäst av) om du har nordiska föräldrar är du med stor sannolikhet en proteintyp och bör äta ungefär 45%-20%-35% protein, fett, kolhydrater men pröva dig fram.

Du ska bli pigg av maten, om du får matsmältningsbesvär har du antingen ätit livsmedel du inte tål, varit stressad när du ätit eller ätit fel makronutrientsproportioner och bör finjustera dessa. Börja också äta ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt för att slippa spår av gifter från kommersiellt jordbruk.

Anledningen till att du inte har gått ner i vikt på din svältdiet är ett vanligt fenomen för många som gör liknande försök att banta, kroppen tror att den svälter (då jag antar att du inte får i dig alla mineraler, spårämnen och energi från makronutrienter) vilket gör att den sympatiska delen av ditt autonoma nervsystem försätter kroppen i en kronisk stress-situation(catabolt) vilket gör att den ökar frisättning av lipogena(fettlagrande) enzymer för att desperat försöka lagra energi i kroppen istället för om du hade ätit regelbundna välbalanserade måltider med tillfredställande vardagsmotion(anabolt) då kroppen istället frisätter fler lipolytiska(fettförbrännande) enzymer.



Tldr:
-minska inte kaloriintaget under ditt basdagsbehov
-ät rätt proportioner av makronutrienter för din specifika kroppstyp(mycket grönsaker till varje måltid, gärna färska för att öka antalet levande enzymer i din kost)
-ut och gå varje dag för att främja din metabolism
-ät ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt för att minska gift i maten samt främja mineraler och spårämnen i kosten
-pröva undvika gluten och/eller mejeriprodukter ett tag och se om det blir en positiv förändring.
-se till att dricka 2-3 liter vatten om dagen
-ät regelbundet, skippa inte måltider
-gå och lägg dig i bra tid, helst ska du sova innan 23:00

Den största delen av Sverige, framförallt livsmedelsverket ligger dessvärre 30 år tillbaka i sitt kost och näringstänk, en högskoleutbildad dietist är skrattretande okunnig, läs istället på om de bästa inom fältet med mest praktisk erfarenhet och verkliga resultat.

//Adrenalineqt, nördig pt/holistisk hälsocoach


Tillåt mig att tvivla på att man måste äta regelbundet. Rent evolutionärt är människokroppen inte anpassad för att äta regelbundet. Det är snarare så att man ska hoppa måltider, helst en eller flera dygn; dvs ha perioder där man äter normalt eller tom. frossar i mat och sedan perioder där man i princip inte äter någonting.

Nu ska inte ts bygga muskler så hennes upplägg kombinerat med fasta och ökad lågintensiv träning kommer ge snabba resultat. Tar hon sedan bort salt, socker, alkohol och minskar mängden kolhydrater kommer det gå ännu snabbare. Hon kommer förmodligen må mycket bättre också samt förbättrar sin hälsa avsevärt.
Citera
2014-10-10, 12:51
  #28
Medlem
ViktorSteks avatar
Med avseende på din längd och vikt har du ett motsvarande BMI på drygt 27; du är alltså överviktig (enligt mätmetoden) men du lider inte av fetma.

Om du lider av fetma sker oftast nedgången i vikt relativt snabbt. Några kilo (vätska) förloras enkelt på en vecka med din diet. Du borde däremot kombinera träning/motion med din diet och gå en till två mil i veckan om möjligt. Anpassa efter egen förmåga om du känner annorlunda.

Mitt tips till dig är: Räkna inte kalorier för det är mer komplicerat än vad man tror. Det krävs kalorier när du sover, när du vilar/återhämtar dig och till och med när du äter. Istället borde du sätta upp tumregler för vad du äter, exempelvis inget godis/kakor/sötsaker, ingen läsk eller inga påfyllningar.

Ät mycket (bra) mat med vatten till dryck och träna därtill så kommer resultaten snabbare än du tror!
Citera
2014-10-10, 13:01
  #29
Medlem
Bongobobs avatar
Låter som en hård kamp. Börja käka joylent istället, det blir inte enklare än så.
Citera
2014-10-10, 13:10
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldschrat
Tillåt mig att tvivla på att man måste äta regelbundet. Rent evolutionärt är människokroppen inte anpassad för att äta regelbundet. Det är snarare så att man ska hoppa måltider, helst en eller flera dygn; dvs ha perioder där man äter normalt eller tom. frossar i mat och sedan perioder där man i princip inte äter någonting.

Nu ska inte ts bygga muskler så hennes upplägg kombinerat med fasta och ökad lågintensiv träning kommer ge snabba resultat. Tar hon sedan bort salt, socker, alkohol och minskar mängden kolhydrater kommer det gå ännu snabbare. Hon kommer förmodligen må mycket bättre också samt förbättrar sin hälsa avsevärt.

Det stämmer bra att fasta ett par, tre, fyra gånger i månaden kan vara väldigt bra för kroppen dock ska individen redan vara hälsosam, hur tror du det skulle vara om en sjuk individ förr i tiden knappt fick i sig någon mat? De skulle knappast överleva då de knappast skulle haft energi nog att friskna till och inte ha kraft nog att införskaffa mat.

Det var dock generellt sett ganska bra tillgång på mat för våra jägare, samlare förfäder(det varierade dock självklart från grupp till grupp) så från vilken studie eller youtube video baserar du ditt antagande att vi utvecklats att skippa mat i flera dygn?

Varför bör ts undvika salt? Det är livsviktigt att få i sig salt och de flesta behöver tillochmed öka sitt intag, jag pratar om riktigt salt, dvs tex högkvalitativt havssalt eller Himalaya salt och inte vanligt bordssalt som består lika mycket av glas och sand som rent salt.
__________________
Senast redigerad av Adrenalineqt 2014-10-10 kl. 13:22.
Citera
2014-10-10, 15:25
  #31
Medlem
En vecka har gått och du känner dig redan besviken? Scheisse. . Tryck du i dig några bullar istället så blir du nog nöjd.

När du nått din målvikt måste du hålla den i några månader annars går du upp igen, hur ska du lyckas med det när du redan gråter efter en vecka?
Citera
2014-10-10, 15:28
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldschrat
Vill du öka din viktnedgång och är frisk för övrigt rekommenderar jag fasta.

Kan vara svårt att göra när man jobbar men du kanske kan testa en helg, dvs fredag äter du dina 1300 kalorier och lördag äter du ingenting, dricker bara vatten/grönt te och liknande. För att öka effekten kan du ta någon extra långpromenad. Då förbränner du fett direkt när du rör dig, dessutom är det allmänt bra för kroppen att fasta vissa perioder. Om det känns bra kan du fasta 2 dagar i sträck sedan osv. Den här metoden kommer garanterat ge effekt snabbare än att äta 1300 kalorier varje dag.

Det här upplägget beror förstås också lite på hur du har det med familj osv, kan vara svårt i början med det sociala, inte äta när alla andra äter osv.
På lördag ska hon alltså bara dricka vatten/grönt te? Herregud. Bättre hon börjar med periodisk fasta istället. 16/8 är utmärkt.
__________________
Senast redigerad av hailb0p 2014-10-10 kl. 15:31.
Citera
2014-10-10, 15:41
  #33
Bannlyst
Du kan ha va uttorkad n'r du började med det för du borde gått ner. Kanske kan du äta mer grönsaker om du är hungrig. Du kan va fetare än du tror
Citera
2014-10-10, 17:49
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenalineqt
HerrSkalman är den ende som tycks ha någon sorts förståelse för mänsklig fysiologi i denna tråden. Det går inte att stirra sig blind på kalorier, för det är inte så kroppen fungerar. Varje människa har en unik genuppsättning och kroppstyp, en kost som fungerar för en person kan vara helt fel för en annan. Rekommenderad läsning om ni vill lära er mer om detta: Biochemical individuality, Metabolic typing, How to eat move and be healthy.

Det du behöver göra är att börja äta mer men rätt för din kropp, en hälsosam kost med bra ratio på makronutrienter(inte som livsmedelsverket säger är bra utan det som din kropp mår bäst av) om du har nordiska föräldrar är du med stor sannolikhet en proteintyp och bör äta ungefär 45%-20%-35% protein, fett, kolhydrater men pröva dig fram.

Du ska bli pigg av maten, om du får matsmältningsbesvär har du antingen ätit livsmedel du inte tål, varit stressad när du ätit eller ätit fel makronutrientsproportioner och bör finjustera dessa. Börja också äta ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt för att slippa spår av gifter från kommersiellt jordbruk.

Anledningen till att du inte har gått ner i vikt på din svältdiet är ett vanligt fenomen för många som gör liknande försök att banta, kroppen tror att den svälter (då jag antar att du inte får i dig alla mineraler, spårämnen och energi från makronutrienter) vilket gör att den sympatiska delen av ditt autonoma nervsystem försätter kroppen i en kronisk stress-situation(catabolt) vilket gör att den ökar frisättning av lipogena(fettlagrande) enzymer för att desperat försöka lagra energi i kroppen istället för om du hade ätit regelbundna välbalanserade måltider med tillfredställande vardagsmotion(anabolt) då kroppen istället frisätter fler lipolytiska(fettförbrännande) enzymer.



Tldr:
-minska inte kaloriintaget under ditt basdagsbehov
-ät rätt proportioner av makronutrienter för din specifika kroppstyp(mycket grönsaker till varje måltid, gärna färska för att öka antalet levande enzymer i din kost)
-ut och gå varje dag för att främja din metabolism
-ät ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt för att minska gift i maten samt främja mineraler och spårämnen i kosten
-pröva undvika gluten och/eller mejeriprodukter ett tag och se om det blir en positiv förändring.
-se till att dricka 2-3 liter vatten om dagen
-ät regelbundet, skippa inte måltider
-gå och lägg dig i bra tid, helst ska du sova innan 23:00

Den största delen av Sverige, framförallt livsmedelsverket ligger dessvärre 30 år tillbaka i sitt kost och näringstänk, en högskoleutbildad dietist är skrattretande okunnig, läs istället på om de bästa inom fältet med mest praktisk erfarenhet och verkliga resultat.

//Adrenalineqt, nördig pt/holistisk hälsocoach


Måste bara skriva under på allt ovanstående. Och vill tillägga att utan kolhydrater tappar man ca 2 kg vätska på de två första dagarna, sedan gäller det dock att få igång fettförbränningen.
Citera
2014-10-10, 17:50
  #35
Medlem
Hodurs avatar
6 dagar räcker inte.

Det är veckovis förändringarna börjar synas. Från vecka 1 till 2, 3 osv.
Citera
2014-10-10, 19:05
  #36
Bannlyst
DU kompenserar troligen med en mer stillasittande livsstil.

Jag har som man med större kroppshydda och mer muskler stått still i vikt på 1500kcal då jag i princip bara låg i sängen o kollade på film.

Det är jobbigt att gå ner i vikt, du måste vara hungrig och må dåligt annars går du inte ner.

När man sänker sitt kcalintag mkt kompenserar kroppen med att bli oerhört trött och vilja vila/sova sitta ner mycket mer än vanligt.

Du rör dig antagligen mycket mindre nu än innan dieten, det är därför du inte går ner trots sänkt intag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in