2014-10-10, 10:05
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlitePreston
Det gäller ju inte bara att äta rätt. Se till att rör dig mer än vanligt också !

Ja det gör att det händer mer.
Jag drog ner på kalorier och rör mig mycket såg hur vågen rörde sig i början sen kommer man till en punkt när det inte händer något på ett tag.
Citera
2014-10-10, 10:24
Medlem
Har du en aktiv livsstil? Är inte precis ett proffs, men för att gå ned i vikt så måste man förbruka mer än man stoppar i sig. Äter du mediciner som binder vätska? Själv åt jag (i onödan) en massa sk inflammationshämmande i tid och otid. Gick ned 1,5 kg på två dygn direkt när jag slutade med det och kände mig betydligt mindre plufsig direkt.
Citera
2014-10-10, 10:32
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexigaBettan
Jag äter också inom en viss tid eftersom det är så lite kcal o jag blir för hungrig om jag äter kalorierna för tidigt på dagen, och sprider ut kalorierna för mycket. Jag tror absolut det fungerar men jag behöver ha koll på hur många kalorier jag äter (har lätt för att frossa o skulle nog inte fixa fri tillgång utan att kontrollera vad jag äter .

Samma sak för mig, men med 5-timmarsmetoden är det tillåtet (men inte uppmuntrat) att frossa. Jag gjorde det i början, men sen ställde kroppen in sig, och magsäcken krymper (förmodligen), så man börjar tillslut äta mer normalt. Kör vidare på din nuvarande metod, men OM du skulle falla tillbaka i gamla mönster, och ej få någon bestående viktminskning, kan det vara värt att testa 5-timmarsfönster som plan B. Jag upplever att det är betydligt enklare och mindre plågsamt att följa än att räkna kalorier. Numera äter jag inte strikt inom 5-timmarsfönster, utan försöker bara generellt att börja äta så sent och sluta så tidigt som möjligt, och jag har fortsatt att tappa i vikt, om än långsammare. Fördelen är framför allt att jag lyckas behålla viktminskningen, det är ingen konst att gå ner ett par kilo, att inte gå upp dem igen, DET är det svåra!
Senast redigerad av silberstein 2014-10-10 kl. 10:36.
Citera
2014-10-10, 10:49
Medlem
Muwltipliers avatar
Som någon redan har sagt så tvivlar jag på att det är mätbart på en vecka. Om vi pratar 0,5kg rent fett på en vecka så är mat i magen/tarmen, vätskebalans i kroppen och blåsa alla faktorer som spelar in vid vägning. Väg dig efter 1 månad!
Citera
2014-10-10, 11:29
Medlem
HerrSkalmans avatar
Jag skrev in din vikt, längd osv. i en kaloriekvation och fick fram att du bör ligga på ~1 300kcal per dag för en hälsosam viktnedgång. Så det är inte kalorinivån du fått fel. Däremot så motsvarar detta kaloriunderskott på 20% en viktminskning på ~0.3kg i veckan så du borde som andra sagt ge det ett par veckor innan du får mätbara resultat.

Dock så tycker jag det är viktigt att du inte ser det som en diet. En diet slutar man någon gång följa, och vad händer då? Går du tillbaka till dina gamla vanor och får tillbaka vikten? Du måste ändra din livsstil! Så se till att du inte går in alldelles för hårt med kaloriräknandet, det kommer du med all sannolikhet tröttna på inom ett år. Ta en lite längre promenad ett par gånger i veckan. Ät vilken mat du vill, men inte en tugga till efter det att du känner dig mätt. Skippa allt godis, alkohol och läsk. Kombinera detta med ett par månaders väntan så ska du se att du får köpa dig en mindre bikini till beachen '15!

EDIT: Vill bara förtydliga vilken bov drycker kan vara vid viktnedgång. Maten gör dig mätt och den behöver du. Dricka skapar ingen mättnadskänsla på samma sätt som mat, så varje kalori du får i dig genom det du dricker är egentligen onödig, om man bortser från att det smakar gott vilket man självklart behöver ibland. Även mjölk som är nyttigt är lika kaloripackat som läsk, dock har det bra näringsvärde. Men det är fortfarande kalorierna som räknas! Så prova att bara dricka vatten en månad eller två och bestäm sedan om det var värt det för dig.
Senast redigerad av HerrSkalman 2014-10-10 kl. 11:33.
Citera
2014-10-10, 11:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Mycket fibrer drar till sig vätska.
Citera
2014-10-10, 12:06
Avslutad
Citat:
Jag har börjat äta nyttigare och mindre kalorier för att gå ner i vikt. Jag är 48 år, kvinna, väger 73.5 kg och är 1.64 m lång. För sex dagar sedan, i söndags, började jag min diet och äter 1300 kcal per dag. Jag väger exakt allt jag stoppar i mig (till och med grönsaker). Jag vägde mig på söndagen då jag började dieten och vägde mig nu på fredag morgon, sex dagar senare. Jag hade inte gått ner ett ynka gram! Jag har kämpat hela veckan och känner mig så besviken, vad beror detta på? Man brukar väl gå ner mest första veckan för att man tappar vätska osv? 1300 kcal är på gränsen för hur lite jag klarar av att äta och ändå orka arbeta, ska jag behöva äta ännu mindre kcal? Jag är medveten om att det bara har gått sex dagar men jag tycker ändå vågen borde visa någonting??

Jag räknade lite på ditt energibehov. Om du har lite eller INGEN motion alls så ska du ha i dig:
Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 1635 kcal per dag.

Om du vill gå ner 0.5kg i veckan så betyder det att du måste ligga på omkring 1100kcal om dagen. Dvs du ligger på minus 300kcal om dagen. Vilket betyder att du går ner cirka 0.3kg i veckan med ditt kcal intag. Som någon redan nämnde så är det inte säkert att din våg ser det du gått ner ännu då det kan handla om cirka 0.2kg

Men som sagt, detta är ifall du i princip bara sitter hemma.
Citera
2014-10-10, 12:23
Medlem
King Grubs avatar
Tränar du? Tränande kvinnor måste äta 19-25 kcal per kilo kroppsvikt, annars påverkas sköldkörtelhormoner negativt och försvårar fettförlust.
Citera
2014-10-10, 12:24
Medlem
Mät midje-/arselmåttet också. Vikten säger inte allt, spec. på bara 6 dagar.
Citera
2014-10-10, 12:33
Medlem
HerrSkalman är den ende som tycks ha någon sorts förståelse för mänsklig fysiologi i denna tråden. Det går inte att stirra sig blind på kalorier, för det är inte så kroppen fungerar. Varje människa har en unik genuppsättning och kroppstyp, en kost som fungerar för en person kan vara helt fel för en annan. Rekommenderad läsning om ni vill lära er mer om detta: Biochemical individuality, Metabolic typing, How to eat move and be healthy.

Det du behöver göra är att börja äta mer men rätt för din kropp, en hälsosam kost med bra ratio på makronutrienter(inte som livsmedelsverket säger är bra utan det som din kropp mår bäst av) om du har nordiska föräldrar är du med stor sannolikhet en proteintyp och bör äta ungefär 45%-20%-35% protein, fett, kolhydrater men pröva dig fram.

Du ska bli pigg av maten, om du får matsmältningsbesvär har du antingen ätit livsmedel du inte tål, varit stressad när du ätit eller ätit fel makronutrientsproportioner och bör finjustera dessa. Börja också äta ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt för att slippa spår av gifter från kommersiellt jordbruk.

Anledningen till att du inte har gått ner i vikt på din svältdiet är ett vanligt fenomen för många som gör liknande försök att banta, kroppen tror att den svälter (då jag antar att du inte får i dig alla mineraler, spårämnen och energi från makronutrienter) vilket gör att den sympatiska delen av ditt autonoma nervsystem försätter kroppen i en kronisk stress-situation(catabolt) vilket gör att den ökar frisättning av lipogena(fettlagrande) enzymer för att desperat försöka lagra energi i kroppen istället för om du hade ätit regelbundna välbalanserade måltider med tillfredställande vardagsmotion(anabolt) då kroppen istället frisätter fler lipolytiska(fettförbrännande) enzymer.

Tldr:
-minska inte kaloriintaget under ditt basdagsbehov
-ät rätt proportioner av makronutrienter för din specifika kroppstyp(mycket grönsaker till varje måltid, gärna färska för att öka antalet levande enzymer i din kost)
-ut och gå varje dag för att främja din metabolism
-ät ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt för att minska gift i maten samt främja mineraler och spårämnen i kosten
-pröva undvika gluten och/eller mejeriprodukter ett tag och se om det blir en positiv förändring.
-se till att dricka 2-3 liter vatten om dagen
-ät regelbundet, skippa inte måltider
-gå och lägg dig i bra tid, helst ska du sova innan 23:00

Den största delen av Sverige, framförallt livsmedelsverket ligger dessvärre 30 år tillbaka i sitt kost och näringstänk, en högskoleutbildad dietist är skrattretande okunnig, läs istället på om de bästa inom fältet med mest praktisk erfarenhet och verkliga resultat.

//Adrenalineqt, nördig pt/holistisk hälsocoach
Senast redigerad av Adrenalineqt 2014-10-10 kl. 12:36.
Citera
2014-10-10, 12:33
Medlem
H8erfisternators avatar
Du måste skita ut grejerna också
Citera
2014-10-10, 12:39
Medlem
Citat:
Jag har börjat äta nyttigare och mindre kalorier för att gå ner i vikt. Jag är 48 år, kvinna, väger 73.5 kg och är 1.64 m lång. För sex dagar sedan, i söndags, började jag min diet och äter 1300 kcal per dag. Jag väger exakt allt jag stoppar i mig (till och med grönsaker). Jag vägde mig på söndagen då jag började dieten och vägde mig nu på fredag morgon, sex dagar senare. Jag hade inte gått ner ett ynka gram! Jag har kämpat hela veckan och känner mig så besviken, vad beror detta på? Man brukar väl gå ner mest första veckan för att man tappar vätska osv? 1300 kcal är på gränsen för hur lite jag klarar av att äta och ändå orka arbeta, ska jag behöva äta ännu mindre kcal? Jag är medveten om att det bara har gått sex dagar men jag tycker ändå vågen borde visa någonting??

Du ska i teorin gått ner runt 4hg fett vid detta laget vilket enkelt ersätts med vätska.
Hur du än vänder och vrider på det så har du minskat din totala "energireserv".
Börjar du träna så kan jag meddela att det kostar ungefär 10g fett för att bygga upp 1g muskler, plus energin du måste lägga på själva träningen.

Fortsätt i samma anda och resultat kommer att synas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in