Japp, en alldeles korrekt beskrivning av debattklimatet. I denna tråd har tidigare länkats till följande:
http://nationalinterest.org/commentary/inside-track-is-putins-russia-fascist-1888?page=1
Läser man detta artikel, skriven av en professor i statskunskap, och betänker att den skrevs 2007, innan Georgienkriget, och när man allmänt såg Rysslands krigsmakt som svag, så är det ingen som helst tvekan om att Ryssland nu är en konsoliderad fasciststat.
Tidigare så funderade jag på följande: Hur kunde nazisterna i Tyskland komma till makten? Hur kom det sig att Hitler hade folkligt stöd? Hur kunde omvärlden tillåta att Tyskland rustade upp? Hur kom det sig att Tyskland lyckades rusta upp så snabbt? Hur kom det sig att många människor, utanför Tyskland, gick på den tyska propagandan? osv.
Jag behöver inte längre fundera över dessa frågor eftersom vi redan ha svaren framför oss. Vi lever i en tid som påminner om 1936, 1937, 1938, eller rentav 1939.
Det är verkligen tragiskt att det ukrainska folket nu blivit ett offer för Ryssland fascistiska politik. Men, tyvärr, detta är blott en naturligt konsekvens av en fasciststats inneboende drivkrafter då den alltid känner sig inringad, alltid leds av folk som tror på våld och tvång, alltid angriper sina grannar, speciellt om den egna folkgruppen sägs behöva "räddas".
Men dessa drivfjädrar gör också att fasciststater alltid bär fröet till sin egen undergång inom sig. Det är bara frågan om
hur denna undergång kommer att gestalta sig. Kommer det att ske genom ett storkrig, som Ryssland, garanterat, så småningom kommer att förlora, (då förutsatt att inte kärnvapenkrig utbryter, då är vi alla förlorade). Eller kommer det, vilket jag hoppas på, att ske genom interna händelser.
Hur som helst så är Ukraina nu på den, garanterat segrande sidan. Vad det ukrainska folket behöver är tålamod och beredskap på umbärande under att antal år, samtidigt som man måste vara maximalt smarta för att kunna parera det fascistiska Rysslands alla aktioner.
I solidaritet med det Ukrainska folket så måste vi också, trots det meningslösa i det hela, fortsätta att bemöta den ryska propagandan, så att ingen utomstående som råkar halka in på tråden får för sig att den har någon substans i sig.