2014-10-10, 08:57
  #1
Medlem
Jag har börjat äta nyttigare och mindre kalorier för att gå ner i vikt. Jag är 48 år, kvinna, väger 73.5 kg och är 1.64 m lång. För sex dagar sedan, i söndags, började jag min diet och äter 1300 kcal per dag. Jag väger exakt allt jag stoppar i mig (till och med grönsaker). Jag vägde mig på söndagen då jag började dieten och vägde mig nu på fredag morgon, sex dagar senare. Jag hade inte gått ner ett ynka gram! Jag har kämpat hela veckan och känner mig så besviken, vad beror detta på? Man brukar väl gå ner mest första veckan för att man tappar vätska osv? 1300 kcal är på gränsen för hur lite jag klarar av att äta och ändå orka arbeta, ska jag behöva äta ännu mindre kcal? Jag är medveten om att det bara har gått sex dagar men jag tycker ändå vågen borde visa någonting??
__________________
Senast redigerad av SexigaBettan 2014-10-10 kl. 08:59. Anledning: felskrivning
Citera
2014-10-10, 09:12
  #2
Medlem
Det gäller ju inte bara att äta rätt. Se till att rör dig mer än vanligt också !
Citera
2014-10-10, 09:16
  #3
Medlem
Jag tänker ändå att ett så pass reducerat kalori intag borde ge något form av resultat?
Citera
2014-10-10, 09:17
  #4
Medlem
Klart du gått ner i vikt om du ätit 1300 kalorier om dagen! Grattis att du lyckats hålla det. Fortsätt så i två-tre veckor utan att väga dig under tiden. Ta lite bilder så kan du jämföra om några veckor. Jag tar för givet att du räknar rätt på kalorier. Når du -500 kalorier om dan så ger det -0.5kg i veckan. Inte mätbart på en vecka, men på en period av 5-10 veckor så snackar vi förändring.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlitePreston
Det gäller ju inte bara att äta rätt. Se till att rör dig mer än vanligt också !

Skitsnack!
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2014-10-10 kl. 09:19.
Citera
2014-10-10, 09:18
  #5
Medlem
pluto-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlitePreston
Det gäller ju inte bara att äta rätt. Se till att rör dig mer än vanligt också !
Nej, det behövs inte. Sluta skriva om du inte vet vad du pratar om.

TS: Du har förmodligen ätit mer än du tror, eller så är det bara vätska som luras lite. Ge den en vecka till och se.
Citera
2014-10-10, 09:18
  #6
Medlem
mungs avatar
Vikten går upp och ned under dagen och från dag till dag. Kanske hade du "tömt dig" innan du vägde dig på söndagen? Sex dagar är ingenting och eftersom du inte är så kraftigt överviktig så går du inte ned så snabbt. Dessutom så är vanliga personvågar ofta inte särskilt exakta - du kan mycket väl ha gått ned ett par hekto. Ge det minst ett par veckor till! Och ät inte mindre än att du klarar av att fungera normalt.
Citera
2014-10-10, 09:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Klart du gått ner i vikt om du ätit 1300 kalorier om dagen! Grattis att du lyckats hålla det. Fortsätt så i två-tre veckor utan att väga dig under tiden. Ta lite bilder så kan du jämföra om några veckor. Jag tar för givet att du räknar rätt på kalorier.



Skitsnack!

Tack! Ja, jag har stenkoll o väger varenda kcal och "höftar" inte med något livsmedel. Okej, det kanske är smart att hålla sig från vågen ett lite längre tag. Jag tror jag ska börja mäta midjemått också, det kanske syns mer där.
Citera
2014-10-10, 09:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Vikten går upp och ned under dagen och från dag till dag. Kanske hade du "tömt dig" innan du vägde dig på söndagen? Sex dagar är ingenting och eftersom du inte är så kraftigt överviktig så går du inte ned så snabbt. Dessutom så är vanliga personvågar ofta inte särskilt exakta - du kan mycket väl ha gått ned ett par hekto. Ge det minst ett par veckor till! Och ät inte mindre än att du klarar av att fungera normalt.

Ja, du har rätt. Jag blir lätt lite otålig men jag vart så rädd att jag skulle behöva äta ännu mindre kcal för det fixar jag inte utan att må riktigt pyton.Men jag kör på som ni båda säger o väger mig inte förrän det gått ett längre tag. +Ta bildr och mäta.
Citera
2014-10-10, 09:33
  #9
Medlem
silbersteins avatar
Ett annat tips för viktminskning som funkade väldigt bra för mig är att äta inom 5 timmar per dag. Om du äter första målet kl. 12 får du alltså inte äter något efter 17 tex. Du får äta precis vad du vill (men helst nyttigt, med långsamma eller lite kolhydrater) och hur mycket du vill. Gick ner ca ett halvt kilo i veckan eller mer, men viktigast av allt har jag ej gått upp detta igen. Ligger nu på 74 kg från 87, och det har inte ens varit en ansträngning.
Citera
2014-10-10, 09:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluto-
Nej, det behövs inte. Sluta skriva om du inte vet vad du pratar om.

TS: Du har förmodligen ätit mer än du tror, eller så är det bara vätska som luras lite. Ge den en vecka till och se.

Jag förstår att man kan tro att jag ätit mer men jag har verkligen inte gjort det. Har kontrollvägt matvågen o vägt o räknat allt som passerat munhålan förhoppningsvis är det som du säger o jag behöver ge det mer tid!
Citera
2014-10-10, 09:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Ett annat tips för viktminskning som funkade väldigt bra för mig är att äta inom 5 timmar per dag. Om du äter första målet kl. 12 får du alltså inte äter något efter 17 tex. Du får äta precis vad du vill (men helst nyttigt, med långsamma eller lite kolhydrater) och hur mycket du vill. Gick ner ca ett halvt kilo i veckan eller mer, men viktigast av allt har jag ej gått upp detta igen. Ligger nu på 74 kg från 87, och det har inte ens varit en ansträngning.

Jag äter också inom en viss tid eftersom det är så lite kcal o jag blir för hungrig om jag äter kalorierna för tidigt på dagen, och sprider ut kalorierna för mycket. Jag tror absolut det fungerar men jag behöver ha koll på hur många kalorier jag äter (har lätt för att frossa o skulle nog inte fixa fri tillgång utan att kontrollera vad jag äter .
Citera
2014-10-10, 09:53
  #12
Medlem
TheShapes avatar
Förutsätter som sagt att du räknar rätt, annars så faller hela tråden på sin fråga.

Men det är på tok för kort tid för att du ska märka en skillnad. Under bästa förhållanden så har du gått ner knappt ett kilo (men mest troligt något halvkilo), vilket jag kan dricka mig "upp i vikt" på ett tiotal sekunder.

Föreslår att du lägger ifrån dig vågen ett par veckor. Fram med måttbandet istället, och mät dig nån gång i veckan istället. Och ja, framförallt ta bilder, och studera skillnaden själv. Är du konsekvent och håller din diet, så kommer du att se resultat.

Och slutligen; att gå ner i vikt tar tid. Det är lätt att frestas tro på mirakelkurer á la Aftonbladet "få tvättbräda på tio dagar", bli besviken över att det inte fungerade för att återgå till sin traditionella "diet", som fick en att bli övervikt från början. En bra viktnedgång, som inte är negativt för ens hälsa, är något kilo i veckan. På en månad är det alltså i bästa fall 4-5 kilo, vilket måsåvara någotsådär kännbart, men knappast något man byter ut hela garderoben för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in